2013-03-04, 20:38
Medlem
Jack.Dogs avatar
Usch, det verkar ske en hel del självmord vid järnvägen i den lilla byn. Någon som har länk till det en tidigare skribent skrev om, alltså att det skulle ha varit någon olycka i Ängelholm?
Citera
2013-03-04, 20:40
Medlem
Antevantes avatar
Är det denna du menar?

http://hd.se/angelholm/2013/03/04/ta...-efter-olycka/
Citera
2013-03-04, 21:43
Medlem
Var på ötåget där första olyckan hände strax innan Ängelholm vid 13 tiden. Stod still runt 3h. - Självmord.

Andra olyckan var vad jag förstått även det ötåg och skedde endast någon timme efter arbetet med första olyckan var färdigt. - Självmord.

Mörk dag för skåne och tung dag för de stackars lokförare som får bära på det här.
Senast redigerad av dendarjien 2013-03-04 kl. 21:53.
Citera
2013-03-04, 21:50
Medlem
leabsurds avatar
Jag hade turen att först befinna mig i det tåg som körde på personen i Ängelholm och sedan åka tillbaka samtidigt som detta inträffade. Befann mig ej på samma tåg under andra incidenten dock, men blev fortfarande försenad i en timme.

Totalt fyra timmars försening. När man väl var där så hade man perspektiv på liv och död och tyckte inte det var så farligt dock, trots att man satt där i tre timmar, det var värre andra gången det hände eftersom att det inte var lika personligt. SJ borde dock se över sin policy, de skötte sig undermåligt. Jag tyckte även att det var lite väl överdrivet att ha fyra-sex poliser på plats under åtminstone två av dessa timmar, borde inte två räcka? Särskilt när det är både ambulans och brandmän där som kan hjälpa till.

Men som sagt, vad ska man göra. Mest synd tycker jag om tågchaufförerna, fy fan att behöva se sånt alltså. Morbidt med alla som skulle kolla ut ur fönstren hela tiden också, det var en som stod upp och kollade under hela röjningsarbetet.
Citera
2013-03-05, 03:34
Medlem
ja allesammans! jag är inte förvånad, ännu ett tecken på att politekerna och rättsystemet osv, är åt helvete.. folk borde bara tänka lite mer på sin släkt, har själv varit benägen till det här,men min familj stoppar mig, kan tänkas att dessa personer haft en familj som inte verkar bry sig . aja de e p[ en bättre plats nu.. only the strong survives, tyvärr.. men de godaste människorna klarar inte trycket.
Citera
2013-03-05, 03:40
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fuckthew0rld
ja allesammans! jag är inte förvånad, ännu ett tecken på att politekerna och rättsystemet osv, är åt helvete.. folk borde bara tänka lite mer på sin släkt, har själv varit benägen till det här,men min familj stoppar mig, kan tänkas att dessa personer haft en familj som inte verkar bry sig . aja de e p[ en bättre plats nu.. only the strong survives, tyvärr.. men de godaste människorna klarar inte trycket.

Är man god om man drar på sig så mycket skuld att man inte kan betala? Tyvärr är det så att många vill leva utöver sina medel, det går liksom inte. Nu vet jag inte exakt vad som hänt i detta fallet, men jag har en del krokar ute så jag får återkomma.
Citera
2013-03-05, 04:26
Moderator
Chantres avatar
Olyckan Hjärup ska ha hänt här:

Citat:
Adress
km 602 stolpe 16
Vägbeskrivning
riktning hjärup, nära lunds energi
Citera
2013-03-05, 10:33
Medlem
Dexter.Pointdexters avatar
Som lokförare är man ju 110% oskyldig när det gäller självmord på spåret men hur agerar dem? Är inte lokförare själv men hade jag sett en person 100 meter fram på spåret som har för avsikt att stå kvar så hade jag bromsat med allt jag har bara för att känna att jag gjorde allt som var möjligt, fast det är omöjligt att hinna stanna.
Hur är direktiven på hur förarna skall agera vid dessa tragiska situationer? Tänker på om man plötsligt panikbromsar ett tåg så är det ju risk för att personer i vagnarna trillar och skadar sig, någon vagn kan spåra ur osv..
Citera
2013-03-05, 11:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dexter.Pointdexter
Som lokförare är man ju 110% oskyldig när det gäller självmord på spåret men hur agerar dem? Är inte lokförare själv men hade jag sett en person 100 meter fram på spåret som har för avsikt att stå kvar så hade jag bromsat med allt jag har bara för att känna att jag gjorde allt som var möjligt, fast det är omöjligt att hinna stanna.
Hur är direktiven på hur förarna skall agera vid dessa tragiska situationer? Tänker på om man plötsligt panikbromsar ett tåg så är det ju risk för att personer i vagnarna trillar och skadar sig, någon vagn kan spåra ur osv..

Som lokförare ska du lägga i max broms, hålla för öronen och titta bort. När tåget tillslut har stannat, så har det stannat, och du får som lokförare inte köra en meter till. Sen ringer du till driftledningen, säger som det är, och sätter dig på golvet och väntar på kamratstödjare/polis osv.

Det olyckliga i allt detta är att du som lokförare får ditt namn med i detta olycksfall, och det blir en offentlig handling som alla kan ta del av.. det har funnits exempel där familjen till den förolyckade har letat upp tågföraren som gjorde det och hotat osv. Det är det mest tragiska i det hela.
Citera
2013-03-05, 11:21
Medlem
Dexter.Pointdexters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av maanoja
Som lokförare ska du lägga i max broms, hålla för öronen och titta bort. När tåget tillslut har stannat, så har det stannat, och du får som lokförare inte köra en meter till. Sen ringer du till driftledningen, säger som det är, och sätter dig på golvet och väntar på kamratstödjare/polis osv.

Det olyckliga i allt detta är att du som lokförare får ditt namn med i detta olycksfall, och det blir en offentlig handling som alla kan ta del av.. det har funnits exempel där familjen till den förolyckade har letat upp tågföraren som gjorde det och hotat osv. Det är det mest tragiska i det hela.

Ja synd att föraren hängs ut när denne är så maktlös. Läser man förresten psykologi/ eller har psykiska tester, utvärderingar när man utbildas till lokförare för att se om man klarar av att handskas med dessa tragiska situationer?
Citera
2013-03-05, 12:06
Medlem
CsSs avatar
Ang olyckan i Ängelholm, är det bekräftat någonstans att det är en man som förolyckades?
Citera
2013-03-05, 14:36
Medlem
leabsurds avatar
Citat:

Tågföraren från Ängelholm skötte det väldigt bra. Han bromsade så hårt att det luktade bränt i hela tåget, men förutom det så var det inte jobbigt för oss passagerare. Det här händer ju ganska ofta, så tågen är byggda för att inte spåra ur eller liknande.

Citat:
Ursprungligen postat av CsS
Ang olyckan i Ängelholm, är det bekräftat någonstans att det är en man som förolyckades?

Vi i tåget fick ingen sån information. Det kan lika gärna varit en kvinna, eller ett barn.

Citat:
Ja synd att föraren hängs ut när denne är så maktlös. Läser man förresten psykologi/ eller har psykiska tester, utvärderingar när man utbildas till lokförare för att se om man klarar av att handskas med dessa tragiska situationer?

Det första som händer en förare när detta inträffar är att han eller hon åker direkt till utvärdering och vård. De måste gå på möten en tid framöver och jag tror inte att de får komma tillbaka till jobbet förrän efter några veckor. Vissa kommer aldrig tillbaka.
Senast redigerad av leabsurd 2013-03-05 kl. 14:39.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in