2014-02-13, 20:06
Medlem
Ördögs avatar
SvD har också sökt utröna opinionsläget inför EU-valet. S och V skulle få fler mandat, C och KD skulle förlora sina, så även Piratpartiet. SD skulle med ett stöd på 6,4 procent kamma hem en plats.

Citat:
Toivo Sjörén, Sifos undersökningsledare, konstaterar att Sverigedemokraterna har en väljarkår som inte är så intresserad av EU-valet. Liksom partiet är många av dem EU-motståndare.

– De har rätt många arbetarväljare och de är mindre benägna att rösta än tjänstemän i EU-valet. Och ofta tycker de inte att EU-valet är så viktigt.

http://www.svd.se/nyheter/inrikes/s-lyfter-langt-over-malet-i-ny-svd-sifo_8989786.svd
Senast redigerad av Ördög 2014-02-13 kl. 20:10.
2014-02-13, 20:28
Medlem
Madagascars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ördög
SvD har också sökt utröna opinionsläget inför EU-valet. S och V skulle få fler mandat, C och KD skulle förlora sina, så även Piratpartiet. SD skulle med ett stöd på 6,4 procent kamma hem en plats.

http://www.svd.se/nyheter/inrikes/s-lyfter-langt-over-malet-i-ny-svd-sifo_8989786.svd
Jag tror dagens Sifo-siffror på mer än 30% för sossarna och mer än 20% för moderaterna är uteslutna när det är dags för val. De fick 24.4% resp 19.8% när det var EU-val 2009. PP, SD, FP och även MP lär få högre siffror än vad dagens mätning visar. Det är mycket svårt att mäta EU-valsopininion. Se mer om det i det här inlägget: (FB) Den stora, allmänna opinionsundersökningstråden
Senast redigerad av Madagascar 2014-02-13 kl. 20:54.
2014-02-13, 20:48
Medlem
Powergirls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Madagascar
Jag tror dagens Sifo-siffror på mer än 30% för sossarna och mer än 20% för moderaterna är uteslutna när det är dags för val. De fick 24.4% resp 19.8% när det var EU-val 2009. PP, SD, FP och även MP lär få högre siffror än vad dagens mätning visar. Det är mycket svårt att mätta EU-valsopininion. Se mer om det i det här inlägget: (FB) Den stora, allmänna opinionsundersökningstråden

Att göra opinionsundersökningar om EU-valet är ännu mer vanskligt än riksdagsval. Dels har inte diskussionen dragit igång på allvar ännu och intresset, har åtminstone tidigare, inte varit så stort hos väljarna. Jag tror dock inte som dig att S siffror är för höga utan i denna röstning kommer framförallt väljare som är besvikna på nuvarande regering att gå till valurnorna. Moderaterna ligger illa till i denna omröstning medan V, C och FP lär få fler väljare här än i riksdagsvalet.
SD är näst intill omöjligt att prognostisera eftersom de dels är nya som parti och också mot EU anslutningen. Frågan är hur många väljare de lyckas mobilisera i detta val.
2014-02-13, 23:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Madagascar
Jag tror dagens Sifo-siffror på mer än 30% för sossarna och mer än 20% för moderaterna är uteslutna när det är dags för val. De fick 24.4% resp 19.8% när det var EU-val 2009. PP, SD, FP och även MP lär få högre siffror än vad dagens mätning visar. Det är mycket svårt att mäta EU-valsopininion. Se mer om det i det här inlägget: (FB) Den stora, allmänna opinionsundersökningstråden

Citat:
Ursprungligen postat av Powergirl
Att göra opinionsundersökningar om EU-valet är ännu mer vanskligt än riksdagsval. Dels har inte diskussionen dragit igång på allvar ännu och intresset, har åtminstone tidigare, inte varit så stort hos väljarna. Jag tror dock inte som dig att S siffror är för höga utan i denna röstning kommer framförallt väljare som är besvikna på nuvarande regering att gå till valurnorna. Moderaterna ligger illa till i denna omröstning medan V, C och FP lär få fler väljare här än i riksdagsvalet.
SD är näst intill omöjligt att prognostisera eftersom de dels är nya som parti och också mot EU anslutningen. Frågan är hur många väljare de lyckas mobilisera i detta val.

Eftersom partiernas procentenhetsfördelning bygger på ett efter svenska riksdagsvalsförhållanden rätt svagt (ca 50%) valdeltagande, så får detta betydelse för hur fördelningen ser ut. FP är ett parti med så gott som fullständig EU-positivism, så lyckas man bra med att mobilisera väljare, vilket förklarar FPs goda prognos. Just mobiliseringen av väljarna lär vara en avgörande aspekt, när det kommer till det slutliga valresultatet.
2014-02-14, 13:55
Medlem
Tamburmajors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gefundenes F
Invandringen är i det närmaste fri. Försöker man utvisa någon som inte har asylskäl blir det ramaskri i pressen. 90 % utan asylskäl få PUT i alla fall. Av de 10% som ska utvisas blir de allra flesta kvar som illegala flyktingar.

Jag tror att vi får se helt annat valresultat än vad opinionsinstituten just nu påstår, tror och gissar.
Något annat än gissningar eller tillrättalagda siffror levereras inte.

Visst är den det så även om jag har svårt att se hur SD kommer att få inflytande i frågan. Läs bara vad Reinfeld och Löfven svarar på frågan hur dom vill förändra invandringspolitiken.

Löfven: "Sverige ska fortsätta ha en generös invandrings- och flyktingpolitik. Men det är viktigt att man skapar möjligheter för dem som kommer till vårt land att snabbare komma i utbildning eller arbete. Därför satsar vi hårt på en vassare politik för jobb och utbildning - oavsett var du kommer ifrån."

Reinfeldt: "Sverige behöver invandring. Människor som kommer hit från andra länder bidrar med värdefulla erfarenheter och kunskap. De bidrar dessutom till vår starka ekonomi och till vår gemensamt finansierade välfärd, eftersom de jobbar och betalar skatt. Det är glädjande att se att sysselsättningen nu ökar bland utrikes födda. Därtill har vi, liksom andra länder, en skyldighet att ta emot människor som söker skydd och flyr från krig och förföljelse. Vi har en bred migrationsöverenskommelse mellan regeringen och miljöpartiet som jag tycker fungerar bra."

Da.se

Ja, oavsett "röra" vid makten är alltså chansen till en minskning av invandringen en fis i rymden, även om jag tycker Löfvens svar var något bättre så mår jag illa.

Sverige har inte kapacitet och resurser för att fortsätta på samma linje, inget av dessa partier har visat sig vara duktig på att driva en politik för att på bästa sätt skapa en förutsättning för att jobben skall växa.
2014-02-14, 20:52
Medlem
Svithjods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tamburmajor
Visst är den det så även om jag har svårt att se hur SD kommer att få inflytande i frågan. Läs bara vad Reinfeld och Löfven svarar på frågan hur dom vill förändra invandringspolitiken.

Löfven: "Sverige ska fortsätta ha en generös invandrings- och flyktingpolitik. Men det är viktigt att man skapar möjligheter för dem som kommer till vårt land att snabbare komma i utbildning eller arbete. Därför satsar vi hårt på en vassare politik för jobb och utbildning - oavsett var du kommer ifrån."

Reinfeldt: "Sverige behöver invandring. Människor som kommer hit från andra länder bidrar med värdefulla erfarenheter och kunskap. De bidrar dessutom till vår starka ekonomi och till vår gemensamt finansierade välfärd, eftersom de jobbar och betalar skatt. Det är glädjande att se att sysselsättningen nu ökar bland utrikes födda. Därtill har vi, liksom andra länder, en skyldighet att ta emot människor som söker skydd och flyr från krig och förföljelse. Vi har en bred migrationsöverenskommelse mellan regeringen och miljöpartiet som jag tycker fungerar bra."

Da.se

Ja, oavsett "röra" vid makten är alltså chansen till en minskning av invandringen en fis i rymden, även om jag tycker Löfvens svar var något bättre så mår jag illa.

Sverige har inte kapacitet och resurser för att fortsätta på samma linje, inget av dessa partier har visat sig vara duktig på att driva en politik för att på bästa sätt skapa en förutsättning för att jobben skall växa.
Givetvis kommer en kraftig ökning av SD´s stöd påverka både S och M´s politik, allt annat är enbart trams och dumheter.
Ett SD som fördubblar sitt stöd ger en indikation på att den trenden kommer fortsätta och det fattar de andra partierna.
V och Mp + möjligen KD kan kosta på sig att leka motvalls men det kan inte S och M, fortsätter de som nu så kommer SD ta en allt större andel av deras väljare och det kommer innebära ett allt mindre inflytande för S och M.

Givetvis inget S och M kommer acceptera utan en strid och det kommer innebära att båda partierna kommer positionera sig på SD´s egen planhalva efter valet.

Bara vänta och se.
2014-02-14, 21:58
Medlem
fernebos avatar
Håller med oavsett vad nu Löfven och Reinfeldt säger. Ungefär varannan svensk vill minska invandringen (andelen som vill ha en generösare politik är försvinnande liten). Invandringen är måhända inte den fråga som väljarna rankar som den viktigaste, men det är den mest diskuterade frågan och den väcker starka känslor samtidigt som SD är det parti som har den överlägset populäraste invandringspolitiken (långt före tvåan sossarna som också i viss mån har börjat bli lite kritiska).

Naturligtvis så kommer S och M inte stillatigande låta SD växa och bli ett tredje stort parti i nivå med dem själva, vilket naturligtvis kommer att bli fallet om man inte skärper politiken. SD kommer måhända inte att få ett direkt inflytande över invandringspolitiken, men indirekt så kommer de naturligtvis att påverka politiken och då framförallt M och S. Inte inför detta val, men jag misstänker ju att SD kommer att göra ett riktigt bra val till hösten och strategerna hos M och S måste ju naturligtvis räkna med att SD kan komma att fortsätta att växa och i så fall kommer Sverige att bli svårt att styra på sikt, så varför inte slakta den heliga kon (dvs invandringsfrågan) och börja föra en mer restriktiv politik? Nåt som i princip alla andra länder i EU har lyckats med utan bryta fördrag och konventioner.

Vad det gäller EU-valet så är det ett faktum att folk med undantag för folkpartister och miljöpartister inte verkar bry sig särskilt mycket, men jag tror nog att SD kan komma att överraska om de kör en smart kampanj. Jag antar att de viktas ner rätt rejält utifrån utgångspunkten att deras kärnväljare inte orkar gå och rösta, men just nu känns det väl som att de flesta SD-sympatisörer verkligen brinner av iver över att få gå och rösta. Att EU blir allt mindre populärt även bland borgerliga väljare, samtidigt som det inte finns ett enda högerparti som är "anti-EU" kan nog också komma att få mer än en missnöjd moderat att rösta på SD.
Senast redigerad av fernebo 2014-02-14 kl. 22:02.
2014-02-15, 12:07
Medlem
Fris avatar
Jag tippar på katastrofval för borgarna. C och KD ut, FP blir riksdagens minsta parti, Moderaterna under 20%. Då kan Reinfeldt med anhang sparkas under ett hagel av skymfande bortvalda partimedlemmar och partiet kan uppfinnas på nytt igen.

Citat:
Ursprungligen postat av fernebo
Naturligtvis så kommer S och M inte stillatigande låta SD växa och bli ett tredje stort parti i nivå med dem själva
Det är precis vad jag tror att de kommer att göra! Motsvarande har hänt i bl.a. Norge och Österrike. Ett parti som moderaterna eller sossarna är nämligen inte en individuell aktör med en plan och ett egenintresse. De partierna är bara plattformar, arenor, för en gäng aktörer. Varje aktör på en sån arena ser bara kortsiktigt till sin egen vinning, och dennes värsta fiende är sina närmaste rivaler, andra ledande partikamrater. Varenda politiker skulle direkt vida en åtgärd som halverar partiets röstetal, om bara det ökar den individens sannolikhet att bli omvald eller befordrat tillambassadör/GD el.dyl. och därmed fortsätta tjäna miljoner på politik. Inte någon enda ledande politiker är beredd att offra ett öre för att bekämpa SD. De är organiserade på ett sätt som fullständigt utesluter effektiva åtgärder mot SD.
Senast redigerad av Fri 2014-02-15 kl. 12:12.
2014-02-15, 14:48
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fri
Jag tippar på katastrofval för borgarna. C och KD ut, FP blir riksdagens minsta parti, Moderaterna under 20%. Då kan Reinfeldt med anhang sparkas under ett hagel av skymfande bortvalda partimedlemmar och partiet kan uppfinnas på nytt igen.

Det är precis vad jag tror att de kommer att göra! Motsvarande har hänt i bl.a. Norge och Österrike. Ett parti som moderaterna eller sossarna är nämligen inte en individuell aktör med en plan och ett egenintresse. De partierna är bara plattformar, arenor, för en gäng aktörer. Varje aktör på en sån arena ser bara kortsiktigt till sin egen vinning, och dennes värsta fiende är sina närmaste rivaler, andra ledande partikamrater. Varenda politiker skulle direkt vida en åtgärd som halverar partiets röstetal, om bara det ökar den individens sannolikhet att bli omvald eller befordrat tillambassadör/GD el.dyl. och därmed fortsätta tjäna miljoner på politik. Inte någon enda ledande politiker är beredd att offra ett öre för att bekämpa SD. De är organiserade på ett sätt som fullständigt utesluter effektiva åtgärder mot SD.
Fast det där tror jag inte på, partierna är födkrokar för tusentals människor, att de bara skulle låta maktunderlaget vittra bort tror jag inte.
Sen kommer man fortsätta angripa SD men komma med likartade förslag.
Precis som det var med NyD.
2014-02-15, 15:05
Medlem
Fris avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sonnenwende
Fast det där tror jag inte på, partierna är födkrokar för tusentals människor, att de bara skulle låta maktunderlaget vittra bort tror jag inte.
Men de är oförmögna att förhindra det! Lämlarna hoppar inte över stupet för att de är EN organisation som är EN individ, utan för att de är en arena där var och en gör vad alla andra gör. Och det är bara det som ett parti är.

Anders Borg kommer inte precis att gråta när borgarna totalförnedras i valet i år och moderatkopmpisar rensas ut ur partitoppen. Han går ju bara vidare till sin mångmiljonårslön som bank-whatever i EU eller IMF. Han kommer att ha uppnått sina mål till 100% perfekt och han kommer att vara perfekt nöjd med det. Vad som händer med föreningen Moderaterna, skiter han fullständigt i .Det var ett skit som han satte sin sula på för att ta sats uppåt. Varje politiker betraktar sitt parti som ett skit som de ska förstöra för att maximera sina egna privata giriga psykopatmål. Politik består inte av nånting annat än bara det. Se hur Göran Persson lämnade ett sosseri i ruiner efter sig när han livstidspensionerades som styrelseordförande för något statligt mångmiljardermonopol. Han satte Sahlin på pottan för att hon var hans värsta rival medan han var partipamp. Att vara politiker är att hata sina värsta fiender och rivaler, de närmaste partikamraterna och göra allt man kan för att sabba för dem.
Senast redigerad av Fri 2014-02-15 kl. 15:08.
2014-02-15, 18:48
Medlem
fernebos avatar
Fast nu utgår du ju från hur det ser ut i dagsläget. Reinfeldt går mot sin undergång och även om Moderaterna skulle tappa varannan väljare till SD så skulle han inte ompröva politiken, men naturligtvis så kommer han att ersättas och Moderaterna kommer att bli så illa tvungna att ompröva den riktning som Reinfeldt fört partiet mot.

Det handlar ju inte bara om det utbredda missnöje som finns mot invandringspolitiken. Det handlar om kriminalpolitiken. Försvaret. EU. Det finns idag inte nån höger kvar av det slag som finns i de flesta europeiska länder, men människor med högervärderingar finns det gott om. De flesta av dessa röstar fortfarande på Moderaterna, men det lär de inte göra särskilt länge till om Moderaterna inte hittar tillbaks.

Det är en balansgång att gå även för SD, eftersom det ännu inte ligger i deras intresse att framstå som alltför höger, vilket skulle skrämma bort deras väljarbas (LO-medlemmar, konservativa arbetare) idag. Om de kan behålla och kanske rentav utöka stödet från arbetare och samtidigt göra en rejäl inbrytning bland moderaternas kärnväljare, så har SD kapacitet att få 25-30% av rösterna i riksdagsval. Det kommer inte att hända i år, men i valet 2018 kan det komma att bli så. Det är ju dock väldigt svårt att tro att S och M bara stillatigande skulle acceptera denna utveckling.
Senast redigerad av fernebo 2014-02-15 kl. 18:55.
2014-02-16, 02:13
Medlem
Madagascars avatar
Sifo, februari:

S 34,9% (+2,0)
V 8,2% (-0,1)
MP 9,7% (+0,3)

SD 9,5% (+0,3)

M 22,8% (-2,6)
FP 6,7% (+0,2)
KD 3,7% (+0,4)
C 2,8% (-0,9)

Från SD-tråden: (FB) Sverigedemokraterna i opinionsundersökningar

Centern på 2.8 borde vara något slags minimumrekord i Sifos mätningar. Vilken resa från tiden när Fälldin var statsminister. 1976 fick centern 24%. Det är inte fler floskler som kan rädda centern nu..,

Alliansen backar hårt. Med denna typ av siffror ser det ut som om sossarna kan skapa en minoritetsregering med hoppande stöd från MP och V. Löfvén har gjort mycket klokt i att inte besvara Reinfledts anala fråga om regeringsdeklaration. Och vad har egentligen Reinfeldt för idé om regeringsförklaring med ett eller t o m två alliansbröder under tröskeln!? Moderaterna ter sig faktiskt korkade för att de inte stött C och Kd bättre. De borde gett dem ett par frågor att driva själva. M lär förlora regeringsmakten på det taktiska misstaget.
Senast redigerad av Madagascar 2014-02-16 kl. 02:42.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in