2014-02-13, 10:42
Medlem
bomullsgodiss avatar
qazwsxedc:

Slå honom en signal och prata med honom först och främst. Så att ni får någon som helst känsla för varandra till att börja med. "Hej, mamma sa att jag kunde nämna dig som referens, det uppskattar jag, jag har några funderingar angående jobbet bla bla bla bla......" Bygg en relation och fråga om han kan tänka sig nämna ditt namn för rekryteringsansvarig eller så.
Sen hade jag RINGT till rekryteringsansvarig och nämnt samtalet med Chef X typ som. "Jo jag hade ett samtal med xxxxx häromdagen och eftersom han känner mig sedan länge så tipsade han mig om tjänsten yyyyy för att han tror att det hade varit något för mig".

eclipsetome:
Måla bilder med orden.
"mina arbetskamrater ser mig som en"
"I mitt uppdrag som kassör i [förening] brukar de beskriva mig som xxxx"
Ge arbetsgivaren en bild av vad omgivningen tycker och tänker om dig och vad de kan förvänta sig av dig.
Vad du som person tycker och tänker om dig själv är oviktigt. Så försök få bort meningar som börjar med "jag" men försök samtidigt berätta mer om vem du ÄR.
Vad du KAN (exmpelvis engelska, projektledning och protokollskrivning) bör framgå i ditt CV.
Eftersom man får anta att de läser hela ditt CV och inte bara det personliga brevet så kommer de få den informationen ändå.

De vill ju sannolikt ha en trygg och stabil, strukturerad, social och kompetent person som är duktig med barn och ungdomar. Ge dem en sådan.
Citera
2014-02-14, 18:27
Medlem
Golden.Rations avatar
Snabb fråga.
Ska man nämna att man är egenföretagare på sitt CV om man söker ett jobb som butikssäljare?
Citera
2014-02-15, 18:59
Medlem
JohnniePumas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Golden.Ration
Snabb fråga.
Ska man nämna att man är egenföretagare på sitt CV om man söker ett jobb som butikssäljare?

Det beror förstås på vad det är för ett företag du själv driver och hur mycket tid det tar i anspråk. Om du, låt säga, designar friggebodar på hobbybasis och säljer någon ritning per månad är det inget problem.
Citera
2014-02-15, 22:42
Medlem
Ghandi_IIs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Golden.Ration
Snabb fråga.

Är du orolig så skriv det på ett positivt sätt, att du driver det som sidoverksamhet och det inte kommer varken konkurrera eller på något annat sätt störa det här jobbet. Plus att du genom verksamheten fått god inblick i hur man driver företag och tänker ekonomiskt mm.
Citera
2014-02-15, 22:43
Medlem
Ghandi_IIs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av qazwsxedc
Hej, jag har fått en referens via min mamma till ett jobb. Det är en person som sitter på en viktig position inom ett större företag. Grejen är bara den att jag inte känner honom men han har sagt till mamma att det är okej att nämna honom i mitt personliga brev, han har koll på min familj via mamma. Jag söker en tjänst inom samma företag som han jobbar inom fast på en annan enhet. Det jag undrar över är hur man nämner denne personen i brevet på ett bra sätt?

Kontakta honom och fråga hur han vill göra.
Citera
2014-02-16, 19:06
Bannlyst
Hur mycket ska jag skriva om mina arbeten på det personliga brevet? Inget? Det ska väl stå i själva CV?
Citera
2014-02-16, 19:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrPokerface
Hur mycket ska jag skriva om mina arbeten på det personliga brevet? Inget? Det ska väl stå i själva CV?
Självfallet skall dem vara med, du tar dina erfarenheter från tidigare arbeten och lyfter fram hur dessa kan bidra till att du skall göra en bra arbetsinsats. Allt du säger skall du ha belägg för och dessa hittar du i dina tidigare erfarenheter...
Citera
2014-02-17, 16:22
Medlem
Hej_tjos avatar
Jag söker en tjänst som restaurangbiträde och undrar om detta personliga brev ser bra ut.

http://3.ii.gl/U2BdTb.png
Citera
2014-02-17, 16:48
Medlem
Ghandi_IIs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hej_tjo
Jag söker en tjänst som restaurangbiträde och undrar om detta personliga brev ser bra ut.

http://3.ii.gl/U2BdTb.png

Det är ju inte fy skam allafall, godkänt.

Finns vissa saker jag skulle ändra dock. Det med butiken exempelvis. Inte på en butik utan i, sen skulle jag hellre skriva att du jobbat i en butik och nu gärna skulle vilja testa på restaurangbiträde.

Sen "Varför jag vill jobba hos er"-meningen känns väldigt bakvänd. Skriv istället "Anledningen till att jag...". Meningen "Gillar att" borde börja med "Jag gillar att..". Ha gärna det stycket där du skriver varför just du passar för jobbet längre.

Själva stien på brevet och upplägget är bra, personnummer hade jag dock inte skrivit med. Sen hade jag börjat med en pressentation typ "Jag heter xxx, är yyy år och vill med detta brev visa mitt intresse bla bla bla" eller nått. En mening räcker.
Citera
2014-02-17, 17:12
Medlem
Hej_tjos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ghandi_II
Det är ju inte fy skam allafall, godkänt.

Finns vissa saker jag skulle ändra dock. Det med butiken exempelvis. Inte på en butik utan i, sen skulle jag hellre skriva att du jobbat i en butik och nu gärna skulle vilja testa på restaurangbiträde.

Sen "Varför jag vill jobba hos er"-meningen känns väldigt bakvänd. Skriv istället "Anledningen till att jag...". Meningen "Gillar att" borde börja med "Jag gillar att..". Ha gärna det stycket där du skriver varför just du passar för jobbet längre.

Själva stien på brevet och upplägget är bra, personnummer hade jag dock inte skrivit med. Sen hade jag börjat med en pressentation typ "Jag heter xxx, är yyy år och vill med detta brev visa mitt intresse bla bla bla" eller nått. En mening räcker.

Tackar tackar, har försökt förbättra det du påpekade!

Nu då, tycker det ser riktigt bra ut själv http://3.ii.gl/STdfV6.png
Citera
2014-02-17, 17:51
Medlem
VonKnorrhanes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hej_tjo
Tackar tackar, har försökt förbättra det du påpekade!

Nu då, tycker det ser riktigt bra ut själv http://3.ii.gl/STdfV6.png

* Varför har du skrivit ditt namn på tre ställen i dokumentet?
* Eran är talspråk
* Inled gärna med dina egenskaper
Citera
2014-02-17, 18:21
Medlem
Hej_tjos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VonKnorrhane
* Varför har du skrivit ditt namn på tre ställen i dokumentet?
* Eran är talspråk
* Inled gärna med dina egenskaper

Tackar för feedbacken, det blev 3 st på printen. Men upptäckte själv sedan att det blev för mycket. Så det är fixat

Först står namnet i Sidhuvudet (eller vad det nu heter), där det står adress och så vidare. Sedan i inledningen "Mitt namn är blablablabla"

Så då man är klar med ett brev så är det ganska självklart att man skriver Med vänlig hälsning (*namn*) tycker jag.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in