Citat:
Ursprungligen postat av
lardest
Du får nog ta och specificera lite mera om du ska kunna få någon gissning, vad innebar det olaga hotet, var det kniv, vapen inblandat, vad rörde sig skadegörelsen om, värde på det förstörda.
Men som ex. kan vi ge
Olaga hot av inte alltför allvarligt slag ger c:a 40 db, grövre fall kan ge fängelse upptill 4 år.
skadegörelse ger 1500:- i böter om det rör sig om ett värde under 400:-, det ger däremot 120 db om det är mellan 8400-11800:-. Vid svårare fall (högre värden) eller vid t.ex. systematiskt, planerat eller om det utförts på ett hänsynslöst sätt eller om det inneburit fara för någons liv kan det bli frågan om helt annat straff och påföljd vilket alltså inkl. fängelse i max 4 år.
Lite mer information om själva händelsen (Vad får jag för straff?)
Jag själv hävdar att jag absolut inte hotade personalen. Jag pekade endast en hammare mot personalen och bad om nyckeln. Där befann sig ett föremål (Som jag byggt) Föremålet är gjort av kartong.
Kartongerna kom ifrån ett sop ställe. Där man samlade in kartongen.
Den hade ett handtag gjort av trä. Sedan var det inget mer med det. Förutom färg, lim och lite tejp. Inte så mycket värde.
Jag fick ett ''anfall''. Jag har nämligen tvångssyndrom och kände att jag MÅSTE göra detta. Jag kämpade min kamp med min OCD i över 8 månader. Sedan orkade jag inte mer, och kom tillbaks till föreningen och pekade min hammare och bad om nyckeln. Jag själv stressade upp mig, och sa hastigt och gick hastigt. För att kunna blockera och ignorera lättare nya obehagliga tvångstankar. Som kunde dyka upp. Därför är min anledning till att jag var hastig. Det var absolut inte för att skrämma ''offren''
Jag gick ner till källaren och förstörde föremålet. Polisen kom och bestämde sig ganska snabbt för at skjutsa mig till stationen, där jag fick höra att jag var misstänkt för olaga hot och skadegörelse. Jag förnekade.
Då jag ansåg att föremålet var mitt. Jag byggde det. Därför kan det inte vara skadegörelse.
Olaga hot nekade jag också, då jag upplevde att jag definitivt inte hotade de.
Varför var det viktigt att förstöra denna föremål, var för att jag inte hörde ordet ''Tack'' ifrån personalen. Ingen uppskattning eller ingenting överhuvudtaget. Ingen tecken alls på att de var glada att jag ställde upp och byggde det.
I början vart jag bara allmänt ledsen, och kunde egentligen ignorera detta.
Två dagar senare, ''pratade'' tvånget med mig. ''Jag är patetiskt och kommer förbli patetiskt om jag inte gör något åt detta''
''Folk kommer fortsätta utnyttja mig om jag inte börjar stå upp för mig själv''
''Antingen skall jag höra ett tack eller förstöra föremålet''
''Jag måste höra ett tack, eller så måste jag förstöra det'' - Det finns ingen annan alternativ.
Jag hade tidigare tagit anti-deppressiva. Jag fick ut läkemedlet Voxra. Vilket det väcker ilska, hat och fiendskap som biverkning.
Jag höll in all sorts aggressiv inom mig. Min ilska syndes aldrig utåt.
Senare skulle min aggressivitet på visas genom det sociala nätverket. Då jag skickade fler tal meddelande om hur mycket orättvis behandling jag fått. Jag förklarade dessutom min hat i skrift. Det som stod var i nåt stil med att jag hatade mänskligheten och ville gärna skapa kaos, eller något liknade sådant.
Att jag visar upp läkarintyg på tvångsyndrom, måste jag väl få mildare straff? Eller?
Jag har tidigare blivit dömd för snatteri.
Så om man nu lägger allting ihop. Skadegörelse, olaga hot och breven (Om det nu finns något olagligt det jag skrivit)
Så får vi inte heller glömma bort att jag tidigare blivit straffat för snatteri.
Vi får inte heller glömma bort att min tvångssyndrom orsakade till att förstöra föremålet.
Var vänlig och förstå att skadegörelse och breven är bara ett kanske att jag blir dömd för. Mest troligt (Eller vad jag känner i alla fall) är att jag kommer endast bli dömd för olaga hotet.
Men svara gärna på olika sätt.
Det vill säga, vad för straff får jag om man lägger allting i en och samma hand. Vad för straff får jag om jag endast blir dömd för hotet. O.s.v.
Du hajar.
Hoppas denna information var väl.
Tack på förhand!