2014-02-17, 10:08
Medlem
NuSkaViVaraGladas avatar
Hur valdes det nya området ut? Det msået väl finnas lämpliga platser lite här och där ?
Ren slump eller bor de ädla flyttgubbarna INTE där? Flyttgubbarna kanske bor i högdalen
2014-02-17, 10:21
Medlem
murder_us avatar
Huddinge kommun verkar agera klokt och skyndsamt med att skicka svarte petter vidare till nästa kommun. Ziggisarna hinner nog dra ut villakvarterens fint källsorterade sopor så att det ser ut som fan innan de ger sig av.
Framåt våren kommer det här lägret att växa rejält, ett av de nya vårtecknen är zigenarkläder på tork på rastplatser utmed vägarna på väg till honungskrukan Stockholm. Uppnås en kritisk massa på ett par hundra individer som får hjälp och byggmaterial finns risken för en permanent liten zigenarby.
2014-02-17, 10:42
Medlem
samfishers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NuSkaViVaraGlada
Hur valdes det nya området ut? Det msået väl finnas lämpliga platser lite här och där ?
Ren slump eller bor de ädla flyttgubbarna INTE där? Flyttgubbarna kanske bor i högdalen

Jag vet inte, men jag ANTAR att det kanske redan fanns ett par husvagnar/skjul på platsen (någon som kan bekräfta/dementera?) varpå platsen får ses som en redan etablerad förläggning med expansionsmöjligheter.
2014-02-17, 10:51
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Disposition
Nätverket Linje 17 ligger bakom hjälpen.

Taget från deras sida på Facebook:

"I söndags höll vi ett möte med de människor som bor i lägren i Högdalen. De personer som skulle vräkas på måndag och som INTE ville återvända till Rumänien har nu med vår hjälp bosatt sig på en annan plats i Stockholm.

Vi har under två dagar, monterat ner mängder av skjul, flyttat mängder av saker och hjälpts åt att bygga upp allt igen. Vi har skaffat material, hyrt släp och lastbilar. Köpt mat och bensin och många av oss ligger ute med stora summor pengar och vi behöver fortfarande alla donationer vi kan få för att ro det här i land och skaffa det som fortfarande saknas.

Vi har inte löst någonting långsiktigt, det vi har gjort är att vi har skaffat lite mer tid, vi har sett till att våra vänner inte blivit av med det lilla de har. Att de personer som inte kan eller vill åka hem, kan stanna ett tag till. Vår kamp slutar INTE här, vi behöver drägliga boenden, och vi kommer att kräva det genom bland annat en första demonstration nu på söndag klockan 13:00 på Sergels Torg. Tills dess behöver vi all ekonomisk hjälp vi kan få så, har du möjlighet, sätt in det du kan avvara på vårat Plusgiro: 168 49 60-6

"Vi" är:

Solidaritet för 17, en del av Nätverket Linje 17
Nätverket Linje 19
Cyklopen
Det kunde varit jag
Ingen Människa är Illegal Stockholm
Insamling för hemlösa EU-migranter i Högdalen
Studenter mot rasism"

Var det ingen av de inblandade som hade hjärta nog att ta in några stackars romer i sina hem?!

Svar:

Det där ser ut som en instruktionshäfte hur vi ska lyckas få hit alla romer från hela europa.
Det löser inga problem, det skapar bara mer problem!
Senast redigerad av pe11e 2014-02-17 kl. 10:57.
2014-02-17, 11:26
Medlem
MariaBurgers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JMKK
Jag såg själv för någon dag sedan en buss som kom till sthlm central som var fullastad med romer. snart ser vi dem sitta tiggandes i varje gathörn.

själv brukar jag alltid ge dem "tummen ner" när de kör med sitt "please korona" gentemot mig.

Hemskt att behöva se dessa tiggare anlända i stora flockar! Huddinge blir ju alldeles nerlusat nu!

Vi kan inte ge dem någonting, inte ens bussbiljett hem. Alla vet ju att man inte kan ge en tiggande hund godbitar, för då slutar den aldrig att tigga. Vi måste rensa ur deras läger och bötfälla dem för nedskräpning, beslagta husvagnarna eftersom husvagnarna används för brottslig verksamhet (det är olagligt att fricampa mer än 1 dygn utan markägarens tillåtelse, dessutom förvarar dom troligen stöldgods i husvagnarna).

Dom sitter och skiter lite varstans i närområdet. Det blir förskräcklig lukt, och stor hälsorisk. Det är dessutom brottsligt att sitta och skita utomhus.
2014-02-17, 11:37
Medlem
Det måste nog till en lagändring om att förbjuda tiggeri relativt fort annars lär det fyllas på rejält med romer framöver, det vi ser nu är nog bara början tyvärr och vi lär ju knappast lämna EU inom överskådlig framtid. Det skulle vara intressant att veta hur många romläger det finns i landet och hur många individer det rör sig om totalt, men det är väl omöjligt att få fram någon statistik på det misstänker jag.
2014-02-17, 11:41
Bannlyst
Läste genom Facebookgruppen precis, så jävla tragikomiskt att folk engagerar sig så mycket. Hade det kunnat hända i något annat land än Sverige?
2014-02-17, 11:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JumpingJack
Jag kollade upp vem som äger bilen på bilden och det är en Catalin Turtureanu i Norrköping. Det finns ingen person med det namnet folkbokskriven i Sverige men jag hittade en person på FB med det namnet och han ska bo i Stockholm.

Är det han som är människosmugglaren bakom de som bor i lägret? Det här verkar skumt faktiskt.

https://www.facebook.com/catalin.turtureanu.9?hc_location=stream
Om det inte är stoppförbud på platsen så kan bilen tillhöra vilken laglydig medborgare som helst som ställt bilen där en stund. Något annat blir i varje fall svårt att leda i bevis.

Lite annorlunda är det med dem som spionerar på det romska lägret, eftersom de skulle kunna misstänkas för förberedelse till någon brottslig handling.
2014-02-17, 12:00
Medlem
YuliaUkrs avatar
Lite fakta om vad som händer oss när PK-vänstern bestämmer agendan :

Citat:
Man blir allt hårdare på zigenarligorna i övriga Europa, här hycklar massmedia och allt för många okunniga stackare vill känna sig goda och luras att ge tiggarna en slant. Att zigenartiggarna är livegna offer för klaner, ligor med sina huvudmän i smaklösa villapalats nere i Bulgarien/Rumänien eller Serbien är väl känt ute i Eupopa men inte här.

Om folk ändå slutade ge pengar till taggarna och slutade prata med påstridiga tjuvar som t.ex. frågar om vägen med lapp så dom ska kunna plundra dina fickor m.m. m.m. Så fort jag ser någon som ger en slant till tiggare går jag fram och säger "Ursäkta, det är inte min sak, men vet du att dina pengar hamnar hos en gangsterkung nere i Rumänien/Bulgarien och att tiggaren är en livegen och utnyttjas."

Om alla hjälpte till att öppna ögonen på gamla släktingar o.d. så skulle vi få färre zigenarligor här i Sverige. Kom i håg att Leif G W sa att 80% av alla åldringsrån utföres av zigenare, han vet det som massmedia döljer. Varna äldre för att öppna dörren för nån som dom inte känner. Stöldligorna har många medlemmar som pratar bra svenska och som ljuger obehindrat och fräckt.

De flesta vi hör talas om allt från bulgariska bärplockare till dieseltjuvar, koppartjuvar, tiggare, gatumusiker, ficktjuvar, bensinpengatiggare, mässingsguldsäljare, butikstjuvar, åldringsrånare m.m. är olika zigenarfamiljer, en del på besök i Sverige, många stannar här som s.k. papperslösa flyktingar. De s.k. appatiska flyktingbarnen är 90 % zigenare.

Zigenarklanerna är stenhårt styrda uppifrån och ned, påminner en hel del om maffian i USA på 20-30 talen. Organiserad brottslighet med hård intern styrning. Man har så lång erfarenhet att man sysslar med det mesta som kan ge pengar. Vårt svenska hycklande försvårar för ordningsmakten att följa upp och bekämpa brottsligheten. Här en kortis om hur klanhövdingarna bor hemma i Bulgarien/Rumänien,

http://www.youtube.com/watch?v=QZN-6kEM8no

Här en BBC film om hur ligorna utnyttjar barn :

http://www.youtube.com/watch?v=VH-E67xefjA
2014-02-17, 12:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av murder_u
Huddinge kommun verkar agera klokt och skyndsamt med att skicka svarte petter vidare till nästa kommun. Ziggisarna hinner nog dra ut villakvarterens fint källsorterade sopor så att det ser ut som fan innan de ger sig av.
Framåt våren kommer det här lägret att växa rejält, ett av de nya vårtecknen är zigenarkläder på tork på rastplatser utmed vägarna på väg till honungskrukan Stockholm. Uppnås en kritisk massa på ett par hundra individer som får hjälp och byggmaterial finns risken för en permanent liten zigenarby.
Även om de är romer så är de inte klädda i traditionella käder utan går ganska normalt klädda, bl.a i kläder som de fått av hjälpsamma medmänniskor. Överhuvudtaget så uppträder de inte på något typiskt sätt, utan är ganska ödmjuka och lågmälda. Åtminstone de som bodde i Högdalen.
2014-02-17, 12:07
Medlem
samfishers avatar
Finns det någon som bor i anslutning till lägret i Huddinge, har det börjat anlända flera ziggar från Högdalen?

Lite extramaterial OffT
2014-02-17, 12:33
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av URBANARTS89
Läste genom Facebookgruppen precis, så jävla tragikomiskt att folk engagerar sig så mycket. Hade det kunnat hända i något annat land än Sverige?

Jäpp! Man gör verkligen allt för att mata råttorna och att problemen skall eskalera.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in