2014-02-14, 23:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Luwan
Jag erkänner att diversifieringen inte är optimal. Jag är ny i gamet och håller på att bygga upp en portfölj. Jag ser ingen speciell uppsida på kort sikt utan dessa är tänkta som långsiktiga innehav.

Det är svårt att hitta köpvärda bolag för tillfället vilket är anledningeng till att jag har köpt en del handelsbanken och industrivärden som jag tycker är köpvärda. Dom amerikanska aktierna köpte jag under dippen häromveckan.

Har du något förslag på ett prisvärt kvalitetsbolag får du gärna hojta till

Tack för feedback. Du gav mig en del att tänka på.

Känns som Alfa laval och nibe kan ha spännande år framför sig. Skulle rekommendera att kolla lite på fastighetsbolagen som presterar bra på svenska börsen nu. De är rimligt värderade och visar goda kassaflöden. Buffet menar ju på att det är bättre att köpa ett utmärkt bolag till ett bra pris än ett bra bolag till ett utmärkt pris. Har inte räknat särskilt djupt på det men vid en ytlig koll är fastighetssektorn intressant just nu.
Citera
2014-02-15, 13:48
Medlem
3rd3y3s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av thestockman
Känns som Alfa laval och nibe kan ha spännande år framför sig. Skulle rekommendera att kolla lite på fastighetsbolagen som presterar bra på svenska börsen nu. De är rimligt värderade och visar goda kassaflöden. Buffet menar ju på att det är bättre att köpa ett utmärkt bolag till ett bra pris än ett bra bolag till ett utmärkt pris. Har inte räknat särskilt djupt på det men vid en ytlig koll är fastighetssektorn intressant just nu.
Jag skulle nog undvika att ha bankaktier i en portfölj. Vet inte hur bra det är att investera i fastighetssektorn heller. Men jag tror att vi kommer komma in i en lågkonjuktur relativt snart.
Citera
2014-02-15, 14:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 3rd3y3
Jag skulle nog undvika att ha bankaktier i en portfölj. Vet inte hur bra det är att investera i fastighetssektorn heller. Men jag tror att vi kommer komma in i en lågkonjuktur relativt snart.

Agreed. Bokraschen lär oundvikligen komma till Sverige, med eller utan finanskris. Is i magen är vad som gäller nu..
Citera
2014-02-15, 14:34
Medlem
Citat:

Kollar vi på Castellum som hyr ut mestadels kommersiella fastigheter i tillväxtregioner.
Med en investeringshorisont på 5 - 10 år.

Soliditeten ligger på cirka 34 %.
Räntetäckningsgraden på runt 4.5

Generellt ser alla siffror utom balanslikviditeten och rörelsekapitalet bra ut. Med detta i baktanke är inte aktien köpvärd just nu.

Å andra sidan avkastar bolaget 13 % på eget kapital och har en vinstmarginal på 52 %.
P/E ligger runt 11 vilket är lägre än OMX snitt. Dir. avkastningen ligger på 3,96 %.

Sammantaget av denna extremt snabba och slarvigt gjorda beräkningar visar att så länge Castellum får in lite pengar snart så är det definitivt en ganska säker investering. Måsten under 2014:

Öka balanslikviditet
Öka soliditeten
Fortsätt med att sikta på en ökning med 10 % per år på förvaltningsresultatet.
Sluta med och ta inte lån för att öka balanslikviditeten. (utifall det inte är kris)

Ska bli intressant att grotta ner sig i börsens fastighetsbolag i helgen.
Citera
2014-02-15, 15:16
Medlem
annanmedlems avatar
Citat:
Löser det sig inte ändådå?

Kortsiktiga fall?

Känns ju annars som det är mer intressant att köpa aktier i en storbank än att ha ett sparkonto i en iaf. (0,1-0,25% tror jag Swedbank har på sitt sparkapitalkonto för tillfället ..)
Citera
2014-02-15, 16:52
Medlem
Caparzos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av thestockman
Kollar vi på Castellum som hyr ut mestadels kommersiella fastigheter i tillväxtregioner.
Med en investeringshorisont på 5 - 10 år.

Generellt ser alla siffror utom balanslikviditeten och rörelsekapitalet bra ut. Med detta i baktanke är inte aktien köpvärd just nu.

Å andra sidan avkastar bolaget 13 % på eget kapital och har en vinstmarginal på 52 %.
P/E ligger runt 11 vilket är lägre än OMX snitt. Dir. avkastningen ligger på 3,96 %.

Sammantaget av denna extremt snabba och slarvigt gjorda beräkningar visar att så länge Castellum får in lite pengar snart så är det definitivt en ganska säker investering. Måsten under 2014:

Ska bli intressant att grotta ner sig i börsens fastighetsbolag i helgen.

En utmaning med att bara använda avanzas PE-tal rakt av är att det inte stämmer. I resultatet inkluderas dels det du vill ha med, vilket är driftsnettot, som är en bra indikator på de kassaflöden som rörelsen lyckas generera. Dels ingår värdeförändringar av fastigheter eftersom de tas som intäkter eller kostnader i resultaträkningen. Dessa värdeförändringar, som allt som oftast är positiva, dopar vinstmått.

Om vi tittar på siffrorna avseende helåret 2013 var driftnettot innan räntekostnader, ränteswappar och värdeförändringar på fastigheter 2 048 Mkr totalt. Detta ska ställas i relation till börsvärdet om 18,17 Mdr + nettoskuld om 19,4 Mdr. Vi får då en EV/EBIT-multipel om 18. De handlas också 38 % över värdet på eget kapital. Det är en värdering som inte får det att ryckas i åtminstone min baguette.
Citera
2014-02-15, 17:17
Medlem
Dr.Sativas avatar
Balder B
SCA B
ICA Gruppen
SHB
Swedbank
Betsson B
Volvo B
Beijer Alma
NCC B
Sparebank 1 Nord-Norge

Ut snart ska Sparebanken då jag redan har SHB och Swedbank inom finans. Får se vad det blir för köp sedan, få köpkandidater tycker jag.
Citera
2014-02-17, 10:57
Medlem
Kommentera gärna, är nybörjare.

Josab
CybAero
Starbreeze
RNB

Mvh
Citera
2014-02-18, 12:30
Medlem
raimon100s avatar
Hej,

Hur ställer ni er till matematiska formler och hjälpmedel när ni väljer hur ni viktar era aktier? Jag tänker framförallt på minimumvariance portfolio.

Som det verkar så är det många här inne som försöker ha så lite risk i sina portföljer som möjligt eftersom det är oftast stora "trygga" aktier som nämns när jag läser igenom tråden. Då kan tex minimumvariance vara till stor hjälp samt att det är ganska så enkelt att använda.
Citera
2014-02-18, 16:49
Medlem
Hm 30%
Skanska 15%
Ica Gruppen 15%
Securitas 15%
Industrivärden 15%
Swedbank 10%

Tycks?
Citera
2014-02-18, 17:02
Medlem
Lundin Petroleum AB
ABB Ltd
Atlas Copco AB ser. B
Sandvik AB
Ericsson

Mindre Poster
Oniva Online Group Europe AB
Genovis AB
Commodity Quest AB
Deflamo AB ser. B
Hyresfastighetsfonden AB

Nybörjare så vad tycks?
Citera
2014-02-18, 17:35
Medlem
glemmys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gripen123
Kommentera gärna, är nybörjare.

Josab
CybAero
Starbreeze
RNB

Mvh

Mina högst amatörmässiga kommentarer:

Om det är hela ditt sparkapital så skulle i alla fall jag inte kunna sova gott om nätterna eftersom att alla bolagen faktiskt riskerar att gå käpprätt åt skogen, och det samtidigt dessutom.

Men är det mer för att spela med en mindre del av ditt kapital så är det väl en ganska spännande blandning du hittat. RNB har kanske nått botten nu och eventuellt väntar bättre tider, men onlinehandel hotar ständigt.

Personligen tror jag mest på Starbreeze och Cybaero när det gäller uppsida. Josab känns lite sketchy på något sätt, får lite dåliga vibbar även potentialen förmodligen finns där om produkten faktiskt fungerar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in