Citat:
Ser du väldigt stor uppsida i Coca Cola och Walmart på kort sikt eller anser du de är bra investeringsobjekt över en längre tid? Samma fråga gäller Handelsbanken.
Anledningen till frågeställningen är att om inte mitt minne sviker mig helt och fullt nu så är Warren Buffet ägare av Coca Cola och Walmart genom berkshire hathaway. Samt att Industrivärden är storägare i Handelsbanken. Dessutom har väl lundbergsföretagen stora aktieposter i industrivärlden samt handelsbanken? Sampo i sin tur är storägare i Nordea? Konkurrent till handelsbanken.
Fortum ägs väl av finska staten om ja inte minns helt fel.
(Vet inte om jag har rätt med allt tog lite från huvudet så rätta gärna
)
Varför denna dubbel/trippelexponering mot samma företag och så liten riskspridning på 8 olika bolag vilket man borde kunna få en riktigt bra spridning på?
Du kanske har någon bra anledning och jag är väldigt intresserad av den för jag kan inte se stora fördelar med den riskspridningen, ska definitivt följa den här portföljen och hoppas kunna lära mig något nytt!
Anledningen till frågeställningen är att om inte mitt minne sviker mig helt och fullt nu så är Warren Buffet ägare av Coca Cola och Walmart genom berkshire hathaway. Samt att Industrivärden är storägare i Handelsbanken. Dessutom har väl lundbergsföretagen stora aktieposter i industrivärlden samt handelsbanken? Sampo i sin tur är storägare i Nordea? Konkurrent till handelsbanken.
Fortum ägs väl av finska staten om ja inte minns helt fel.
(Vet inte om jag har rätt med allt tog lite från huvudet så rätta gärna
)Varför denna dubbel/trippelexponering mot samma företag och så liten riskspridning på 8 olika bolag vilket man borde kunna få en riktigt bra spridning på?
Du kanske har någon bra anledning och jag är väldigt intresserad av den för jag kan inte se stora fördelar med den riskspridningen, ska definitivt följa den här portföljen och hoppas kunna lära mig något nytt!

Jag erkänner att diversifieringen inte är optimal. Jag är ny i gamet och håller på att bygga upp en portfölj. Jag ser ingen speciell uppsida på kort sikt utan dessa är tänkta som långsiktiga innehav.
Det är svårt att hitta köpvärda bolag för tillfället vilket är anledningeng till att jag har köpt en del handelsbanken och industrivärden som jag tycker är köpvärda. Dom amerikanska aktierna köpte jag under dippen häromveckan.
Har du något förslag på ett prisvärt kvalitetsbolag får du gärna hojta till

Tack för feedback. Du gav mig en del att tänka på.

) i investor kanske borde sälja hälften