Citat:
Ursprungligen postat av
Gefundenes F
Invandringen är i det närmaste fri. Försöker man utvisa någon som inte har asylskäl blir det ramaskri i pressen. 90 % utan asylskäl få PUT i alla fall. Av de 10% som ska utvisas blir de allra flesta kvar som illegala flyktingar.
Jag tror att vi får se helt annat valresultat än vad opinionsinstituten just nu påstår, tror och gissar.
Något annat än gissningar eller tillrättalagda siffror levereras inte.
Visst är den det så även om jag har svårt att se hur SD kommer att få inflytande i frågan. Läs bara vad Reinfeld och Löfven svarar på frågan hur dom vill förändra invandringspolitiken.
Löfven: "Sverige ska fortsätta ha en generös invandrings- och flyktingpolitik. Men det är viktigt att man skapar möjligheter för dem som kommer till vårt land att snabbare komma i utbildning eller arbete. Därför satsar vi hårt på en vassare politik för jobb och utbildning - oavsett var du kommer ifrån."
Reinfeldt: "Sverige behöver invandring. Människor som kommer hit från andra länder bidrar med värdefulla erfarenheter och kunskap. De bidrar dessutom till vår starka ekonomi och till vår gemensamt finansierade välfärd, eftersom de jobbar och betalar skatt. Det är glädjande att se att sysselsättningen nu ökar bland utrikes födda. Därtill har vi, liksom andra länder, en skyldighet att ta emot människor som söker skydd och flyr från krig och förföljelse. Vi har en bred migrationsöverenskommelse mellan regeringen och miljöpartiet som jag tycker fungerar bra."
Da.se
Ja, oavsett "röra" vid makten är alltså chansen till en minskning av invandringen en fis i rymden, även om jag tycker Löfvens svar var något bättre så mår jag illa.
Sverige har inte kapacitet och resurser för att fortsätta på samma linje, inget av dessa partier har visat sig vara duktig på att driva en politik för att på bästa sätt skapa en förutsättning för att jobben skall växa.