2014-02-17, 11:55
Medlem
Mojokiis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ManManne
Nej, kvinnan som handlar upp alla hans pengar är den som gör en bra affär.

Och hur vanligt är det egentligen? Kvinnor handlar oftast inte upp alla mannens pengar (det är en tydlig överdrift).

Det betydligt vanligare och den troligare majoriteten är den som betalar mycket för sig själva samtidigt som de arbetar och lägger mest tid på hemarbete. Kvinnan förlorar ofta ekonomiskt på det "in the long run" och män förlorar ofta relationsmässigt på det.
Citera
2014-02-17, 11:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ScottWalter
Ja visst, Sverige har ju en väldigt stor mängd hollywoodhemmafruar som springer runt och shoppar upp mannens pengar på Vuitton väskor och Christian Louboutin skor. jajamensan en klar majoritet lever på det sättet.

Bara till att studera köpkraften. Det är kvinnor som handlar i de flesta familjer, men du har rätt. Det borde man ändra på. Mannen borde inte ha gemensamt konto med kvinnan i de fall hon är feminist. Fast varför gifta sig med en feminist till att börja med? ...
Citera
2014-02-17, 11:58
Medlem
Mojokiis avatar
Citat:
Bara till att studera köpkraften. Det är kvinnor som handlar i de flesta familjer, men du har rätt. Det borde man ändra på. Mannen borde inte ha gemensamt konto med kvinnan i de fall hon är feminist. Fast varför gifta sig med en feminist till att börja med? ...

Tvärt om kan en feminist vara just den som är utmärkt att ha ett gemensamt konto med. Feminister är nämligen ofta mer benägna till att vilja kunna tjäna och hantera sina egna pengar. Alltid dessa antaganden om att feminister är värst...
Citera
2014-02-17, 12:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mojokii
Och hur vanligt är det egentligen? Kvinnor handlar oftast inte upp alla mannens pengar (det är en tydlig överdrift).

Alla hans pengar? Nej, men frågan är hur mycket han handlar själv? Vilken egoist han egentligen är, man och allt? Kan det kanske vara så att han säkrar framtida pengar åt familjen? Hemsk tanke, eller hur?
Citera
2014-02-17, 12:07
Medlem
Mojokiis avatar
Citat:
Alla hans pengar? Nej, men frågan är hur mycket han handlar själv? Vilken egoist han egentligen är, man och allt? Kan det kanske vara så att han säkrar framtida pengar åt familjen? Hemsk tanke, eller hur?

Så ditt antagande genom köpkraften är att kvinnan använder majoriteten av mannens pengar? Jag har redan beskrivit vad som förmodligen är det vanligare. Självklart går en betydande andel av mannens inkomst åt saker som gäller hemmet och barnens framtid, mm. Men likväl går också en betydande andel av kvinnornas inkomst till det. Det känns ganska märkligt att anta att kvinnor hela tiden tar mäns pengar och bara köper en massa saker till sig själva. Jag har själv aldrig gjort det och kan inte komma på någon kvinna jag känner som gör det. Min mamma är bland annat noga med att dem pengar hon spenderar (oftast på saker till familjen) är hennes egna.

För övrigt kan män mycket väl spendera pengar. Exempelvis på dyra hobbies. Män är också oftare dem som hanterar ekonomin på ett sätt som skapar skulder.
Senast redigerad av Mojokii 2014-02-17 kl. 12:11.
Citera
2014-02-17, 12:11
Medlem
Citat:

Och du tror hon handlar små Louboutin skor till Lill prinsessan?
Kvinnor handlar käk, toapapper, blöjor och diskmedel, allt sånt som även män använder.
I de fall hon verkligen handlar lyxartiklar till sig själv, så är jag tämligen övertygad om att är det en äkta feminist så gör hon det för egna stålars. Kvinnor tjänar pengar serru.
Citera
2014-02-17, 12:16
Medlem
Citat:
Så ditt antagande genom köpkraften är att kvinnan använder majoriteten av mannens pengar? Jag har redan beskrivit vad som förmodligen är det vanligare. Självklart går en betydande andel av mannens inkomst åt saker som gäller hemmet och barnens framtid, mm. Men likväl går också en betydande andel av kvinnornas inkomst till det. Det känns ganska märkligt att anta att kvinnor hela tiden tar mäns pengar och bara köper en massa saker till sig själva. Jag har själv aldrig gjort det och kan inte komma på någon kvinna jag känner som gör det. Min mamma är bland annat noga med att dem pengar hon spenderar (oftast på saker till familjen) är hennes egna.

För övrigt kan män mycket väl spendera pengar. Exempelvis på dyra hobbies. Män är för övrigt oftare dem som hanterar ekonomin på ett sätt som skapar skulder.

Säger inte att kvinnor enbart köper till sig själva, men eftersom de ofta ansvarar för inköp, är det helfel att kalla familjens pengar för mannens pengar. Helt ointressant vem som tjänar pengarna. Naja, de som redan från början planerar en skiljsmässa kanske ser det annorlunda. Där gäller det naturligtvis att slösa vilt innan man byter upp sig...
Citera
2014-02-17, 12:36
Medlem
Citat:
Jag tar mig friheten att komprimera ner lite.

Källa på de senaste där tack, för det har jag aldrig hört om.
Om det endast är män som sitter på maktpositioner i ett land, enbart män som tillåts utöva ett yrke, röra sig fritt etc. så tycker jag det är väldigt tydligt. Makt innehas alltid av människor, kulturer och ideologier kan inte utöva makt. Men jag förstår hur du menar, att kvinnor låter det ske, och det är sant. Men samtidigt så måste man se att deras läge till förändring är mycket längre än många mäns.
eller hur?

http://www.alahazrat.net/islam/a-husband-duties-towards-his-wife.php
En hel massa religiöst nonsens att läsa i den länken, men min poäng framgår.

Makt innehas som du säger av människor och ofta av en försvinnande liten minoritet.
99% av männen sitter inte på den här makten du talar om.

Nej jag ser inte att det är speciellt mycket längre till förändring för mannen, men jag ser att det bara är kvinnans situation som det läggs fokus på.

Citat:
Detta handlar om straffsystem, eller hur? Kriminalitet tror jag världen över har en manlig majoritet.
Så om straffen drabbar män oftare än kvinnor är ju inte konstigare än att vi har över 80% män i våra fängelser. Sen kan man ju tycka straffen är vansinniga, men de tär ju en annan fråga. Sen har man ju en rad straff i dessa länder som vi inte har. Ex. straff för kvinnor som har sex, vägrar gifta sig, går utan slöja, blir våldtagna. Och ibland är våldtäkt själva straffet.
http://www.independent.co.uk/news/world/asia/village-elders-order-gangrape-of-young-woman-as-punishment-for-relationship-with-outsider-9080013.ht ml

http://www.nytimes.com/2007/11/29/opinion/29iht-edeltahawy.1.8528543.html?_r=0

Så all is good then eller är de bestraffade kvinnorna mer utsatta trots allt?

Citat:
Och du menar alltså att vi inte tar hänsyn alls till män om de blir offer? Inga sjukhusvistelser, inga polisrapporter, inga domstolar, inga fängelsestraff för de skyldiga?
Samhället gör väl sina insatser för alla drabbade oavsett kön? Att feminismen bråkar med manlighetens aggressiva sidor och kräver att män ska synas i sömmarna för beteenden av den här typen det kommer ju även potentiella offer till män till hjälp.
Och som sagt ett manligt typiskt offer kan ju knalla hem efter sjukhus. Ett typiskt kvinnligt offer kan det inte för där hemma sitter förövaren och väntar.

Vi tar inte samma hänsyn till manliga offer och samhället gör bevisligen större insatser för kvinnor.
Din värld verkar snurra runt relationsvåld vilken är en förhållandevis liten del av misshandelsproblematiken men de kvinnorna du nämner har i varje fall tillgång till kvinnojourer och det ena och det andra. En man i samma situation får bita i det sura äpplet och återinfinna sig hos sin plågoande.

Citat:
Ursäkta, men hur vanligt är det att kvinnor inte bidrar alls ekonomiskt? Ett av det vanligaste problemen man har vid separation av samboskap ex. är att mannen har köpt in alla prylar och kvinnan har betalat maten. Gammal uppäten mat kan man inte dela på.

I vilket fall så förlorar mannen oftare än inte mer än kvinnan på en skilsmässa.

Citat:
Så talar en 1800-tals man. Det är bara skita i skydd för det är ändå kvinnans problem. Blir hon med barn kan man bara dumpa henne och gå vidare. Som du kanske har noterat så funkar det inte så längre. Gör du en kvinna gravid med dina simmare, så är du lika skyldig till det som vad hon är.
Väldigt logiskt eftersom ni gjort aktiviteten tillsammans och bidragit från varsitt håll med halva genpolen till embryot av en kotte. Fair and square. Att abort är hennes sak är något du som man får ta ställning till innan. Därför ni borde klaga i högan sky över att ni har så taskiga skydd för er kropp, när kvinnor har betydligt fler.

Och en 1800-talskvinna, som anser att sex är synonymt med ansvar för barn, inte logiskt någonstans faktiskt.
Lika rättigheter lika skyldigheter är däremot väldigt logiskt och även jämställt.

Citat:
Men söta vän, har du koll på hur historien många gånger såg ut? Det kryllade av oäkta barn förr i tiden, vem tog hand om dem? Pappa kanske? Fanns säkert exempel på fäder som tog sitt ansvar ekonomiskt, men de flesta skyllde ifrån sig, anklagade kvinnan för hor och många sattes i fängelse (kvinnan förstås)

https://gupea.ub.gu.se/bitstream/2077/29420/1/gupea_2077_29420_1.pdf

Hur kommer det sig att så fort det talas om sex och ansvar för barn så kommer de panikartade "söta vän" eller annat känsloframkallat påstående?

Ja det verkligen kryllade av dem eller hur, de fullständigt klättrade på väggarna.
Men jag håller med om att kvinnan skuldbelades helt och hållet.
Vet inte riktigt vad det hade med saken att göra dock.

Citat:
Du får väl fråga de 70% kvinnor som tar skilsmässa?
En man som enbart betalar mat och husrum för att någon tar hand om allt det praktiska för honom så han själv kan jobba övertid och håva in både lön, pensionspoäng och bonusar gör en väldigt bra affär.
Om det är upp till var och en, varför är inte män mer hemma då? Ungar kan man som sagt inte sätta på "paus" tills man har tid att ta hand om dem. Egna beslut är onekligen väldigt jobbiga, speciellt då man alltid beslutar att den andre nog ska göra jobbet.

Ingen aning varför män inte är hemma mer. Varför frågar inte frugan honom?
Det är fortfarande så att kvinnor oftare än män vill vara hemma med barnen, att x-antal barn och x-antal självvalda år med vård av barn resulterar i lägre lön är inte ett dugg orättvist faktiskt.

Citat:
Dimma? Vi har ju redan vandrat runt 2000 år i rena rama cigarr smoggen.
Jepp, fruktansvärt orättvist med egna val, så mannen kan ju kanske ta ett rättvist val?

Alla köper inte att kvinnan varit förtryckt i 2000 år, så det där biter inte riktigt.

Är det rättvist om mannen skiter i kvinnans val att vara hemma med barnet, kör över henne och tvingar henne till arbetet medan han sitter hemma med barnet istället?

Sluta skriva så jäkla långa inlägg, får ju kramp i fingrarna!
Senast redigerad av oLf 2014-02-17 kl. 12:40.
Citera
2014-02-17, 12:38
Medlem
Mojokiis avatar
Citat:
Säger inte att kvinnor enbart köper till sig själva, men eftersom de ofta ansvarar för inköp, är det helfel att kalla familjens pengar för mannens pengar. Helt ointressant vem som tjänar pengarna. Naja, de som redan från början planerar en skiljsmässa kanske ser det annorlunda. Där gäller det naturligtvis att slösa vilt innan man byter upp sig...

Märks att du är en sådan som ofta tror det värsta om kvinnor.
Citera
2014-02-17, 12:44
Medlem
Citat:

70% av skilsmässor initieras av kvinnor.
Citera
2014-02-17, 13:24
Medlem
Citat:

Kvinnor är inte det starkare könet i någon som helst aspekt. För att kompensera är de inte onda, men väl naturligt lömska ibland. Är väl bra ifall man kan se klart?
Citera
2014-02-17, 13:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av oLf
http://www.alahazrat.net/islam/a-husband-duties-towards-his-wife.php
En hel massa religiöst nonsens att läsa i den länken, men min poäng framgår.

Makt innehas som du säger av människor och ofta av en försvinnande liten minoritet.
99% av männen sitter inte på den här makten du talar om.

Nej jag ser inte att det är speciellt mycket längre till förändring för mannen, men jag ser att det bara är kvinnans situation som det läggs fokus på.

Men hörru, hur skulle det vara om du kollade upp: A wife's duties towards her husband?
Där lär det ju framgå rätt tydligt att en kvinna alltid står underställd sin man i ett äktenskap och bla bla...bara att läsa innantill.

Gifta män satt/ sitter med makten över sitt hushåll sanktionerat av koranen, bibeln, kungen eller fan och hans moster. Så ge dig.

Om vi hoppar tillbaka till Sverige och nutid, så har jag precis serverat dig en stor undersökning initierad av riksdagen där man undersöker män och jämställdhet. Ergo: man intresserar sig visst för mannens situation. Inom genusvetenskap idag så är den stora trenden just män.
Så slappna av i kallingarna, er tid kommer.

Citat:
Så all is good then eller är de bestraffade kvinnorna mer utsatta trots allt?

Vi tar inte samma hänsyn till manliga offer och samhället gör bevisligen större insatser för kvinnor.
Din värld verkar snurra runt relationsvåld vilken är en förhållandevis liten del av misshandelsproblematiken men de kvinnorna du nämner har i varje fall tillgång till kvinnojourer och det ena och det andra. En man i samma situation får bita i det sura äpplet och återinfinna sig hos sin plågoande.

I dessa länder klart mer utsatt eftersom de straffas för idiotsaker som att inte burit tyg över huvudet, att kärat ner sig i själv utvald ponke, att klivit in i bil med en man! hemska tanke.

Vad är det du anser samhället ska göra mer för de misshandlade männen då? Kan du komma med förslag? Mansjourer för relationsmisshandlade män kan jag hålla med om, men den kategorin lyser med sin frånvaro just nu i polisrapporterna. Vad är det ena och det andra? Kvinnojourerna idag drivs till merparten ideellt för övrigt. 900 kvinnor 100 män remember?

Citat:
I vilket fall så förlorar mannen oftare än inte mer än kvinnan på en skilsmässa.
ja det gör han, han får sämre hälsa, jobbigare vardagsliv helt plötsligt samt sämre socialt liv.
Det är sant, och vad tror du det beror på? vem pysslade med hans hälsa, hans skitiga disk och födelsedagskorten till hans mamma innan?

Citat:
Och en 1800-talskvinna, som anser att sex är synonymt med ansvar för barn, inte logiskt någonstans faktiskt.
Lika rättigheter lika skyldigheter är däremot väldigt logiskt och även jämställt.
Sex= risk för graviditet. Graviditet = extremt överhängande risk för att kotte ploppar ut.
Samma risktagande för båda vid sex. Därför får båda se om sitt hus. Kvinnor väljer män med omsorg, knaprar P-piller eller tjatar om kondom. Män får helt enkelt göra detsamma.
Inget konstigt alls.

Citat:
Hur kommer det sig att så fort det talas om sex och ansvar för barn så kommer de panikartade "söta vän" eller annat känsloframkallat påstående?
Ja det verkligen kryllade av dem eller hur, de fullständigt klättrade på väggarna.
Men jag håller med om att kvinnan skuldbelades helt och hållet.
Vet inte riktigt vad det hade med saken att göra dock.

Vet inte, nått hos dig som triggar mina fingrat att trycka på s+ö+t. Ingen aning faktiskt.
kvinnlig intuition?

det har med saken att göra eftersom vi pratar just om dessa saker.

Citat:
Ingen aning varför män inte är hemma mer. Varför frågar inte frugan honom?
Det är fortfarande så att kvinnor oftare än män vill vara hemma med barnen, att x-antal barn och x-antal självvalda år med vård av barn resulterar i lägre lön är inte ett dugg orättvist faktiskt.
Alla köper inte att kvinnan varit förtryckt i 2000 år, så det där biter inte riktigt.

Är det rättvist om mannen skiter i kvinnans val att vara hemma med barnet, kör över henne och tvingar henne till arbetet medan han sitter hemma med barnet istället?

Ja det är helt rättvis. pappor har lika mycket rätt till kottar. Jag anser ni ska köra över mammiga kvinnor med buller och brak. Ut och jobba! Mitt skötbordsskåp ska stå här!

Citat:
Sluta skriva så jäkla långa inlägg, får ju kramp i fingrarna!

Ha! Sluta stycka upp allt så förtvivlat, får ju ägna 10 minuter åt att bara scrolla och quota.
Senast redigerad av ScottWalter 2014-02-17 kl. 13:29.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in