Citat:
Ursprungligen postat av
nimrod666
Fasen vad jag önskar att denna skröna är sann vad beträffar herr
Zero Broberg.

Brevet finns säkert inte kvar. Det gick nog samma öde tillmötes som de andra handlingarna som förr eller senare skulle utgallras. Någon gång i kvartalet fick vi expeditionsbiträden och en anställd kanslist åka iväg med ett antal sopsäckar fyllda med handlingar som skulle destrueras på härden i stadens värmeverk. I.o.f.s ett välbehövligt avbrott i den tämligen monotona och understimulerande tillvaron på kontoret. Man hade nog lägre krav på spännande sysselsättning på den tiden.
Kan tänkas att det rörde sig om befrielse ifrån reptjänstgöring och att brevet var kompletterat med ett Zero Broberg? Uttagen till artillerist var han när jag tänker efter. Det är trots allt snart 35 år sedan jag höll brevet i min hand.
Faktiskt kommer jag ihåg en av meningarna i brevet:
"Jag kan inte åka
--------------------s
---------------------k
-----------------------i
------------------------i
-------------------------i
--------------------------d
---------------------------o
----------------------------r, HJÄLP, HJÄLP! text o.s.v"
Om du till ovanstående, strax till höger om alla i:n, tänker dig en ritad streckgubbe i full kalabalik med stavar och skidor huller om buller så inser du nog i vilken anda brevet var skrivet.
F.ö måste jag få säga att jag anser att bl.a Båtlåt, Maria-Therése och Det som göms i snö tillhör de svenska musikskatterna. Skulle R.B haft engelska som modersmål så skulle han ha varit en världsartist på den tiden men hur översätter man "Halkaranda"?