2014-02-15, 23:37
Medlem
HälsingeBockens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tystnad
Av vad som framgår på diskussion forum postvagnen så har lokföraren kört mot rött, och växeln låg för trafik mot ett annat spår så när loket kom in i växeln "klättrade" ena hjulet över växelns tunga eftersom det i denna typ av växel inte gick att " tvinga" ut tungan, så urspårningen var ett faktum.
Jag lade märke till en intressant detalj i nyhetsinslaget.
Vid urspårningen satt en skylt med texten ATC baliser.
Hur kunde lokföraren köra mot rött om banan är utrustad med ATC?
Detta borde reportern som gjorde inslaget ha grävt vidare i...
Citera
2014-02-16, 00:11
Medlem
JapanKinas avatar
Pendeltåg Södertälje-Märsta-linje 36: Inställd delsträcka
Märsta - Stockholms central kl 23:36 är inställd 2014-02-16 på grund av olyckshändelse
Inskrivet: 2014-02-15 23:58

Rapporterades Årstaberg - Stuvsta på informationstavlorna.
Källa: SL.se

Någon som vet mer kring händelsen?
Citera
2014-02-16, 01:14
Medlem
totilass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JapanKina
Märsta - Stockholms central kl 23:36 är inställd 2014-02-16 på grund av olyckshändelse

Såg tåget, 20 min senare var det fyra piketbussar, massa ambulanser och massa brandbilar på platsen, samt räddningsfolk som letade efter likdelar tror jag.
Citera
2014-02-16, 15:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JapanKina

Citat:
Ursprungligen postat av totilas
Såg tåget, 20 min senare var det fyra piketbussar, massa ambulanser och massa brandbilar på platsen, samt räddningsfolk som letade efter likdelar tror jag.

Satt på den pendeln. Cirka 22:05 (plus minus 3 minuter, minns inte exakt). Nånstans mellan Älvsjö-Årstaberg, så vitt jag kan se verkar det varit nära Västberga Allé-bron.
Var i främre vagnen, men hörde/såg inget alls (mörkt ute-ljust inne, och inga glasögon på = totalt blind typ). Tåget stod stilla i minst en timme. Efter ett tag flyttades tåget 20 meter, för att dom skulle komma åt lättare för att plocka antar jag. Brandkåren och snuten snackade i högtalarna, men man kan ju inte höra ett jävla skit då nån idiot har satt volymen på 0.1% på alla pendeltåg. Föraren byttes till en annan. Senare kördes tåget till Årstaberg och togs ur trafik där. Själv skulle jag av i årstaberg så jag hade ju maximal otur.

Fattar inte riktigt hur det gick till, hoppade personen från bron ner på spåret? Är det inte kraftledningar ivägen ovanför spåret? Tycker det verkar "smidigare" att ta sig ner på spåret på annat ställe och sen typ springa framför tåget i sista stund.

Är det ens möjligt att hitta information om sånna här händelser? Det brukar väl inte ens stå notiser om självmord i tidningen.
Citera
2014-02-16, 15:40
Medlem
totilass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gloggmastarn
Satt på den pendeln. Cirka 22:05 (plus minus 3 minuter, minns inte exakt). Nånstans mellan Älvsjö-Årstaberg, så vitt jag kan se verkar det varit nära Västberga Allé-bron.
Var i främre vagnen, men hörde/såg inget alls (mörkt ute-ljust inne, och inga glasögon på = totalt blind typ). Tåget stod stilla i minst en timme. Efter ett tag flyttades tåget 20 meter, för att dom skulle komma åt lättare för att plocka antar jag. Brandkåren och snuten snackade i högtalarna, men man kan ju inte höra ett jävla skit då nån idiot har satt volymen på 0.1% på alla pendeltåg. Föraren byttes till en annan. Senare kördes tåget till Årstaberg och togs ur trafik där. Själv skulle jag av i årstaberg så jag hade ju maximal otur.

Fattar inte riktigt hur det gick till, hoppade personen från bron ner på spåret? Är det inte kraftledningar ivägen ovanför spåret? Tycker det verkar "smidigare" att ta sig ner på spåret på annat ställe och sen typ springa framför tåget i sista stund.

Är det ens möjligt att hitta information om sånna här händelser? Det brukar väl inte ens stå notiser om självmord i tidningen.

Det var under toffelbacken-bron, eller vafan den heter. Det är inga problem att ta sig ut på spåret där det finns knappt nåt stängsel
Citera
2014-02-16, 15:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av totilas
Det var under toffelbacken-bron, eller vafan den heter. Det är inga problem att ta sig ut på spåret där det finns knappt nåt stängsel

Aha, jo du har rätt, tänkte inte på att bromssträckan är så jävla lång. När tåget väl stannade så minns jag att jag kunde se det nedsänkta spåret som går ner i en tunnel eller nått sånt (vad fan är det för spår egentligen?) på höger sida.
Citera
2014-02-16, 18:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HälsingeBocken
Hur kunde lokföraren köra mot rött om banan är utrustad med ATC?
Detta borde reportern som gjorde inslaget ha grävt vidare i...

ATC i sig är inget felfritt sätt att hindra tåg från att komma förbi stoppsignaler, däremot så skall det hindra att det kan fortsätta förbi stoppsignalen hur som helst. Håller tåget en hastighet som är lägre än den frisläppningshastigheten som signalen är övervakad med (10 eller 40 km/h) så kan man passera signalen. När signalen passeras utlöses dock automatiskt nödbroms i tåget vilket får det att stanna, om än för sent.

Eftersom det går att passera signalerna i stopp så finns det även andra skydd för att hindra att tåg kolliderar enbart för att det ena passerar en signal i stopp, exempelvis på hur det går att fälla signaler åt motsatt riktning eller från sidan till det spåret som ett tåg är på väg in på.
Citera
2014-02-18, 13:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JoakimE
ATC i sig är inget felfritt sätt att hindra tåg från att komma förbi stoppsignaler, däremot så skall det hindra att det kan fortsätta förbi stoppsignalen hur som helst. Håller tåget en hastighet som är lägre än den frisläppningshastigheten som signalen är övervakad med (10 eller 40 km/h) så kan man passera signalen. När signalen passeras utlöses dock automatiskt nödbroms i tåget vilket får det att stanna, om än för sent.

Eftersom det går att passera signalerna i stopp så finns det även andra skydd för att hindra att tåg kolliderar enbart för att det ena passerar en signal i stopp, exempelvis på hur det går att fälla signaler åt motsatt riktning eller från sidan till det spåret som ett tåg är på väg in på.

Just det, eftersom ATC-besked ges i punktform via baliser mellan rälerna så måste det gå att passera en signal stopp, annars hade man inte kunnat starta igen när den slår om till grönt. Därför kan man alltid passera med olika låga hastigheter.
Citera
2014-02-24, 08:32
Medlem
Quarrels avatar
Aftonbladet: Person död på spåret – stopp i tågtrafiken
Citat:
Strax efter klockan sju upptäcktes en skadad person på spåret vid Bro station, nordväst om Stockholm.
Enligt polisen var personen blodig. Räddningstjänst, polis och ambulans kallades till platsen, men personens liv gick inte att rädda.
Vad har hänt? Ett tåg inblandat i en smitningsolycka? Tåg är inte fordon, är det olagligt att smita från en olycka?
Citera
2014-02-24, 11:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Quarrel
Aftonbladet: Person död på spåret – stopp i tågtrafiken

Vad har hänt? Ett tåg inblandat i en smitningsolycka? Tåg är inte fordon, är det olagligt att smita från en olycka?

När jag kom till stationen strax efter åtta stod det ett tåg inne på stationen, måste ha stått där sedan strax efter sju när personen hittades för vad jag hörde från ordningsvakter på plats så hade inte det tåget kört på personen utan h*n låg redan på spåret innan.

http://www.ubro.se/nyheter/olyckshandelse-pa-bro-station
Citera
2014-02-24, 11:18
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cytech
När jag kom till stationen strax efter åtta stod det ett tåg inne på stationen, måste ha stått där sedan strax efter sju när personen hittades för vad jag hörde från ordningsvakter på plats så hade inte det tåget kört på personen utan h*n låg redan på spåret innan.

http://www.ubro.se/nyheter/olyckshandelse-pa-bro-station
Men varför låg han blodig på spåret innan tåget kom? Hade han körts på av ett tidigare tåg? Eller ramlat av ett tåg? Eller misshandlats och lämnats på spåret? Många frågor finns det...
Citera
2014-02-24, 12:51
Medlem
Draifoss avatar
Citat:
Olyckan inträffade mitt i morgonrusningen när en person föll ned vid spåret vid pendeltågstationen i Bro. Polis och brandkår kallades till platsen och polisen uppgav senare till SVT att personen avlidit. Det är inte känt hur olyckan gick till.

http://www.svt.se/nyheter/sverige/stopp-i-tagtrafiken-efter-olycka-3

Han kanske föll från lite högre höjd, typ en gångbro eller något?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in