2014-02-16, 09:22
Medlem
Jag öppnar alltid ett fönster för varje internetsida, och stänger alltid varje fönster när jag är klar med sidan. Jag brukar aldrig ha två olika sidor i varsin flik i samma fönster.

Gör detta någon skillnad eller är jag bara paranoid? Är det svårare för företag att länka mina olika internetbesök om de sker i olika fönster?
Citera
2014-02-16, 10:06
Medlem
sommarlovs avatar
Det gör skillnad.
Vissa siter kan läsa vilken sida du var på innan.

Om du känner dig orolig, surfa med Firefox.
Lägg till Adblock, Flashblock och självklart No-Script!
Citera
2014-02-16, 12:45
Medlem
Fallmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hasseochtage
Jag öppnar alltid ett fönster för varje internetsida, och stänger alltid varje fönster när jag är klar med sidan. Jag brukar aldrig ha två olika sidor i varsin flik i samma fönster.

Gör detta någon skillnad eller är jag bara paranoid? Är det svårare för företag att länka mina olika internetbesök om de sker i olika fönster?

http://anonym.to har jag satt på några av mina bokmärken, nu verkar den sidan vara nere. Men bör finnas något liknande tillägg så du slipper det manuella..

Sen tror jag det kvittar då de loggar ip-adressen din, så har du råkat gå in en gång utan att stänga ned sö finns det loggat
Citera
2014-02-21, 00:38
Medlem
Att bara öppna ett nytt fönster och stänga ner alla fönster efter att man surfat färdigt på en viss sida har ingen betydelse. Det sätt som annonsnätverk och liknande håller koll på oss är främst genom cookies, aktiva inloggningar och IP-nummer. Månar man om sin integritet är det alltså dessa man behöver rensa/byta.
Citera
2014-02-21, 07:46
Medlem
WriteMasterTMs avatar
Du kan dölja för webplatser vilka andra webplatser du brukar surfa på.
Därför att "referer-fältet" i anropet av webservern inte avslöjar var du varit.

Men det är oklart vad webläsaren anger som referer när man klickar på favoriter istället för en länk i en websida ?
Inget är logiskt och självklart i programmerarnas värld.

Citat:
http://en.wikipedia.org/wiki/HTTP_referer
HTTP referer (originally a misspelling of referrer) is an HTTP header field that identifies the address of the webpage (i.e. the URI or IRI) that linked to the resource being requested. By checking the referer, the new webpage can see where the request originated.

In the most common situation this means that when a user clicks a hyperlink in a web browser, the browser sends a request to the server holding the destination webpage. The request includes the referer field, which indicates the last page the user was on (the one where they clicked the link).

Referer logging is used to allow websites and web servers to identify where people are visiting them from, for promotional or statistical purposes.

- - -
Det är viktigare att stänga av JavaScript och andra script om man vill skydda sig mot snokande och intrång i datorn. Välj helst en webläsare som inte använder Microsofts ActiveX och NET.
Senast redigerad av WriteMasterTM 2014-02-21 kl. 07:52.
Citera
2014-02-22, 00:08
Medlem
Infinitesimals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sommarlov
...Lägg till Adblock, Flashblock och självklart No-Script!

No-Script, är det tillägget i firefox som heter NoScript Security Suite 2.6.8.14 och har ett bått S med en röd ring med rött streck igenom?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in