Citat:
Ursprungligen postat av
LuktenUtavBajs
Om vi vänder på steken och du i stället visar en källa som stödjer din hypotes att det inte finns någon bostadsbrist i Sverige ska jag ta dig på allvar i fortsättningen.
Jag ska t o m vara så generös att jag godtar källor till etablerad judiskkontrollerad media. Nu vill jag inte ha källhänvisningar till siffror på SCB:s hemsida, eftersom dem kan man tolka hur som helst, utan en mediaröst som hävdar att det inte finns någon bostadsbrist i Sverige. En artikel räcker.
Om du hade fortsatt din research hade du sett att jag i en av det tidigare inläggen i tråden efterfrågat hur man mäter bostadsbristen.
Kan väl inte säga att jag fick några vettiga svar på det. Och om man inte vet hur man mäter, vad är det då man diskuterar. Fria fantasier?
* Bostadskön kan vara ett mått. Men den upphör om man tar bort prisregleringen. Då kan man få en lägenhet på dagen. Och kan man det är det lite svårt att tala om bostadsbrist.
* Ett annat sätt att mäta kan vara bostadsyta per person. Är den låg är vi trångbodda och man kan skäligen tala om iaf brist på bostadsyta. Men det är tvärtom så att vi lever väldigt spatiöst.
http://www.scb.se/sv_/Hitta-statistik/Statistik-efter-amne/Hushallens-ekonomi/Inkomster-och-inkomstfordelning/Inkomster-och-skatter/Aktuell-pong/302201/Behallare-for-Press/368569/
42 kvm per person i landet. Och 34 kvm per person i Stockholm.
Vi är långt från brist på boyta. I stället är vi bland de som har mest i världen.
Du behöver reda ut hur du mäter bostadsbrist. Innan du gjort det går det inte att svara, eftersom du ingen vet vad du frågar efter.
Jag kan mycket väl förstå att man inte gillar det jag skriver. Jag håller mig till fakta och det skapar kognitiv dissonans så det skriker om det bland de som bär på föreställningar och aldrig provat att tänka efter.
Man behöver absolut inte tro på det jag skriver. Tvärtom uppmuntrar jag folk att eftersöka fakta själva. Men att någon förvirrad mediaperson skulle vara mer tillförlitlig än jag ser jag nog mest som en förolämpning. Sämre källor än mediapersoner går väl inte att hitta. Varför efterfrågar du det. Hur tänkte du där?