2014-02-14, 16:27
Medlem
rejdars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av U-Fig
Sifo opinionsundersökning inför EUP-valet 2009 (OU ca en månad innan valet) / EUP-valresultat 2009
S: 35,2 / 24,4 (- 10,8) = 31% överskattning
M: 27,6 / 18,8 (- 8,8) = 32 % överskattning
FP: 6,8 / 13,6 (+ 6,8) = 100 % underskattning
MP: 7,9 / 11 (+ 3,1) = 39 % underskattning
PP: 3,4 / 7,1 (+ 3,7) = 109 % underskattning
V: 5,3 / 5,6 (+ 0,3) = 6 % underskattning
C: 4,7 / 5,4 (+ 0,7) = 15 % underskattning
KD: 3,9 / 4,7 (+ 0,8) = 20 % underskattning
Junilistan: 1,7 / 3,5 (+ 1,8) = 106 % underskattning
SD: 2,5 / 3,3 (+ 0,8) = 32 % underskattning
Övriga: 0,9 / 2,4 (F! + övriga) (+ 1,5) = 167 % underskattning

KD, JL, och F!/Övriga får väldigt höga procentuella underskattningar, men det beror främst på att partierna är små. Då blir procentuell underskattning genast mycket högre. PP och FP är intressanta.

Jag tror SD får minst 9 % i EUP-valet.
Värdet av din undersökning är ganska liten men jag måste ändå påpeka att inte heller du kan räkna.

Du har så fint satt upp divisionstecknet och så långt är det rätt, att sen ta det ena minus det andra hör ju inte riktigt dit när du räknar procent. För dina överskattningar funkar det för du får direkt t ex 0,32, annars med division skulle det vara 1,32 och då vet man att det är "överskattat" som du säger med 32 %, det blir väldigt fel när du första siffran är mindre än den andra, för dividerat så är siffran för SD t ex, 0,75 dvs 1-0,75 = 0,25 = 25%

100 % underskattning fattar du vad du säger då? Det är bara så fel att jag inte hittar en jämförelse, i själva verket är det 6,8 / 13,6 = 0,5 (= 1 - 0,5) = 50%
2014-02-14, 17:52
Medlem
MentosFruitcores avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rejdar
Värdet av din undersökning är ganska liten men jag måste ändå påpeka att inte heller du kan räkna.

Du har så fint satt upp divisionstecknet och så långt är det rätt, att sen ta det ena minus det andra hör ju inte riktigt dit när du räknar procent. För dina överskattningar funkar det för du får direkt t ex 0,32, annars med division skulle det vara 1,32 och då vet man att det är "överskattat" som du säger med 32 %, det blir väldigt fel när du första siffran är mindre än den andra, för dividerat så är siffran för SD t ex, 0,75 dvs 1-0,75 = 0,25 = 25%

Du har missuppfattat inlägget, rejdar. Tecknet(/) syftat i sammanhanget UPPENBARLIGEN inte på division, utan endast särskiljning. Om du nödvändigtvis ska se (/) som divisionstecknet, måste du först invertera först. Då kommer du också se att det hela stämmer.

Hela din "sågning" av inlägget grundar sig alltså i ett dumt missförstånd.

Citat:
100 % underskattning fattar du vad du säger då? Det är bara så fel att jag inte hittar en jämförelse, i själva verket är det 6,8 / 13,6 = 0,5 (= 1 - 0,5) = 50%
Samma problem här. Se vad som händer om du inverterar värdena. 13.6/6.8 = 2. D.v.s 200%, eller 100% underskattning,om 6.8% var resultatet i mätningen och 13.6% resultat i valet.
2014-02-14, 18:11
Medlem
Zirens avatar
Citat:

Haha, dubbel så mycket är alltså 50%?
Hälften så mycket är 50% men inte tvärt om.
2014-02-14, 18:21
Medlem
Arthass avatar
När du ser en undersökning om EU från någon av ring-instituten så är det rimligt anta att man ligger på ca dubbelt så mkt som det som framförs. Att MP skulle ligga på 11-13 % och dubbelt så stora i EU-frågan som SD är som sagt inte trovärdigt.

Gillar för övrigt spelbolagens odds ovan. 7 månader till val och det är enligt ladbrokes redan säkrat att SD får över 10 %. Tippade själv 2013 att SD får 17,2 % vilket känns lite i överkant för närvarande.
2014-02-14, 19:00
Avslutad
Citat:

Intressant att en universitetsskolad matematiker inte klarar av grundläggande division.

13,6 är alltså 50 % av 6,8? Då förstår jag varför du tror SD kommer minska i riksdagsvalet.

De minskar förmodligen med kanske 50 %; det vill säga från 5,7 % till ca 11,4 %.

Citat:
Ursprungligen postat av PatriaNostra
Här konstaterar du ju ganska tydligt att instituten inte klarar av att mäta opinionen inför EUP-valet. De verkar ju helt sakna rätt verktyg. De är ju inga småmissar direkt. Avvikelserna är så grava att opinionsundersökningar inför detta val ter sig helt meningslösa.
Absolut. En underskattning på över 100 % är inte osannolikt för SD. Många som proteströstade på PP röstar nog på SD den här gången. Även de som röstade på Junilistan kan nog tänka sig SD.

Opinionsundersökningarna lär inte ge SD över 6 %, men valresultatet lär inte heller bli under 9 %.
2014-02-14, 19:05
Medlem
Madagascars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MentosFruitcore
Du har missuppfattat inlägget, rejdar. Tecknet(/) syftat i sammanhanget UPPENBARLIGEN inte på division, utan endast särskiljning. Om du nödvändigtvis ska se (/) som divisionstecknet, måste du först invertera först. Då kommer du också se att det hela stämmer.

Hela din "sågning" av inlägget grundar sig alltså i ett dumt missförstånd.

Samma problem här. Se vad som händer om du inverterar värdena. 13.6/6.8 = 2. D.v.s 200%, eller 100% underskattning,om 6.8% var resultatet i mätningen och 13.6% resultat i valet.
Citat:
Ursprungligen postat av Ziren
Haha, dubbel så mycket är alltså 50%?
Hälften så mycket är 50% men inte tvärt om.
Citat:
Ursprungligen postat av U-Fig
Intressant att en universitetsskolad matematiker inte klarar av grundläggande division.

13,6 är alltså 50 % av 6,8? Då förstår jag varför du tror SD kommer minska i riksdagsvalet.

De minskar förmodligen med kanske 50 %; det vill säga från 5,7 % till ca 11,4 %.

Absolut. En underskattning på över 100 % är inte osannolikt för SD. Många som proteströstade på PP röstar nog på SD den här gången. Även de som röstade på Junilistan kan nog tänka sig SD.

Opinionsundersökningarna lär inte ge SD över 6 %, men valresultatet lär inte heller bli under 9 %.

Kom igen nu. Rejdar har rätt. Lär er matematik.

Om man t ex skattar FP till 6.8 när utfallet blir 13.6 så har man underskattat med 50%.

Om det skulle ha varit tvärtom (skattning 13.6 och utfall 6.8) så skulle man ha överskattat med 100%.

Sluta hacka på Rejdar. H*n tillhör uppenbarligen en av trådens mest kunniga. Utan Rejdar skulle detta i än större grad bli en ryggdunkartråd.
Senast redigerad av Madagascar 2014-02-14 kl. 19:15.
2014-02-14, 19:18
Medlem
MentosFruitcores avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Madagascar
Kom igen nu. Rejdar har rätt. Lär er matematik.

Om man t ex skattar FP till 6.8 när utfallet blir 13.6 så har man underskattat med 50%.

Om det skulle ha varit tvärtom (skatting 13.6 och utfall 6.8) så skulle man ha överskattat med 100%.

Sluta hacka på Rejdar. H*n tillhör uppenbarligen en av trådens mest kunniga. Utan Rejdar skulle detta i än större grad bli en ryggdunkartråd.
Nonsens. Om man skattar 6.8 och resultatet blir 13.6, har man underskattat partiet med 100%, d.v.s resultatet är 200% av skattningen.

När man talar om över-och underskattningar utgår man självklart från siffran som överskattar/underskattar relativt resultatet, inte tvärtom.

Det åsido, så bör rejdar kunna se vad skribenten utgår ifrån, särskilt när det är så fruktansvärt uppenbart som i detta fall.

Rejdar ska tydligen ha pluggat på universitet, men jag tvivlar.
2014-02-14, 19:51
Medlem
Madagascars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MentosFruitcore
Nonsens. Om man skattar 6.8 och resultatet blir 13.6, har man underskattat partiet med 100%, d.v.s resultatet är 200% av skattningen.

När man talar om över-och underskattningar utgår man självklart från siffran som överskattar/underskattar relativt resultatet, inte tvärtom.

Det åsido, så bör rejdar kunna se vad skribenten utgår ifrån, särskilt när det är så fruktansvärt uppenbart som i detta fall.

Rejdar ska tydligen ha pluggat på universitet, men jag tvivlar.
Inte tvärtom men man utgår från skattningens fel relativt utfallet:

((skattning - utfall)/utfall)*100 ger överskattning eller underskattning i %.

Ditt sätt att räkna skulle vid en skattning på 1.36 och ett utfall på 13.6 ge en underskattning med 900%. Man borde förstå att det är en matematisk omöjlighet att underskatta ett utfall med 900%.

Om detta fortfarande är oklart så rekommenderar jag er att ta frågan med någon matematisk kunnig i närheten eller ställa frågan i FB:s utmärkta tråd för matematikuppgifter: (FB) Matteuppgiftstråden (För de som inte vill skapa en egen tråd)
Senast redigerad av Madagascar 2014-02-14 kl. 20:32.
2014-02-14, 20:33
Medlem
Svithjods avatar
Skönt se hur Ladbrookes rankar SD, jävlar vad sjuklövern kommer få skrämselhicka under 2014.
2014-02-14, 22:30
Medlem
På tal om bettingsidor. Unibet sätter följande odds:

Över 8.5%: 1.30
Under 8.5%: 3.20

Herregud Enklare pengar går väl inte att tjäna? Helt jävla vattentätt. Funderar på att lägga några tusenlappar. På över 8.5%, givetvis.
2014-02-14, 22:52
Medlem
Månsans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ghana
På tal om bettingsidor. Unibet sätter följande odds:

Över 8.5%: 1.30
Under 8.5%: 3.20

Herregud Enklare pengar går väl inte att tjäna? Helt jävla vattentätt. Funderar på att lägga några tusenlappar. På över 8.5%, givetvis.

Kör hårt, säkra pengar. Oddset 1,3 gånger pengarna för över 8,5 har kunnat sättas så pass (orimligt) högt tack vare att folk som rejdar, powergirl, madagascar och allt vad de heter samtidigt satsar sina socialbidrag på under 8,5%.

Således extra trevligt att göra en hacka när man vet vem som betalar kalaset.
2014-02-15, 08:27
Medlem
flipflaps avatar
Och där sprängdes en "PK-vall" och den första lilla lavinen gick.

http://www.metro.se/nyheter/m-politiker-rasar-mot-invandrare/EVHnbn!QTOp36ss6Mpw/#comments

Läs i synnerhet kommentarerna. Nu händer det många i tråden tidigare sagt, vanligt folk börjar, sakta sakta fatta att det inte är invandrarna utan invandrings-POLITIKEN det är fel på. Har ytterst litet med rasism att göra.

"
Jan Burman · Toppkommentator · Stockholms universitet
Bent, nu tror jag du har fått det mesta om bakfoten. Kom ihåg att vad det handlar om är den invandring vi haft de senaste åren som präglas av invandrare som är lågutbildade och som inte i egentlig mening är flyktingar utan mer söker en försörjning i deras kaotiska tillvaro. Om du tror att den gruppen tillför något ekonomiskt finns det hur mycket siffror som helst på att det inte gör. Däremot är det för oss som bor i landet en oerhört stor ekonomisk börda att få dessa människor på banan. Men klaga inte på dessa dom gör bara vad jag också skulle gjort i deras ställe nämligen sökt mig bort till ett ställe som försörjde mig och min familj och tillika gav mig vård och utbildning. Nej det är själva invandringspolitiken som kritiseras, inte invandrarna. Om du skall leta efter den grupp i Sverige som är mest förbannade på denna politik så är det den stora grupp människor med invandrarbakgrund som ser hur det kommer att gå och tillika är den grupp som kommer att få lida om rasismen sprider säg. Att förhindra kaos och rasism måste vi ta itu med vår invandrarpolitik vilket är anledningen till att Björn ryter till."

Det här är uppe i flera tidningar, men jag har bara sett kommentarer i Metro, ska vi gissa på en ökning på 2-4 procentenheter i nästa månads poll of polls?

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in