2014-01-29, 12:00
Medlem
Docklands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Klarsyn
Allt för att jag sa -- Att Ma inte kunde få några försäkringspengar utbetalade snabbt - om inte Lindas kropp kunde hittas. MA opponerade sig under mitt telefonsamtal med honom - då jag sa att OM Linda inte hittades -- skulle han få vänta allt emellan 7-10 år på att få ut pengarna.

MA sa till mig de numera berömda orden: "SÅ LÄNGA KAN JAG INTE VÄNTA!"

Jag håller med dig. Det kan dock tolkas som han inte kunde vänta så länge på själva dödförklaringen. Med avsikten då att han inte kunde tänka sig leva i ovisshet så länge, men som sagt, föga troligt.

"***** hade också sagt att det vore skönt om L*nda hittades eller att kroppen hittades. Om den
inte hittades skulle det ta 10 år innan L*nda skulle dödförklaras.
M*ts hade då sagt "så länge kan jag inte vänta". Dessa ord hade han upprepat flera gånger.
"

FU sid. 842
Senast redigerad av Dockland 2014-01-29 kl. 12:05. Anledning: maskerade namn
Citera
2014-01-29, 13:04
Medlem
Klarsyns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dockland
Jag håller med dig. Det kan dock tolkas som han inte kunde vänta så länge på själva dödförklaringen. Med avsikten då att han inte kunde tänka sig leva i ovisshet så länge, men som sagt, föga troligt.

"***** hade också sagt att det vore skönt om L*nda hittades eller att kroppen hittades. Om den
M*ts hade då sagt "så länge kan jag inte vänta". Dessa ord hade han upprepat flera gånger.
"

FU sid. 842

Inte vänta och leva i ovisshet?? Hmm!

MA sa det med ett desperat tonläge. Jag hade förut under samtalet frågat -- Om han nu skulle betala för lägenheten? Linda var ju varit den som förut betalat samt ägde lägenheten - men var nu försvunnen.

Hade MA varit oskyldig borde han sagt denna mening med en ledsen röst, samt när jag frågade vad han menade -- förklarat sig istället --- för att upprepa meningen i samma desperata tonläge.

För min del är det numera en väntan på ett erkännande eller en ny - denna gång - fällande dom som gäller.
Citera
2014-01-29, 13:33
Medlem
Docklands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Klarsyn
Inte vänta och leva i ovisshet?? Hmm!

MA sa det med ett desperat tonläge. Jag hade förut under samtalet frågat -- Om han nu skulle betala för lägenheten? Linda var ju varit den som förut betalat samt ägde lägenheten - men var nu försvunnen.

Hade MA varit oskyldig borde han sagt denna mening med en ledsen röst, samt när jag frågade vad han menade -- förklarat sig istället --- för att upprepa meningen i samma desperata tonläge.

För min del är det numera en väntan på ett erkännande eller en ny - denna gång - fällande dom som gäller.

Jag förstår dig. Jag visste inte det var du som pratat med MA. Hans desperata tonläge framgick inte i FU.
Klart som korvspad grabben är skyldig. Jag håller tummarna jag också, och har så gjort de senaste åren.
Citera
2014-01-29, 16:12
Medlem
Klarsyns avatar
Citat:
Jag förstår dig. Jag visste inte det var du som pratat med MA. Hans desperata tonläge framgick inte i FU.
Klart som korvspad grabben är skyldig. Jag håller tummarna jag också, och har så gjort de senaste åren.

Tack för alla de tummar som hålls! Slarvfel gjort av mig. Det skulle stå i mitt inlägg idag kl:11.26:

"Så länge kan jag inte vänta!"
Citera
2014-01-30, 15:08
Medlem
Något nytt om vad Mats bor/sysslar med idag?

Såg honom nu i sommar då han handlade på LIDL Bollnäs. Tyckte det gick långsamt i kön, och då jag tittar upp så ser jag ju att det är Alm som står och försöker charma kassörskan
Citera
2014-01-31, 08:59
Bannlyst
Citat:

"

FU sid. 842

Citat:
Förundrsökningen sidan 1600
26 mars 2008 Mats tar ut 2000 kronor vid bankomaten SEB Åsgatan i Falun
( troligen detta datum som Mats och Linda träffas första gången )
23 april handlar Mats smycken för 3437 kronor på Studio Silver i Gävle på sitt Diners
kort
3 maj 2008 Tecknar Mats och Linda en Livförsäkring hos Lärarförsäkringar på var ock
en på 1 000 000 kronor.
5 maj så handlar Mats smycken för 9788 kronor på Presenten GSK AB i Bollnäs på sitt
Diners kort.
5 maj 2008 får Mats överfört till sig 10 000 kronor från Linda
8 maj 2008 får Mats överfört till sig 22 000 kronor från Linda ( På Lindas konto 7 maj )
8 maj 2008 så löser Mats en skuld på 16 851,89, märkt MC lösa skulden
8 maj 2008 så löser Mats en skuld på 13 225 kronor, märkt Diners lösa skulden
Totalt för dessa lösen är 30 076,89 kronor

Vilket djävulusiskt upplägg från start!
Han limmade på för fullt med kärleksförklaringar, smycken och presenter.
Börjar förhållandet med att teckna en livförsäkring på Linda och börjar genast plocka av henne pengar i en strid ström.
Citera
2014-01-31, 09:24
Medlem
FurirRevaers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av katako
Börjar förhållandet med att teckna en livförsäkring på Linda och börjar genast plocka av henne pengar i en strid ström.

Ja det finns som jag ser det bara två alternativ. Antingen en naiv och omdömeslös slarvputte utan ekonomiskt förstånd eller en hänsynslös solochvårare. Stackars kvinna!

https://www.flashback.org/sp47295985
Citera
2014-02-05, 02:48
Medlem
Citat:

"

FU sid. 842

Nu ses nog jag som en udda kuf av andra, men inte skulle jag vilja påskynda dödförklaring av min kära.
Tvärtom faktiskt.
Även om kroppen inte hittats efter 10 år så skulle jag inte vilja dödförklara min kära.
Hoppet å att inte förekomma.. liksom.
Ovissheten blir ju inte mindre bara för att NN står som död på ett papper.

Möjligen kan juridiska begränsningar å annat strula om personen inte dödförklaras, men Mats Alm hade varken barn el egendom tillsammans med Linda, så varför skulle han vara intresserad av en snar dödförklaring??
Finns väll bara ett svar, å det är; penningkåt pajas som aldrig av egen kraft kommer att kunna skaffa ett eget kapital alias Mats Alm.
Citera
2014-02-05, 03:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av katako

Att låta bruden själv få betala för smycken man gett henne, visar på att Mats Alm är totalt bortom all redlighet å ära som bara någon kan bli.
Visar att Mats Alm inte har självrespekt, ej kan skämmas å är HELT skrupelfri.

Ensam har jag alltid varit å ensam dog jag, kan passa på Mats Alms gravsten. Mats får nog ombesörja detta själv INNAN han dör, för efter lär ingen idas.
Tänk om folk får för sig att bajsa på Almarnas gravar... jämt å ständigt... för all framtid. Lars el Mommen står väll på tur då den helt odugliga å troligen hjärnskadade Mats Alm tarvar penningar.
Senast redigerad av nvk 2014-02-05 kl. 03:08.
Citera
2014-02-11, 19:57
Medlem
Hej tråden,
var tvungen att registrera mig efter att ha läst FUP, domen samt läst igenom hela tråden. En mycket spännande läsning, trots att jag visste "hur det slutade".

En fundering;
Jag förstår att pga dödsorsaken inte kunde fastställas blev MA friad (han är ju så uppenbart skyldig), men finns det verkligen inga andra fall att referera till där gärningsman blivit fälld utan att kroppen hittats eller att dödsorsak kunnat fastställas?

Måste känts svårt för nämndemännen i detta fallet att fria MA pga regelverket. Och såklart mycket tufft för Lindas anhöriga.

Edit; jag menar såklart att MA friades från mord/dråp/vållande....
Senast redigerad av Telefonista 2014-02-11 kl. 20:03. Anledning: Edit
Citera
2014-02-11, 20:06
Medlem
En helt annan sak jag funderat över när jag läst FUP; varför tror ni Mats bajsade på platsen? Jag förstår varför han kräktes, men varför göra "tvåan" på FP? Onekligen brott mot griftefriden...
Citera
2014-02-11, 20:41
Medlem
En sak som slår mig det är att 100,000 kr uppfattas som en enormt stor summa pengar, i alla fall av Largo, men förmodligen också av MA. T o m värt att mörda för, enligt Largo.

Jag funderar över hur ekonomin såg ut efter Mats och Lindas kina-resa... Att Mats ekonomi var kört i botten, det vet vi redan. Men kan det ha varit så att Linda (som var noga med pengar) var bestämd över att Mats nu var skyldig henne halva resesumman 40-50 000, pengar som Mats redan tyckte enormt slöseri, t ex att Linda skänkt bort ca 30 000. Och det var ju inte slut där... bröllopet skulle bestå.. Ytterligare skulder... Skulder som Mats såg som en omöjlighet att betala tillbaka (med skulden till pappa i tillägg)... Linda måste stoppas, helt enkelt... det fanns ingen annan utväg.. MA med snart 200 000 i skulder, i tillägg studielån... Och bara ett tidsbegränsat vikariat...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in