2014-02-16, 10:22
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av letsdoit
Ingenting utesluter heller detta, men den springande punkten var ju att spår saknades. Om detta sedan berott på att man inte tillräckligt noggrant undersökt sovrummet så kan ju detta förklara "avsaknaden av spår".
Att spår saknades pga uselt polisarbete borde också ha stått klart för utredarna innan TR. Ändå hävdade dåvarande åklagaren, nuvarande målsägandebiträdet, att det var ett mysterium. Han påstod indirekt att gärningsbeskrivningen var motbevisad genom att använda ordet mysterium.
Citera
2014-02-16, 10:22
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Quarrel
Varför föredrar du icke-missbrukare? Är de mer tillförlitliga?
Exempelvis betraktas nog en nykter folkpartistisk riksdagsman med videokamera som ett bättre vittne än en pundare.
Å andra sidan skulle jag alla dagar i veckan föredra en amfetaminist framför till exempel en halvblind pensionär som vittne.
Citera
2014-02-16, 10:26
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av smålandtintin
Exempelvis betraktas nog en nykter folkpartistisk riksdagsman med videokamera som ett bättre vittne än en pundare.
Å andra sidan skulle jag alla dagar i veckan föredra en amfetaminist framför till exempel en halvblind pensionär som vittne.
Så amfetaministen är mindre tillförlitlig. Du har skrivit att han sannolikt var påverkad vid iakttagelsen, och att han senare dömdes för att ha använt amfetamin i augusti talar för det.

Nu finns det ingen halvblind pensionär som vittne i målet, vad jag vet.
Citera
2014-02-16, 10:34
Medlem
letsdoits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av katako
Javisst! Lås i mördaren så snart det är bevisat att man har rätt gärningsman, det kunde man gjort redan i Tingsrätten tycker jag och det tyckte polisen också.
Bevisen fanns redan då, helt klart - och även kroppens blod; ett mikroskopiskt ben från kroppen hade följt med ända in i det urskrapade kulhålet, vilket f.ö. både då och nu överensstämt med tänkbar ammunition till den försvunna pistolen. 15-20 tomhylsor återfanns aldrig. - Men det gäller också att kunna presentera en indiciekedja utan luckor. Här ställde ju kolliderande tider till en del problem, t.ex. promenaden till Ålevatten visavi den promenerande mannen, KH:s möte med grå bil mm. - FS borde dock redan i tingsrätten ha ålagts en förklaringsbörda.
Citera
2014-02-16, 10:36
Medlem
letsdoits avatar
Citat:
Jag blandar inte ihop några begrepp. Det som var ett mysterium för utredarna då, är fortfarande ett mysterium. Jag har inte sett något som har fått dimmorna att skingras.
Det är väl inget mysterium att spår saknas efter en ofullständig undersökning!
Citera
2014-02-16, 10:58
Medlem
Pastakryddas avatar
Citat:

Nej det förstås. Mysteriet är nog mer hur dessa utredare jobbade. Eller inte jobbade. Hur kan en utredning vara så full av misstag? Det är ju inte en hög newbies i teamet. Även om det stundvis verkar så.
Citera
2014-02-16, 11:01
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Jo, enligt före detta åklagaren, nuvarande målsägarbiträdet, var det ett mysterium för utredarna.
Citera
2014-02-16, 11:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fin
Det var ett himla papegojande om tillvägagångssätt och spår om detta.
Flera av oss har i många inlägg givit bra förslag på hur FS ensam kan ha tagit ut Marina från huset.
Det har också kommit förklaringar på varför inga spår hittades av polisen.
Jag ser heller inga konkreta ifrågasättande av förklaringarna, ändå upprepar ni att det inte går!?

Tala istället om varför FS måste haft hjälp och polisen måste hitta spår av detta.

Slå t.ex ihjäl följande argument:
FS drar ut Marina från huset på ett täcke, dammsuger golvet och låter dammet lägga sig igen lagom tills polisen kommer och letar dragspår.

Citat:
Förre åklagaren, nuvarande målsägandebiträdet, visste inte hur det hade gått till. Tror du inte polisen hade tänkt på denna lösning?

Du kan alltså inte slå hål på förklaringen? Ändå ska du fortsätta att ifrågasätta den.
Kan Reimer eller Tulpanpernilla?
Citera
2014-02-16, 11:10
Medlem
letsdoits avatar
Citat:
Jo, enligt före detta åklagaren, nuvarande målsägarbiträdet, var det ett mysterium för utredarna.
Ja, för utredarna - som talade i egen sak.
Citera
2014-02-16, 11:10
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Du kan alltså inte slå hål på förklaringen? Ändå ska du fortsätta att ifrågasätta den.
Kan Reimer eller Tulpanpernilla?
Jag har inte försökt att slå hål på den. Jag konstaterar att förre åklagaren, nuvarande målsägandebiträdet, motbevisar sin egen gärningsbeskrivning genom att hävda att det var ett mysterium hur kroppen kunde tas ut. Om utredarna inte kan komma med en rimlig förklaring måste utgångspunkten vara att gärningsbeskrivningen är felaktig.

Det är som att påstå att en misstänkt med alibi har begått gärningen. Ingen har en rimlig förklaring till hur det kan ha gått till.
Citera
2014-02-16, 11:12
Medlem
Citat:
Jag har inte försökt att slå hål på den. Jag konstaterar att förre åklagaren, nuvarande målsägandebiträdet, motbevisar sin egen gärningsbeskrivning genom att hävda att det var ett mysterium hur kroppen kunde tas ut. Om utredarna inte kan komma med en rimlig förklaring måste utgångspunkten vara att gärningsbeskrivningen är felaktig.

Det är som att påstå att en misstänkt med alibi har begått gärningen. Ingen har en rimlig förklaring till hur det kan ha gått till.

Ok, du håller alltså med om att FS kan ha gjort detta själv?
Citera
2014-02-16, 11:36
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Ok, du håller alltså med om att FS kan ha gjort detta själv?
Ja, om EG vittnade falskt i TR om de åtgärder som vidtogs i sovrummet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in