Flashback bygger pepparkakshus!
  • 3
  • 4
2014-02-16, 19:12
Medlem
RuleBritannias avatar
För liten sport, men har för mig att det snackas om att det ska introduceras i framtiden.
Citera
2014-02-16, 19:19
Medlem
swehardrockers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Wertym
Det är en för liten sport skulle jag tro. Intresset för sporten är inte stort nog.

Ok Tack för svar

Citat:
Ursprungligen postat av RuleBritannia
För liten sport, men har för mig att det snackas om att det ska introduceras i framtiden.

Isåfall är det ju win-win för Sveriges del och andra länder som det är stort i

Du vet inte andra vinterporter som diskuteras om det ska bli en os gren? Skulle vara intressant att veta
Citera
2014-02-16, 19:20
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av swehardrocker
Fick denna tanke i huvudet idag. Varför är inte bandy en os gren? Är det för få länder som ställer upp? Det är ju trots allt en vintersport

Du kan ju läsa i redan befintlig tråd:

(FB) Bandy i OS
Citera
2014-02-17, 16:51
Medlem
Jag ser ett tydligt samband med resultat i Bandy VM och hur IOC tänker. Till exempel 2004 vann Finland VM, och det var första året någonsin då Ryssland eller Sverige inte vunnit, och senare samma år blev bandy accepterat av IOC. Jag tror att bandy kommer ligga precis utanför OS framöver som det gjort nu ett tag om inget unikt händer!

Dock tror jag om IOC skulle släppa in bandy i OS så skulle dominansen av Ryssland och Sverige bara kvarstå kanske två OS framöver eftersom det är så lång tid mellan spelen osv. När det väl finns på programmet så kommer de här nationerna som faktiskt har bandy men inte på så hög nivå som till exempel USA, Kanada, Japan och Tyskland satsa hårdare på det, i och med att en olympisk medalj är väldigt värdefull, speciellt i lagsporter!
När dessa länder är med så saknas bara Kina, Sydkorea, Australien med flera, sen kommer bandyn utvecklas av bara farten med tanke på konkurrensen bland många av dessa nationer som funnits i sport in tiotals år!

Sen damsidan i bandy är det ju endast bara 7 länder som någonsin deltagit i ett VM, och Sverige har fått guld varje gång med Ryssland som finalmotståndare. Dock så är det tightare, då till exempel Kanada spelat semifinal där med mera.
Mina spekulationer.
Citera
2014-02-18, 18:34
Medlem
sedans avatar
OS Sotji 2014 --> Vintersport
/Moderator
Citera
2014-02-18, 21:06
Medlem
Om det är för att det är för ojämt med samma länder i VM-final varje gång kan man ju undra varför damhockeyn är kvar på OS-programmet
Citera
2014-02-25, 12:40
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mattep74
Om det är för att det är för ojämt med samma länder i VM-final varje gång kan man ju undra varför damhockeyn är kvar på OS-programmet

Det är på grund av den uttalade principen att alla representerade sporter ska finnas både för män och kvinnor. Damhockey tillhör således huvudsporten ishockey. Så länge ishockey finns på OS-programmet och så länge tillräckligt många nationer anmäler sitt deltagande kommer damhockey att spelas under OS.
Citera
2014-03-17, 12:34
Medlem
Bandy med åtta jag skulle man kunna ha! och undvika kvartsfinalerna precis som samma sätt som med damhockeyn:
Grupp A
Sverige
Ryssland
Finland
Kazakstan
Grupp B
Norge
USA
Vitryssland
Kanada.
Lagen som slutar på de fyra främsta platserna i ett vm direktkvalifieceras och de fyra andra kvalar mot andra länder. skulle spelas på åtta dagar och bli en perfekt os sport och göra sporten mer sedd och populär i världen, för bandy är världens bästa sport (enligt mig och många andra).
Citera
  • 3
  • 4

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in