Citat:
Ursprungligen postat av
ZuparN
Menade inte att jag var objektiv, talade om att objektiva förutsättningar inte fanns. Det var inga sakliga påståenden.
Vidare har ingen förnekat att Iran, Syriens allierade, inte stöttat regeringen. Däremot finns det vissa gränser. När man försöker framställa det som att hela den syriska armén tränats av Iran och att iranska trupper aktivt strider på marken handlar det mer om att man försöker smutskasta den andra sidan, vilket skribenten i fråga redan sagt att han försökt göra som någon slags hämnd för att några hade talat illa om YPG. Med den avsikten i åtanke är det svårt att ta försöken seriöst. Det är slutar med att man snarare letar efter sådant man söker, vilket mynnar ut i att påståendena inte blir sakliga och objektiva.
Hade velat fortsätta diskussionen om IRG's inblandning i NDF. Det verkar som att jag trampat på en känslig öm punkt. Av någon anledning så kritiseras jag för att jag letat efter det jag sökt och även hittat det? Som om detta innebär att informationen jag hittat skulle inte vara legitim på grund av detta. Det är ju inte jag som har sagt att hela regimens arme tränats av Iran, utan det är era egna allierade som förmedlar detta påstående. Det är mycket möjligt att er allierade suger daddy vill profetera på er bekostnad, men i såna fall så borde ni va sura på daddy och inte mig.
Hursomhelst så är det intressant att regimen och Ryssland aktivt försökt sälja bilden att regimen dödar terrorister. Regimen är sekulär och dom står i motsatsförhållande till islamisterna. Det är lätt att sälja denna konstruktion till européer och dom har i mångt och mycket lyckats. Enligt IRG videon jag länkade till så är den här bilden totalt falsk. Kriget är totalt sekteristiskt och långt ifrån sekulära mot muslimer. Assads elitförband består av 50 000 lojala alawiter. NDF bestod i början övervägande av sunnimuslimer, men IRG gjorde om dom från grunden och nu består dom av alawiter, shiamuslimer och en del kristna. Så på marken idag så är det alavit/shiamuslimer mot sunnimuslimer.
Det är helt och hållet ett sekteristiskt krig. Men i den här tråden så finns det många kristna araber och andra kristna som hävdar att det är ett krig där den "inkluderande" regimen möter exkluderande rebeller. I själva verket så är dom båda sidorna lika exkluderande.
Hezbulla är shia fundamentalistiska terrorister (Dock så älskar en del dom för att dom lyckats få över några raketer till israeliska sidan). Militantgrupperna från Irak är även dom shia fundamentalister. Militantgrupper som kallas shabia består av alavitier.
På marken är det ett sekteristiskt krig och den här iden om sekulära mot muslimer är falsk.