Flashback bygger pepparkakshus!
  • 1
  • 2
2014-02-15, 14:51
Vet inte om jag ska lägga denna i juridik eller i privatekonomi. De flesta trådar om bostadsbidrag (även de som rör återbetalningskrav) ligger i privatekonomi.

I januari 2012 ansökte jag (och blev beviljad) bostadsbidrag. Bidraget låg på 1300 kr i månaden. Eftersom jag studerade och skulle sommarjobba angav jag 41 000 kr som min inkomst: ~22 000 från studiebidraget och ~19-20 000 från sommarjobbet uppskattade jag min inkomst till. Efter att ha jobbat slutet av maj och halva juni blir jag erbjuden att jobba vidare under hösten. Hade en så kallad "fri termin" på höstterminen och eftersom jag bara skulle läsa på distans tackade jag ja. Ringde då in till FK och "avsade" mig vidare bostadsbidrag. Fick dock tydligen bostadsbidrag för juni och juli månad. Varför vet jag ej, det upptäckte jag idag när jag loggade in på mina sidor hos FK. Jobbade fram till oktober eller november 2012. Ansökte ej om bostadsbidrag igen förrän i oktober eller november 2013.

I slutet av januari/början av februari dimper det ner ett brev från FK där de kräver mig på 8989 kr eftersom jag har haft för hög inkomst under 2012.

Inkomst av tjänst: 66 291 kr
Inkomst av kapital: 177 kr
Studiebidrag: 22 387 kr

FK anser att de betalat ut 9100 kr i bostadsbidrag (vilket de gjort) men att de endast skulle behövt betala ut 285 kr. De vill alltså ha tillbaka 8815 kr + 174 kr i avgift.

Har jag gjort något fel? Jag ansökte om bostadsbidrag när jag hade ett behov av det och avsade mig det så fort jag fått reda på att jag skulle få så mycket pengar att jag inte var i behov av bostadsbidraget. Bör inte FK se att jag fick bostadsbidrag under januari - juli och att jag jobbade juni - oktober? Jag kan ju inte se in i framtiden utan ansökte utifrån de förutsättningar jag hade i januari 2012 och inte de förutsättningar jag kom att få i juni 2012.

Kommer så klart ringa till FK om detta, men undrar om någon annan varit med om något liknande och hur det löste sig för er.
Citera
2014-02-15, 15:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Moll-E
Har jag gjort något fel? Jag ansökte om bostadsbidrag när jag hade ett behov av det och avsade mig det så fort jag fått reda på att jag skulle få så mycket pengar att jag inte var i behov av bostadsbidraget. Bör inte FK se att jag fick bostadsbidrag under januari - juli och att jag jobbade juni - oktober? Jag kan ju inte se in i framtiden utan ansökte utifrån de förutsättningar jag hade i januari 2012 och inte de förutsättningar jag kom att få i juni 2012.

Kommer så klart ringa till FK om detta, men undrar om någon annan varit med om något liknande och hur det löste sig för er.

Ja du har gjort fel, bostadsbidrag beräknas efter hur mycket du tjänar på ett helt år. Det är mycket svårt för en student att veta givetvis men det skiter försäkringskassan i, det är inte som csn som beräknas per halvår. Precis som du nämner så måste man kunna se in i framtiden. Det spelar ingen roll om du jobbade sista halvåret för du har ingen rätt till bidrag alls om du jobbar för mycket.

Det är bara att betala tillbaka.

edit:http://gate1.forsakringskassan.se/bo...terIn.do#start

Här kan du räkna ut själv.
Senast redigerad av tlttt 2014-02-15 kl. 15:03.
Citera
2014-02-15, 15:34
Medlem
Eftersom du bör läsa på lite vad du ansöker om så hade du sett att det räknas på årsinkomst. När du då inser att du kommer tjäna mycket mer så är det bara att börja lägga undan.
Citera
2014-02-15, 15:42
Citat:
Ursprungligen postat av tlttt
Ja du har gjort fel, bostadsbidrag beräknas efter hur mycket du tjänar på ett helt år. Det är mycket svårt för en student att veta givetvis men det skiter försäkringskassan i, det är inte som csn som beräknas per halvår. Precis som du nämner så måste man kunna se in i framtiden. Det spelar ingen roll om du jobbade sista halvåret för du har ingen rätt till bidrag alls om du jobbar för mycket.

Det är bara att betala tillbaka.

edit:http://gate1.forsakringskassan.se/bo...terIn.do#start

Här kan du räkna ut själv.

Det är ju otroligt konstigt att de går efter årsinkomsten och inte behovet av bidrag istället. Hade självklart köpt det rakt av om jag antingen fuskat med ansökan, tagit bidraget samtidigt som jag hade en högre inkomst än eller något liknande. Men nu har jag inte gjort något sådant.

Det är inte "bara" att betala tillbaka. Självklart ska jag begära en omprövning eftersom jag anmält inkomsthöjningen, inte kan betala tillbaka beloppet under en lång tid samt inte haft några felaktiga uppgifter i min ansökan.

Förstår inte varför du länkar till uträkningen av preliminärt bostadsbidrag. Den "uträkningen" genomför jag varje gång jag söker bostadsbidrag och den blir "samma lika" varje år jag haft studiemedel och sommarjobbat. Tror att jag till och med ligger ett par tusenlappar under gränsen för sänkt bostadsbidrag.
Citera
2014-02-15, 17:26
Medlem
miqqqas avatar
Som sagt så räknar försäkringskassan på inkomsten på helår och då blir det så. Min sambo hade bostadsbidrag sista året han pluggade, och efter han tog examen på sommaren slutade det (han hade inte sökt längre). Då han fick jobb och jobbade hösten kom sen återbetalningskrav. När han sökte det hade han ju inte en aning om att han skulle få jobb efter avslutade studier, eller vad han skulle tjäna, men det spelade ingen roll.
Citera
2014-02-15, 17:44
Medlem
Fantomsmaertas avatar
Sant har hander hela tiden, du kan glomma att overklaga for FKs regler ar solklara, det ar arsinkomst som galler och inte ett tillfalligt behov. Du sager ju att du uppgav din arsinkomst nar du ansokte sa nagonstans maste du ju vetat om att det ar sa de raknar.
Citera
2014-02-15, 17:45
Medlem
Phillemans avatar
Försäkringskassan är helt jävla bisarr och räknar som pajasar, på något vänster kan du dra in 3000 i månaden januari till november och därför vara beviljad bostadsbidrag (då du annars inte överlever), för att sedan få en lön på 50 000 i december, någonting du är medveten om och därför inte söker bidrag för just december. Trots detta ska du på något magiskt vänster lyckas programmera en egen tidsmaskin och åka fram till december för att plocka ut dessa pengar i förtid så att du överlever januari till november. Förklara för mig hur detta konstiga system inte fått mer kritik än det har?

Det har inget med mig att göra, siffrorna är påhittade och situationen likaså, men jag tycker systemet är jävligt puckat
Citera
2014-02-15, 18:45
Medlem
Diablo1118s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Philleman
Försäkringskassan är helt jävla bisarr och räknar som pajasar, på något vänster kan du dra in 3000 i månaden januari till november och därför vara beviljad bostadsbidrag (då du annars inte överlever), för att sedan få en lön på 50 000 i december, någonting du är medveten om och därför inte söker bidrag för just december. Trots detta ska du på något magiskt vänster lyckas programmera en egen tidsmaskin och åka fram till december för att plocka ut dessa pengar i förtid så att du överlever januari till november. Förklara för mig hur detta konstiga system inte fått mer kritik än det har?

Det har inget med mig att göra, siffrorna är påhittade och situationen likaså, men jag tycker systemet är jävligt puckat

Att det sen finns regler för att få bostadsbidrag känns väldigt sunt men jag håller helt med dig att det är ett konstigt system som borde tas bort helt....
Citera
2014-02-15, 19:00
Citat:
Ursprungligen postat av miqqqa
Som sagt så räknar försäkringskassan på inkomsten på helår och då blir det så. Min sambo hade bostadsbidrag sista året han pluggade, och efter han tog examen på sommaren slutade det (han hade inte sökt längre). Då han fick jobb och jobbade hösten kom sen återbetalningskrav. När han sökte det hade han ju inte en aning om att han skulle få jobb efter avslutade studier, eller vad han skulle tjäna, men det spelade ingen roll.

Anmälde din sambo inkomsthöjningen till FK? Det gjorde jag i samband med att jag avsade mig resterande bidrag.

Citat:
Ursprungligen postat av Fantomsmaerta
Sant har hander hela tiden, du kan glomma att overklaga for FKs regler ar solklara, det ar arsinkomst som galler och inte ett tillfalligt behov. Du sager ju att du uppgav din arsinkomst nar du ansokte sa nagonstans maste du ju vetat om att det ar sa de raknar.

Det kanske det gör. Har dock inte sagt något om att överklaga, ska bara begära en omprövning när beslutet tagits i mars. Självklart måste FK ha reda på din inkomst om du ska ha bostadsbidrag, det har jag inte heller sagt något om. Det jag tycker är konstigt är att jag blir återbetalningsskyldig om jag får ett jobb efter att jag avsagt mig mitt bostadsbidrag.

Citat:

Systemet är otroligt jävla puckat. Speciellt eftersom du kan göra en helt korrekt ansökan, sen avsäga dig bostadsbidraget när du väl fått ett jobb (och inte är i behov av det längre) och bli återbetalningsskyldig för nästan 9 000 kr (som jag blev).

Blir till att vänta tills beslutet kommer i mars och sedan begära omprövning. Jag har ju trots allt uppfyllt alla tre kraven med korrekt ansökan, avsagt mig bostadsbidraget och meddelat inkomsthöjning + att jag inte kommer ha möjlighet att betala beloppet en lång tid framöver som FK kräver för att man ska slippa betala "i vissa undantagsfall".
Citera
2014-02-16, 05:55
Medlem
Jag tycker inte reglerna är så puckade, tjänar du mycket pengar under ett år, även om det är under slutet av året så får du helt enkelt betala tillbaka de bostadsbidrag du hade under början av året. Någonstans måste man ju dra gränsen, att titta årsvis känns som en rimlig avvägning.

Så som ni förespråkar med att man tittar månadsvis, det blir helt omöjligt att administrera, hur kan dom kontrollera era uppgifter? Dom har ingen möjlighet att se på FK om du tjänade pengarna i januari eller december eller någonstans där i mellan. Det skulle bli massor av fusk där alla skulle ansöka bostadsbidrag och sen säga, jag tjänade alla mina pengar i december.

Du var helt enkelt korkad som inte la undan av din lön under hösten för att betala tillbaka bostadsbidragspengar du "lånat" under tidigare delen av året.
Citera
2014-02-16, 06:32
Medlem
Citat:

Du behöver ju inte plocka tillbaka pengarna i förtid? Du får helt enkelt betala tillbaka pengarna när du får dina 50.000. Se det som et lån du fick medan du hade det kärvt.

Eller menar du att skattebetalarna ska stå för fiolerna jan-nov och sedan i december ska du få behålla alla de 50.000 och leva loppan för själv?
Citera
2014-02-16, 09:52
Medlem
Fantomsmaertas avatar
Jag tycker inte att reglerna ar dumma/svara/komplicerade. Tank hur sjukt svart det hade blivit for FK om de hade blivit tvugna att berakna ditt ev. bidrag varje manad. Sen ar det ju aven sa att alla bidrag du far via FK ar beraknade just pa arsinkomst sa det ar helt enkelt sa deras system funkar. Om man vill kan man ju gora sa att man bara ansoker om bostadsbidrag om man ar 100% saker pa att man inte kommer jobba under aret, eller sa kan man se det som att staten ger dig ett valdigt formanligt lan om du ar luspank januari-juni och sen tjanar pengar resten av aret. 9000 ar ingen jattesumma, det som kommer handa om du begar omprovning (overklagar FKs beslut) ar att de erbjuder dig en avbetalningsplan pa typ 100 kr i manaden eller sa.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in