2014-02-13, 18:03
Medlem
Det har skrivits en ny al-monitor artikel om den interna striden, den tar upp händelserna i Deir ez zur. En ny detalj som jag inte kände till tidigare är att staden är Al-Nusras huvudstad. Hursomhelst, så nämner dom i artikeln att ISIS retirerat från provinsen efter hårda strider. Dom har flyttat till Al-shaddadi i Hasaka nära gränsen till Deir es zur. Det förväntas dock bli mer strider i Deir es zur då ISIS kanske försöker återvända. Det finns en viktig oljekälla här samt en väg till Anbar. http://www.al-monitor.com/pulse/security/2014/02/isis-losing-ground-deir-al-zour-jabhat.html
Citera
2014-02-13, 18:16
Moderator
vfs avatar
OT raderat, enbart länkposter tolereras ej/Mod
Citera
2014-02-13, 19:02
Medlem
falsk_mekanikers avatar
Hittade en video på liveleak som tydligt visar hur sjuka dessa rebeller "demokratikämpar" är. Teroristen avfyrar en granatkastare tillsammans med ett gäng ungar som på sin höjd är sju år gamla.

Självklart när SAA svarar på attacken och barnen skadas/dör så kommer det att filmas och användas i propagandasyfte och Assad kommer att kallas barnmördare

Blir bara så trött, spec. när man vet att svenska skattepengar kanske har finansierat den där granaten.
http://www.liveleak.com/view?i=8f2_1392220198
Senast redigerad av falsk_mekaniker 2014-02-13 kl. 19:10.
Citera
2014-02-13, 19:14
Medlem
tryds avatar
http://presstv.com/detail/2014/02/13/350558/takfiris-strangulate-syrian-girl-in-public/

Video: Takfiri terrorists strangulate Syrian girl in public

Man får se en terrorist som säkert blivit sponsrad av väst och arabländer som stryper en tjej medans folk tittar på.
Citera
2014-02-13, 19:33
Medlem
Har läst en hel del om konflikten nu på Wikipedia, speciellt om Aleppo. Verkar som att folk i rebellområden som sedan tagits tillbaka av regeringssidan väldigt aktivt sen stödjer regeringssidan.

Tycker det verkar som att rebellerna börjar se alltmer instängda ut och att Assads styrkor rycker fram lite här och var. Tror ni han kan klara att kasta ut rebellerna?
Citera
2014-02-13, 20:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ola Schubert
Jag känner till Thailand för lite för att kunna kommentera. Men jag känner nog, spontant, mer samhörighet med kineser, kambodjaner och vietnameser, med detta kan säkert ändras snabbt.

Jo, just det feodala arvet har nog ställt till det för Ryssland. I en tidig analys så betecknade jag det "Maxist"-Leninistiska sovjetsystemet som "Social-feodalt". Vad gäller Thailand så känner jag till för lite om det landet.

Bra dock för Syrien och det syriska folket att man slipper släpa på en massa feodalt skåpmat.

Jo, att utvecklas till "rysk nivå" skulle ändå vara ett framsteg, framför allt om det finns, naivt, men ändå folkligt stöd för ledaren. En låsas demokrati är ändå bättre än en stenhård diktatur.

Det verkar faktiskt som att man kan tvinga fram modernitet, men vad gäller postmoderna värderingar så verkar dessa istället motverkas. Detta gäller i alla fall Ryssland som gått bakåt vad gäller postmodernitet. Dessutom så börjar man också backa lite vad gäller modernitet. Men som motargument kan anföras att Kina, förutom moderna värdringar, även är ganska postmodernt. Jag undrar om inte ett någorlunda fungerande kapitalistiskt system kan fostra postmoderna värderingar. Är landet inte helt genomkorrupt och konkurrens, i alla fall kan ske på någorlunda lika villkor, ett stort och varierat varu-utbud, många olika tidningar och tidskrifter för olika intressen, (i Kinas fall dock ingen som kan hota kommunistpartiets maktmonopol), kan gynna individualitet och förståelse för olika människors vägval.

Jo, du har kanske rätt. När Assad vunnit, och förhoppningsvis inte fängslat allt för många oskyldiga människor, så är det dags att bygga upp landet.

Japp, jag instämmer. Han kommer nog till ICC så småningom

Jag hoppas att jag fattade dig rätt. Jag tycker i alla fall att jag kan skriva under en hel del i din analys.

Jo du fattade nog.

Min farhåga är att ett Syrien i "rysk tappning" har stora förutsättningar att bli en betydligt otäckare variant av Putins Ryssland.
Där snackar vi ändå en gemenskap av till stor del medelålders vita män som cyniskt vill roffa åt sig för att enbart gynna egen makt och rikedom.
I Syrien är grupperna mer polariserade och som vi nämnt extremt rika grannar som snarare gynnar inflytandet från en stat (eller "NGO" som Muslimska brödraskapet) som absolut kan rubba balansen negativt.

Annars kan jag bara hålla med. Den stora utmaningen för demokratin i framtiden är inte längre att flytta på en diktator, utan att få folket så upplyst att man inte direkt bara väljer en ny diktator.
Visst välstånd, lag och ordning men framförallt fräscha värderingar är helt grundläggande.
Hade ju vart synd att byta ut regimen först till sotr blodspillan och sen i efterhand inse att man även måste byta ut befolkningen för att demokratin skall komma i mål.

Knäckfrågan blir hur folket skall kunna påverkas i riktning mot postmoderna värderingar eftersom försök att tvinga fram dem ofta resulterar i motsatsen. Finns ens viljan hos de kandidater som i framtiden kommer att styra Syrien att folk utvecklar sina värderingar? (frågar du spyflugorna säger de nog nej)
Vissa förutsättningar måste som du skriver finnas på plats, inte minst lag och ordning och en viss stabilitet men också ett fungerande utbildningssystem.

Vi kan egentligen bara konstatera att det här kommer bli svårt och man har en lång resa framför sig med många fallgropar att fastna i.
Prognosen blir i bästa fall dyster.

Men måste också erkänna att jag tappat tråden lite efter två trötta kvällar på soffan där jag inte orkade skriva någrea romaner på FB.
Citera
2014-02-13, 20:39
Medlem
ZuparNs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NisseD
Tycker det verkar som att rebellerna börjar se alltmer instängda ut och att Assads styrkor rycker fram lite här och var. Tror ni han kan klara att kasta ut rebellerna?

Jag tror det finns en möjlighet för regeringen att vinna kriget. Ett sådant scenario hade dock tagit flera år. Som det ser ut just nu har regeringsstyrkorna övertaget i alla storstäder och har kontroll över de viktigaste vägarna. Rebellerna är relativt oeniga, strider mot varandra på marken och exiloppositionen i de turkiska hotellen vet heller inte vad de ska göra.

Det går inte att dra några slutsatser, men som läget ser just nu är det regeringsstyrkorna som gör de mest omfattande framgångarna och så har det sett ut under minst 8 månader.
Citera
2014-02-13, 20:57
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av ZuparN
Jag tror det finns en möjlighet för regeringen att vinna kriget. Ett sådant scenario hade dock tagit flera år. Som det ser ut just nu har regeringsstyrkorna övertaget i alla storstäder och har kontroll över de viktigaste vägarna. Rebellerna är relativt oeniga, strider mot varandra på marken och exiloppositionen i de turkiska hotellen vet heller inte vad de ska göra.

Det går inte att dra några slutsatser, men som läget ser just nu är det regeringsstyrkorna som gör de mest omfattande framgångarna och så har det sett ut under minst 8 månader.

kurderna har också gjort stora framsteg vad jag läst, dom har vunnit väl mark?
Citera
2014-02-13, 21:36
Medlem
Madagascars avatar
Fredssamtalen i Genève pågår men nu ökar sprickan igen mellan Friends of Syria och Ryssland. Igår presenterade Friends of Syria ett utkast till en resolution i säkerhetsrådet. Ryssarna hotade med att lägga sitt veto och idag presenterade ryssarna ett utkast till en egen resolution. Det ser lite sandlåda ut..

Samtidigt är vi inne i en av de mest blodiga perioderna i den syriska konflikten. Fatbomber släpps bl a i Aleppo.

Kartan på wikip över Aleppo har inte uppdaterats sedan 31/1. Men det tycks inte allför långt kvar till regimen skurit av rebellerna genom knyta ihop området runt flygplatsen med central Aleppo.

http://uk.reuters.com/article/2014/02/13/uk-syria-crisis-idUKBREA1B15820140213, idag
http://en.wikipedia.org/wiki/File:Battle_of_Aleppo_map.svg
Citera
2014-02-13, 22:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ola Schubert
...

För sen för att redigera inlägget men hittade det här som jag tycker är passande.

Citat:
Man kan inte dra i en blomma för att få den att växa fortare. Inte utan tråkiga konsekvenser.

Citerar Vaclav Havel.

"I realize with fright that my impatience for the re-establishment of democracy had something almost communist in it; or, more generally, something rationalist. I had wanted to move ahead in the same way that a child pulls on a plant to make it grow more rapidly.

I believe we must learn to wait as we learn to create. We have to patiently sow the seeds, assiduously water the earth where they are sown and give the plants the time that is their own. One cannot fool a plant any more than one can fool history."
Citera
2014-02-13, 22:29
Medlem
Ola Schuberts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mystic-Man
För sen för att redigera inlägget men hittade det här som jag tycker är passande.

Ett mycket bra citat. Vaclav Havel var ingen dum gubbe!

Detta verkar vara kardinalfelet som ständigt görs i Mellanöstern:

Stenhårda regimer som försöker tvinga fram sekularisering och utveckling, eller obearbetad religiös skåpmat som så lätt kan förvandlas till något fruktansvärt.

Problemet är att det inte finns någon lätt och självklar lösning. Tidigare skulle jag kanske ha pekat på Turkiet. Men Erdogan blåljuger verkligen, han stödjer de salafistiska spyflugorna och han verkar dessutom syssla med en smygislamisering i Turkiet. Varför skulle det annars t.ex. bli förbjudet att kyssas i tunnelbanan?

Det är en sak att respektera folkets kulturarv, men det är en helt annan sak att, genom detta, inskränka friheten för den halva av befolkningen som i alla fall tagit till sig av modernistiskt tänkande. Men vad gäller postmodernt tänkande så är turkarna vare sig sämre eller bättre än övriga araber och perser i Mellanöstern.

Men i mars så kommer WVS att redovisa resultatet av sin senaste undersöknings våg, det skall bli mycket intressant att studera detta av en mängd olika skäl.

För tillfället känns Tunisien som det största hoppet. Där verkar dessutom arbetarrörelsen spela en avgörande roll. Men, tyvärr, som så vanligt i Mellanöstern, saker och ting kan ändras snabbt.
Citera
2014-02-13, 22:45
Medlem
ZuparNs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Q-BOY
kurderna har också gjort stora framsteg vad jag läst, dom har vunnit väl mark?

Det har de säkert gjort. De förlorade några områden i östra delarna av al-Hassake tidigare. Hur det ser ut nu vet jag inte.

Däremot är inte nordöstra Syrien prioriterad när vi diskuterar en potentiell regeringsseger. De avgörande slagen sker i Aleppo och Damaskus. Det är där, speciellt i Aleppo rebellerna är koncentrerade.

Slaget om Aleppo är krigets viktigaste slag. Den som får full kontroll av staden kan vinna kriget.
Senast redigerad av ZuparN 2014-02-13 kl. 23:03.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in