2014-02-12, 16:50
Medlem
Grandiosos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Telefonista
Hej tråden,
var tvungen att registrera mig efter att ha läst FUP, domen samt läst igenom hela tråden. En mycket spännande läsning, trots att jag visste "hur det slutade".

En fundering;
Jag förstår att pga dödsorsaken inte kunde fastställas blev MA friad (han är ju så uppenbart skyldig), men finns det verkligen inga andra fall att referera till där gärningsman blivit fälld utan att kroppen hittats eller att dödsorsak kunnat fastställas?

Måste känts svårt för nämndemännen i detta fallet att fria MA pga regelverket. Och såklart mycket tufft för Lindas anhöriga.

Edit; jag menar såklart att MA friades från mord/dråp/vållande....
Välkommen i tråden!
Det fetade: Såna fall är onekligen lätträknade, men här har vi ett svenskt från 1962.
Det så kallade "Kakelugnsmordet" i huvudstaden.
http://sv.wikipedia.org/wiki/Kakelugnsmordet

Det finns också ett fall nära i tiden men jag kan inte just nu komma på exakt vilket det
rör sig om.
Citera
2014-02-15, 12:44
Medlem
Citat:
En sak som slår mig det är att 100,000 kr uppfattas som en enormt stor summa pengar, i alla fall av Largo, men förmodligen också av MA. T o m värt att mörda för, enligt Largo.

Jag funderar över hur ekonomin såg ut efter Mats och Lindas kina-resa... Att Mats ekonomi var kört i botten, det vet vi redan. Men kan det ha varit så att Linda (som var noga med pengar) var bestämd över att Mats nu var skyldig henne halva resesumman 40-50 000, pengar som Mats redan tyckte enormt slöseri, t ex att Linda skänkt bort ca 30 000. Och det var ju inte slut där... bröllopet skulle bestå.. Ytterligare skulder... Skulder som Mats såg som en omöjlighet att betala tillbaka (med skulden till pappa i tillägg)... Linda måste stoppas, helt enkelt... det fanns ingen annan utväg.. MA med snart 200 000 i skulder, i tillägg studielån... Och bara ett tidsbegränsat vikariat...
Jag anser du läser igenom mitt inlägg på sidan 3315 #39770 och tänk efter, det finns ingen orsak att syssla med en massa upprepningar för min del om det här.
Citera
2014-02-15, 13:08
Medlem
Citat:
Hej tråden,

En fundering;
Jag förstår att pga dödsorsaken inte kunde fastställas blev MA friad (han är ju så uppenbart skyldig), men finns det verkligen inga andra fall att referera till där gärningsman blivit fälld utan att kroppen hittats eller att dödsorsak kunnat fastställas?

Edit; jag menar såklart att MA friades från mord/dråp/vållande....
Jo det finns det men jag är inte den som har till intresse att ha dessa i huvudet säkert någon annan här. Att Mats inte blev dömd anser jag var en miss av tingsrätten. För som det heter bortom rimligt tvivel och jag kan inte se ett rimligt tvivel till att det det är Mats Alm som bragt Linda om livet och eftersom han inte erkände en olycka eller liknande bör det varit ett dråp mord.
Citera
2014-02-15, 17:36
Bannlyst
Att svara på för Lagro:

När man läser förundersökningen om mordet på Linda Chen och förhören med Mats Alm så råder det ingen tvekan om att förhörsledarna utan minsta tvivel är fullständigt medvetna om att Mats Alm ljuger som en borstbindare.

Håller du med om detta?
Citera
2014-02-15, 18:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zambora
Att svara på för Lagro:

När man läser förundersökningen om mordet på Linda Chen och förhören med Mats Alm så råder det ingen tvekan om att förhörsledarna utan minsta tvivel är fullständigt medvetna om att Mats Alm ljuger som en borstbindare.

Håller du med om detta?
Nej det gör jag inte, MA han ljuger inte, det var ingen som ville tro att han hade blivit kidnappad men så var fallet, den personen som åkte med MA dator från Falun till Gävle, Stockholm, Bollnäs, Falun och Tällberg det var inte MA utan en person som liknade MA.
I Tällberg är det tre personer som ser den här personen som skall vara MA, den senaste observationen är 14.00 i Tällberg, från Tällberg till N. Bertilsbo är det ca 25 km där kroppen fanns.
MA kommer ned på Rikv 80 vid Gauffins stuga 16.15 från platsen där kroppen låg och det var 1700 meter han skulle ha gått eller sprungit från kroppen. Vid kroppen var det ett flertal eldar som brunnit, som tar sin tid att starta upp och han hade också blivit bränd genom någon jeans och på kroppen, som visar att han legat en viss tid där.
Härmed kan man inse det är helt omöjligt att han tog sig från Tällberg till N. Bertilsbo på den tiden han hade till sitt förfogande, sedan är det bebyggelse efter vägen och mycket trafik eftersom det var fredag eftermiddag och ingen hade sett honom.
De här tre personerna i Tällberg vittnade i rätten att det var MA de hade sett i Tällberg, som hela åtalet mot MA vilade på.
Sanningen är nog den att de här vittnen såg helt enkelt fel, det var inte MA i Tällberg utan en person som liknade honom.
MA var kidnappad som han påstått och kom till N. Bertilsbo på annat sätt från något ställe sannolikt med bil.
Nu finns det andra uppgifter också som visar att det kunde inte vara MA på bussen som påståtts, men det här i Tällberg går inte att dribbla bort.
MA lär aldrig få någon upprättelse för det han gick igenom anser jag, det skulle aldrig erkännas att fel har begåtts.
Citera
2014-02-15, 19:01
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Lagro
Nej det gör jag inte, MA han ljuger inte, det var ingen som ville tro att han hade blivit kidnappad men så var fallet, den personen som åkte med MA dator från Falun till Gävle, Stockholm, Bollnäs, Falun och Tällberg det var inte MA utan en person som liknade MA.
I Tällberg är det tre personer som ser den här personen som skall vara MA, den senaste observationen är 14.00 i Tällberg, från Tällberg till N. Bertilsbo är det ca 25 km där kroppen fanns.
MA kommer ned på Rikv 80 vid Gauffins stuga 16.15 från platsen där kroppen låg och det var 1700 meter han skulle ha gått eller sprungit från kroppen. Vid kroppen var det ett flertal eldar som brunnit, som tar sin tid att starta upp och han hade också blivit bränd genom någon jeans och på kroppen, som visar att han legat en viss tid där.
Härmed kan man inse det är helt omöjligt att han tog sig från Tällberg till N. Bertilsbo på den tiden han hade till sitt förfogande, sedan är det bebyggelse efter vägen och mycket trafik eftersom det var fredag eftermiddag och ingen hade sett honom.
De här tre personerna i Tällberg vittnade i rätten att det var MA de hade sett i Tällberg, som hela åtalet mot MA vilade på.
Sanningen är nog den att de här vittnen såg helt enkelt fel, det var inte MA i Tällberg utan en person som liknade honom.
MA var kidnappad som han påstått och kom till N. Bertilsbo på annat sätt från något ställe sannolikt med bil.
Nu finns det andra uppgifter också som visar att det kunde inte vara MA på bussen som påståtts, men det här i Tällberg går inte att dribbla bort.
MA lär aldrig få någon upprättelse för det han gick igenom anser jag, det skulle aldrig erkännas att fel har begåtts.
Har du aldrig tänkt tanken att dina slutstser i fallet är fel? Du har ett massivt motstånd här i tråden. Du tycks se saker som domstolen inte ser. Hur tänker du? Ser du dig som en grandios person eller ser du alla andra som mindre vetande? Du är extremt påstridigt trots att du inte har levererat ett enda hållbart bevis för dina högst personliga synpunkter. Berätta nu vad det är som vi andra här totalt missar.
Citera
2014-02-16, 02:44
Medlem
Grandiosos avatar
Citat:
Nej det gör jag inte, MA han ljuger inte,
1. Jo visst ljuger lille Mats. Mest hela tiden.
2. icke sa nicke. Ingen kidnappning här inte. Inga kineser, inga räkor och ingen baklucka. Nix.
3. Visst var det lille Mats på bussen. Det är bevisat bortom allt tvivel. Yes indeed!
4. Lille Mats ska inte ha någon upprättelse. Det är Linda Chen som ska ha istället.
Och det sker genom en morddömd Mats Alm.
Det stora felet som begåtts är att Mats mördade Linda och inte var man nog att ta sitt ansvar
för vad han gjort sig skyldig till.

Sedan kan man tycka att man fegade en aning vid rättsläkarutlåtandet; man kunde gjort
en tydligare skrivelse om sannolikheten för att Linda dog en onaturlig död, tryckt på
omständigheten med ett saknat tungben vilket indikerade död genom strypning.
Citera
2014-02-16, 03:12
Medlem
Jag vill ha svar hur tog han sig MA från Tällberg till N. Bertilsbo där kroppen låg och sedan ned till Rv 80 vid Gauffins stuga. Om det var MA i Tällberg måste han ha gjort hela resan på 2 timmar och 15 minuter däromkring. Jag anser han kan inte ha gått eller sprungit den sträckan på 25 km och sedan finns det inga vittnen som sett honom heller.
Jag själv anser att det kan inte ha varit MA i Tällberg den dagen och tiden och då blir följden att det var inte MA på bussen som påståtts, därför det är samma person som åkte med bussarna som fanns i Tällberg.
Citera
2014-02-16, 07:09
Medlem
Pastakryddas avatar
Citat:

Saknade inte MA sin Laptop? Jag hade märkt direkt om min saknades.
Citera
2014-02-16, 10:14
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Grandioso
1. Jo visst ljuger lille Mats. Mest hela tiden.
2. icke sa nicke. Ingen kidnappning här inte. Inga kineser, inga räkor och ingen baklucka. Nix.
3. Visst var det lille Mats på bussen. Det är bevisat bortom allt tvivel. Yes indeed!
4. Lille Mats ska inte ha någon upprättelse. Det är Linda Chen som ska ha istället.
Och det sker genom en morddömd Mats Alm.
Det stora felet som begåtts är att Mats mördade Linda och inte var man nog att ta sitt ansvar
för vad han gjort sig skyldig till.

Sedan kan man tycka att man fegade en aning vid rättsläkarutlåtandet; man kunde gjort
en tydligare skrivelse om sannolikheten för att Linda dog en onaturlig död, tryckt på
omständigheten med ett saknat tungben vilket indikerade död genom strypning.

Ja titta bara här, klippet från efterlyst när han ska försöka låtsas gråta:
https://www.youtube.com/watch?v=gQD9Il3vfvk

Lika skyldig som Marinamannen,
förbannade kvinnomördare som inte ens kan stå för vad de gjort.
Men ett straff får de även om de slipper sitta inlåsta.
De ska leva med det de gjort, drömma om det på nätterna och ständigt bli påminda om gärningen.
Citera
2014-02-16, 16:57
Medlem
Grandiosos avatar
Citat:
Jag vill ha svar hur tog han sig MA från Tällberg till N. Bertilsbo där kroppen låg och sedan ned till Rv 80 vid Gauffins stuga. Om det var MA i Tällberg måste han ha gjort hela resan på 2 timmar och 15 minuter däromkring. Jag anser han kan inte ha gått eller sprungit den sträckan på 25 km och sedan finns det inga vittnen som sett honom heller.
Jag själv anser att det kan inte ha varit MA i Tällberg den dagen och tiden och då blir följden att det var inte MA på bussen som påståtts, därför det är samma person som åkte med bussarna som fanns i Tällberg.
Nu ska jag ta det en sista gång för sen får det vara nog med det här meningslösa tjafset med dig:

Det är MA på bussen. Han har sin dator uppkopplad där och ett tillförlitligt manligt vittne
är fullständigt säker på sin sak: Han ser MA på bussen och vet detta så tveklöst därför att
han mindes honom från gatuköket i Borlänge där MA då jobbade ett tag.
Sannolikt är det dessutom MA som syns komma gåendes i Tällberg. Han gjorde ett skyggt
intryck på de som lade märke till honom där förresten. Som om han hade något att dölja.

Sedan, och det är det absolut viktigaste: MA har befunnit sig på fyndplatsen intill Lindas
förruttnade lik. Han har hittat henne alltså. Och absolut inga kidnappare har placerat
honom där. Det är fastställt bortom alla tvivel. Mats ljuger om kineserna och bortrövandet
alltså. Och med det obestridliga faktumet tillhands så blir den enda rimliga slutsatsen
att då måste MA en gång ha lagt Lindas döda kropp på stället ifråga vid NB för annars
skulle han inte kunnat ha varit vid den nu.
Att han bara skulle ha råkat snubbla över kroppen som var så dold att ingenting alls
egentligen syntes av den och där fanns inte heller mycket kvar av den, är så otroligt
långsökt att man helt kan bortse från den möjligheten.

Så ligger det till.
Och Mats Alms skuld till Linda Chens död är lika glasklar som någonsin tidigare.
Citera
2014-02-16, 19:25
Medlem
Citat:

Lagro : jag vill ha svar hur vet du så mycket om Mats Alm ???
Du skriver att Mats LJUGER inte = hur vet du det ?

Jag tror till 100% att Mats Alm är skyldig till mord på Linda Chen !

Det ser ut att bara Mats Alm och du vet om Lindas försvinande
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in