Citat:
Ursprungligen postat av
oLf
http://www.alahazrat.net/islam/a-husband-duties-towards-his-wife.php
En hel massa religiöst nonsens att läsa i den länken, men min poäng framgår.
Makt innehas som du säger av människor och ofta av en försvinnande liten minoritet.
99% av männen sitter inte på den här makten du talar om.
Nej jag ser inte att det är speciellt mycket längre till förändring för mannen, men jag ser att det bara är kvinnans situation som det läggs fokus på.
Men hörru, hur skulle det vara om du kollade upp: A wife's duties towards her husband?
Där lär det ju framgå rätt tydligt att en kvinna alltid står underställd sin man i ett äktenskap och bla bla...bara att läsa innantill.
Gifta män satt/ sitter med makten över sitt hushåll sanktionerat av koranen, bibeln, kungen eller fan och hans moster. Så ge dig.
Om vi hoppar tillbaka till Sverige och nutid, så har jag precis serverat dig en stor undersökning initierad av riksdagen där man undersöker
män och jämställdhet. Ergo: man intresserar sig visst för mannens situation. Inom genusvetenskap idag så är den stora trenden just män.
Så slappna av i kallingarna, er tid kommer.
Citat:
Så all is good then eller är de bestraffade kvinnorna mer utsatta trots allt?
Vi tar inte samma hänsyn till manliga offer och samhället gör bevisligen större insatser för kvinnor.
Din värld verkar snurra runt relationsvåld vilken är en förhållandevis liten del av misshandelsproblematiken men de kvinnorna du nämner har i varje fall tillgång till kvinnojourer och det ena och det andra. En man i samma situation får bita i det sura äpplet och återinfinna sig hos sin plågoande.
I dessa länder klart mer utsatt eftersom de straffas för idiotsaker som att inte burit tyg över huvudet, att kärat ner sig i själv utvald ponke, att klivit in i bil med en man! hemska tanke.
Vad är det du anser samhället ska göra mer för de misshandlade männen då? Kan du komma med förslag? Mansjourer för relationsmisshandlade män kan jag hålla med om, men den kategorin lyser med sin frånvaro just nu i polisrapporterna. Vad är det ena och det andra? Kvinnojourerna idag drivs till merparten ideellt för övrigt. 900 kvinnor 100 män remember?
Citat:
I vilket fall så förlorar mannen oftare än inte mer än kvinnan på en skilsmässa.
ja det gör han, han får sämre hälsa, jobbigare vardagsliv helt plötsligt samt sämre socialt liv.
Det är sant, och vad tror du det beror på? vem pysslade med hans hälsa, hans skitiga disk och födelsedagskorten till hans mamma innan?
Citat:
Och en 1800-talskvinna, som anser att sex är synonymt med ansvar för barn, inte logiskt någonstans faktiskt.
Lika rättigheter lika skyldigheter är däremot väldigt logiskt och även jämställt.
Sex= risk för graviditet. Graviditet = extremt överhängande risk för att kotte ploppar ut.
Samma risktagande för båda vid sex. Därför får båda se om sitt hus. Kvinnor väljer män med omsorg, knaprar P-piller eller tjatar om kondom. Män får helt enkelt göra detsamma.
Inget konstigt alls.
Citat:
Hur kommer det sig att så fort det talas om sex och ansvar för barn så kommer de panikartade "söta vän" eller annat känsloframkallat påstående?
Ja det verkligen kryllade av dem eller hur, de fullständigt klättrade på väggarna.
Men jag håller med om att kvinnan skuldbelades helt och hållet.
Vet inte riktigt vad det hade med saken att göra dock.
Vet inte, nått hos dig som triggar mina fingrat att trycka på s+ö+t. Ingen aning faktiskt.
kvinnlig intuition?
det har med saken att göra eftersom vi pratar just om dessa saker.
Citat:
Ingen aning varför män inte är hemma mer. Varför frågar inte frugan honom?
Det är fortfarande så att kvinnor oftare än män vill vara hemma med barnen, att x-antal barn och x-antal självvalda år med vård av barn resulterar i lägre lön är inte ett dugg orättvist faktiskt.
Alla köper inte att kvinnan varit förtryckt i 2000 år, så det där biter inte riktigt.
Är det rättvist om mannen skiter i kvinnans val att vara hemma med barnet, kör över henne och tvingar henne till arbetet medan han sitter hemma med barnet istället?
Ja det är helt rättvis. pappor har lika mycket rätt till kottar. Jag anser ni ska köra över mammiga kvinnor med buller och brak. Ut och jobba!
Mitt skötbordsskåp ska stå här!
Citat:
Sluta skriva så jäkla långa inlägg, får ju kramp i fingrarna!
Ha! Sluta stycka upp allt så förtvivlat, får ju ägna 10 minuter åt att bara scrolla och quota.