2014-02-16, 19:15
Medlem
LuktenUtavBajss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av selfredrum
Jag med vänner har sedan ett tag börjat ana vissa samband.
Sent skall syndaren vakna...

Nu är det dock försent att göra någonting åt situationen. Förlamande bostadsbrist, episk massinvandring och skenande priser på bostadsrätter. Kan man se något hopp i den situationen? Nej, det kan man naturligtvis inte.
Citera
2014-02-16, 19:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Intelligenskvot
Nehä, uppenbarligen är näringslivet ett gäng idioter när man påstår att bostadsbristen hotar tillväxten. Så länge Sverige har råd att köpa in tält kommer det aldrig att uppstå någon akut bostadsbrist.

Nu har stora grupper människor inte möjighet att spara pengar eller få ett fast arbete och kommer därför aldrig att få något bostadslån. Gäller inte minst våra horder av bidragsinvandrare utan vilka det inte skulle ha funnits någon generell bostadsbrist. Vad är lösningen här?

1. Inte alls. Tänk att du är en person bosatt i säg Landsorten och har fått ett jobberbjudande i Stockholm, då måste du hitta en bostad eller bo på hotell. Det blir ju faktiskt dyrt om arbetsgivaren ska stå för fiolerna och kan inte personen hitta en bostad eller har råd med en bostad så är det ju som så att personen måste tacka nej till arbetet (vi antar nu att personen inte vill hyra in sig i ett getto långt bortom de mer ökanda förorterna eller att personen inte har lust att spendera 1-4h på tåget varje dag för att tex. kunna bosätta sig i någon av de kransorter där bostadsbristen inte verkar direkt påträngande.

2. Det verkar som att bankerna lånar ut till invandrare, bara de kan uppvisa några års skötsamhet och ingen kriminalitet. Däremot är det ju som så att bostadsbyggandet inte anpassats till invandringen till Stockholms län och näringslivet har helt rätt i att det är ett problem.
Citera
2014-02-16, 19:49
Medlem
egentligenotroligts avatar
Är det kanske inte så att alliansen tillåter större invandring än vad bostadsnämnderna och byggindustrin i övrigt hinner med? Det skall inte bara vara hus och lägenheter, det skall vara gator och div ledningar mm. Och som grädde på moset, så kommer inte mycket av byggenskapen köande svenskar till del. Dom invällande har ju dessutom företräde. För ett ensamkommande invandrarbarn som kommer från djungelhyddan, tätad med koskit, är det en ENORM standardhöjning med en aldrig så liten etta, med varmvatten och bredband! Dessutom alla möjliga bidrag, så man inte ens behöver upp på morgonen och jobba.
Citera
2014-02-16, 20:14
Medlem
Citat:
1. Bostadsbrist finns bara i centrala Stockholm och andra storstäder.
Nej, bostadsbristen finns över hela landet med många års kötid för en hyreslägenhet i småkommuner i Norrland. Att man sedan fortfarande kan hitta någon enstaka kommun med bostadsöverskott hindrar inte detta generalla mönster. Nettobristen för hela landet var på 92 000–156 000 bostäder vilket lågt räknat innebär att det saknas bostäder för hundratusentals människor idag.
A) Bor det nu ca 200 000 personer i tält i Sverige? Om det du skriver stämmer bör det vara konsekvensen. De som ska bo i de "92 000–156 000 bostäderna" har då inte tak över huvudet.
Du behöver svara på detta.

B) Eller är det så att "bostadsbristen" handlar om att någon som bor i en 3:a i Vällingby står i KÖ för att få sig ett förstahandskontrakt på en underprissatt lägenhet på Södermalm?
Då måste du förklara hur det är BRIST på Bostäder. Alt B) handlar i stället om kö för att få något under marknadspris.

Citat:
2. Det är bara små grupper som inte kan få bostadslån.
Tvivlar på att arbetslösa och personer utan fast arbete kan få bostadslån. Om sedan personer med låg men fast inkomst som förtidspensionärer och fattiga pensionärer kan få bostadslån är tveksamt och då gäller det bara mycket billiga bostäder.
Pensionärer tenderar att ha skaffat sig en bostad någon gång under livet. Det är trots allt få som tältat sig till 65 års ålder. Hur tänkte du här?
Ensamstående arbetslösa ser jag som en liten andel av befolkning. Menar du att den är stor har vi olika syn på vad stor betyder.

Citat:
3. Om invandringskostnaderna var frivilliga som i en nattväktarstat skulle dessa behöva inte belasta andra personer.
Förstås sant men nu är inte situationen sådan. En allt större vänsterröstande grupp bidragsinvandrare garanterar att detta inte kommer att lätt ändras i framtiden heller.
Antingen får du gå med på att folk ger förslag på hur situationen ska lösas. Och då får du gilla att jag beskriver lösningar. Eller också är det helt stopp för lösningar, med hänvisning till att så är det inte nu. Och då får ingen skriva att staten eller kommunen ska bygga fler HR. Eller hur?
Citera
2014-02-16, 20:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gromph
A) Bor det nu ca 200 000 personer i tält i Sverige? Om det du skriver stämmer bör det vara konsekvensen. De som ska bo i de "92 000–156 000 bostäderna" har då inte tak över huvudet.
Du behöver svara på detta.

B) Eller är det så att "bostadsbristen" handlar om att någon som bor i en 3:a i Vällingby står i KÖ för att få sig ett förstahandskontrakt på en underprissatt lägenhet på Södermalm?
Då måste du förklara hur det är BRIST på Bostäder. Alt B) handlar i stället om kö för att få något under marknadspris.

1. Sedan är det som så att befolkningspyramiden inte är medtagen i estimaten. Eftersom väldigt många nytillkomna är unga och har barn så kommer behovet av bostäder bara inom 5 år att öka rejält. Det är jobbigt att vara päron med 2-6 fullvuxna ungar i lägenheten.

2. Det där är väl lite av en nittiotalsskröna, där kösystemen medförde att en person som stod på plats 200 från en lägenhet över alla lägenheter fick en kötid på 10år pga. att de var tvungna att tillfråga alla andra i kön enligt FIFQ-modellen. Så när en lägenhet blev ledig så var det 20.000 personer innan i kön som skulle välja lägenhet och sedan när deras lägenhet blev ledig ifall de valde lägenheten så började racet från start igen. Då hade vi en invandring på 10k-15k per år, inkl. resten av landet.
Citera
2014-02-16, 20:28
Medlem
LuktenUtavBajss avatar
Citat:
Det finns ingen bostadsbrist i Sverige.
Om vi vänder på steken och du i stället visar en källa som stödjer din hypotes att det inte finns någon bostadsbrist i Sverige ska jag ta dig på allvar i fortsättningen.

Jag ska t o m vara så generös att jag godtar källor till etablerad judiskkontrollerad media. Nu vill jag inte ha källhänvisningar till siffror på SCB:s hemsida, eftersom dem kan man tolka hur som helst, utan en mediaröst som hävdar att det inte finns någon bostadsbrist i Sverige. En artikel räcker.
Citera
2014-02-16, 20:56
Medlem
lm5711s avatar
Citat:
Om någon förvirrad HR-person exponeras för frågan om det skulle gå lättare att rekrytera om det fanns centrala 5 rumslägenheter med utsikt över Mälaren att hyra för 3000 i månaden, eller att man kan köpa en villa i Djursholm för 1.5 MSEK, så kommer dom att säga att "ja, det skulle nog underlätta". Och det finns inte och då drar du slutsatsen att det är bostadsbrist.

Hur svårt kan det vara att förstå att centrala Stockholm är ett högkostnadsställe. Gillar man inte det ska man inte bo där och inte driva näringsverksamhet där.

Låt säga att en amerikan får ett jobberbjudande på ett företag i Kista, med en lön på 40 000 kr i månaden. Det blir ca 30 000 kr efter skatt.

Är det rimligt att lägga mer än 10-12 000 kr per månad i hyra med den lönen? Hur många minuters pendlingstid från Kista finns det hyresrätter för det priset idag? Eller om man vänder på det, vad kostar en hyresrätt med max 45 minuters pendlingstid från Kista?

Jag har själv varit samma situation när det gällde att jobba i utlandet. Den gången kunde jag skaffa en hyresrätt över internet+telefon på en vecka, den kostade ca 6000 kr/månad för 65 kvm.

Hur går det för vår amerikan i Stockholm? Hinner han skaffa fram ett kontrakt på en hyresrätt på de tre veckorna han har på sig att tacka ja till jobbet?

Du förstår inte alls att HR-avdelningen tycker att bostadssituationen är lite speciell?
Citera
2014-02-17, 20:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lm5711
Låt säga att en amerikan får ett jobberbjudande på ett företag i Kista, med en lön på 40 000 kr i månaden. Det blir ca 30 000 kr efter skatt.

Är det rimligt att lägga mer än 10-12 000 kr per månad i hyra med den lönen? Hur många minuters pendlingstid från Kista finns det hyresrätter för det priset idag? Eller om man vänder på det, vad kostar en hyresrätt med max 45 minuters pendlingstid från Kista?

Jag har själv varit samma situation när det gällde att jobba i utlandet. Den gången kunde jag skaffa en hyresrätt över internet+telefon på en vecka, den kostade ca 6000 kr/månad för 65 kvm.

Hur går det för vår amerikan i Stockholm? Hinner han skaffa fram ett kontrakt på en hyresrätt på de tre veckorna han har på sig att tacka ja till jobbet?

Du förstår inte alls att HR-avdelningen tycker att bostadssituationen är lite speciell?
Vad som är rimligt beror på vad man jämför med. Amerikanen kanske jobbar i Sunnyvale och tycker att det är snorbilligt i Stockholm. (Däremot dåligt betalt efter skatt).
Just i Kista jobbar det mycket utlänningar. Så på något magiskt sätt har de lyckats ordna sig en bostad. Och uppenbarligen tycker dom att det är värt det för att få arbeta där. Så HR-avdelningarna där är vana vid att de dugliga löser problemet.

Amerikanen skulle kunna knorra över sänkt levnadsstandard men det beror på den ekonomiska politiken i Sverige. Att hyrorna är högre där folk vill bo är inte Amerikanen förvånad över. Det känner hin till väldig väl.

Vad kostar en nyproducerad HR inom allmännyttan idag? Ligger det inte runt 10-12 KSEK? Då är det helt enkelt vad det kostar att producera HR. Vad är ditt förslag på prissänkning. Att byggjobbarna får halverade löner?
Citera
2014-02-17, 20:12
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av kurt-sune
Vadå "akut brist"? Vad jag vet är det bara romer som tältar och de åker snart hem med med buss..

Nja, de har bara flyttat till Flempan iofs. De som åkte hem hämtar bara andan och syns snart igen i dessa läger.

Den akuta bristen består väl i att det bor ett par hundratusen hemma som inte kan flytta till jobben, då de inte kan få bostad.
Citera
2014-02-17, 20:14
Bannlyst
Citat:
Vad som är rimligt beror på vad man jämför med. Amerikanen kanske jobbar i Sunnyvale och tycker att det är snorbilligt i Stockholm. (Däremot dåligt betalt efter skatt).
Just i Kista jobbar det mycket utlänningar. Så på något magiskt sätt har de lyckats ordna sig en bostad. Och uppenbarligen tycker dom att det är värt det för att få arbeta där. Så HR-avdelningarna där är vana vid att de dugliga löser problemet.

Amerikanen skulle kunna knorra över sänkt levnadsstandard men det beror på den ekonomiska politiken i Sverige. Att hyrorna är högre där folk vill bo är inte Amerikanen förvånad över. Det känner hin till väldig väl.

Vad kostar en nyproducerad HR inom allmännyttan idag? Ligger det inte runt 10-12 KSEK? Då är det helt enkelt vad det kostar att producera HR. Vad är ditt förslag på prissänkning. Att byggjobbarna får halverade löner?

Så glömde vi då att många invandrare går före svensken igen då. Det går inte inte att fixa en lya i Kista på tre veckor för en amerikan. Bara glömma.
Citera
2014-02-17, 20:18
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av egentligenotroligt
Är det kanske inte så att alliansen tillåter större invandring än vad bostadsnämnderna och byggindustrin i övrigt hinner med? Det skall inte bara vara hus och lägenheter, det skall vara gator och div ledningar mm. Och som grädde på moset, så kommer inte mycket av byggenskapen köande svenskar till del. Dom invällande har ju dessutom företräde. För ett ensamkommande invandrarbarn som kommer från djungelhyddan, tätad med koskit, är det en ENORM standardhöjning med en aldrig så liten etta, med varmvatten och bredband! Dessutom alla möjliga bidrag, så man inte ens behöver upp på morgonen och jobba.

Jo, så är det. Det byggs inte speciellt mycket och det mesta som byggs är borätter. Eftersom inga invandrare har möjlighet att köpa borätter, måste de ta all de enstaka hyresrätter som finns. Och svensken får köpa en borätt.

Det finns säkert siffror på allt detta i tråden, men orkar inte fiska fram dessa.
Citera
2014-02-17, 20:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LuktenUtavBajs
Om vi vänder på steken och du i stället visar en källa som stödjer din hypotes att det inte finns någon bostadsbrist i Sverige ska jag ta dig på allvar i fortsättningen.

Jag ska t o m vara så generös att jag godtar källor till etablerad judiskkontrollerad media. Nu vill jag inte ha källhänvisningar till siffror på SCB:s hemsida, eftersom dem kan man tolka hur som helst, utan en mediaröst som hävdar att det inte finns någon bostadsbrist i Sverige. En artikel räcker.
Om du hade fortsatt din research hade du sett att jag i en av det tidigare inläggen i tråden efterfrågat hur man mäter bostadsbristen.

Kan väl inte säga att jag fick några vettiga svar på det. Och om man inte vet hur man mäter, vad är det då man diskuterar. Fria fantasier?

* Bostadskön kan vara ett mått. Men den upphör om man tar bort prisregleringen. Då kan man få en lägenhet på dagen. Och kan man det är det lite svårt att tala om bostadsbrist.

* Ett annat sätt att mäta kan vara bostadsyta per person. Är den låg är vi trångbodda och man kan skäligen tala om iaf brist på bostadsyta. Men det är tvärtom så att vi lever väldigt spatiöst.
http://www.scb.se/sv_/Hitta-statistik/Statistik-efter-amne/Hushallens-ekonomi/Inkomster-och-inkomstfordelning/Inkomster-och-skatter/Aktuell-pong/302201/Behallare-for-Press/368569/
42 kvm per person i landet. Och 34 kvm per person i Stockholm.
Vi är långt från brist på boyta. I stället är vi bland de som har mest i världen.

Du behöver reda ut hur du mäter bostadsbrist. Innan du gjort det går det inte att svara, eftersom du ingen vet vad du frågar efter.
Jag kan mycket väl förstå att man inte gillar det jag skriver. Jag håller mig till fakta och det skapar kognitiv dissonans så det skriker om det bland de som bär på föreställningar och aldrig provat att tänka efter.

Man behöver absolut inte tro på det jag skriver. Tvärtom uppmuntrar jag folk att eftersöka fakta själva. Men att någon förvirrad mediaperson skulle vara mer tillförlitlig än jag ser jag nog mest som en förolämpning. Sämre källor än mediapersoner går väl inte att hitta. Varför efterfrågar du det. Hur tänkte du där?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in