2014-02-13, 20:06
Medlem
Svithjods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dr.Spin
Sitter på mobilen men här har du ett.

(FB) Jas 39 gripen till Schweiz?

De röda brukar ofta lyckas i viss utsträckning. Men som det verkar i Islands fall så var det totalfail för röda.

Vad är det för fel med Sun Tzu? Anfall och försvar är båda rätt svåra uppgifter med rätt motståndare. Både i krig och övning.
Både Norges och Danmarks F16 börjar bli ålderstigna och är knappast toppnotch gällande motsånd.
Citera
2014-02-13, 20:19
Medlem
Dr.Spins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av adam7
Linken var inte Red Flag du ursprungligen hänvisar till.

Jag har läst hundratals av dessa övningsbeskrivningar. Gemensamt är att man prisar det system ens politiska herrar valt och i skildringarna finns sällan (egentligen aldrig) något mera djupgående om ROE.

Jag är ense om att övningar skall innehålla överraskningar och värre situationer än på riktigt. Samtidigt, är övningarna (både i luften och på marken) ofta riggade för att "rätt" sida skall vinna, tyvärr.

Sun Zu's relevans i riggade övningar ser jag inte.

En enskild övning i Island till vilken en övlt skämtande hänvisar gör ingen sommar. Drar man slutsatser ur en sådan har man allvarligt fanboysyndrom.
Ok, nu har jag dator och tillgång till Google så jag kan bemöda mig att svara på dina metadiskussioner.

Här är från när Gripen var "Blå": http://blogg.forsvarsmakten.se/flygvapenbloggen/2013/01/26/halvtidsvila-mid-ex-i-red-flag-13-2/

Vad diskussionen handlar om är följande citat som du hakade upp dig på.
Citat:
– Vi övade luftförsvar mot en angripare som var ganska aggressiv med avancerade robotar. Åtta av våra plan försvarade ett område. Vi vann – naturligtvis. Norrmännen kanske vinner några segrar i olympiska spel, men inte över oss i luften, säger svenske överstelöjtnanten och divisionschefen Carl-Fredrik Edström lite skämtsamt.
Detta är något som styrka röd i det närmaste alltid ska kunna uppnå. Jag kan inte minnas någon militär övning där lag röd inte lyckats vinna några segrar mot lag blå. Hela poängen är att det ska vara en utmaning.

Faktum är dock att Gripen brukar klara sig väldigt bra. Och hade rollerna varit omvända så hade Griparna vunnit ett antal segrar i luften (det är så det brukar sluta i de norska bergen där Svenskarna ofta är anfallande part).
Citera
2014-02-13, 20:20
Medlem
Dr.Spins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Svithjod
Både Norges och Danmarks F16 börjar bli ålderstigna och är knappast toppnotch gällande motsånd.
Aldrig hävdat att de skulle vara det. Resultatet är ganska väntat. Varken avionik eller flygprestanda är på jämförbar nivå med gamla Gripen, än värre blir det jämfört med nutida Gripen resp framtida E.
Citera
2014-02-13, 20:55
Medlem
adam7s avatar
Citat:
Ok, nu har jag dator och tillgång till Google så jag kan bemöda mig att svara på dina metadiskussioner.

Här är från när Gripen var "Blå": http://blogg.forsvarsmakten.se/flygvapenbloggen/2013/01/26/halvtidsvila-mid-ex-i-red-flag-13-2/

Vad diskussionen handlar om är följande citat som du hakade upp dig på.

Nej. Hitta inte på saker.
Detta bad jag källa på:
Citat:
Griparna brukar lyckas med att slå ut sina mål även om de är red force i USA. Dvs när de inte får något understöd och är begränsade i vapenval mm.

Det är alltid någon som slinker igenom... eller ska vara iaf
__

Och så kommer du med något helt annat. Lönlöst med att fortsätta en diskussion när du inte står för dina skriverier.
Citera
2014-02-13, 21:03
Medlem
Citat:
Handlar om lite mer än så. Utgångshastigheten på jetutblåset är avgörande för toppfarten, dragkraft är viktigare för accelerationen. Farten på utblåset är i sin tur begränsat av trycket i motorn.

F414 klarar av att dra igenom ca 20% mer luft i samma diameter. Det betyder att utblåset bör vara 20% snabbare vilket innebär en toppfart på mach 2,2 till 2,4 när gamla Gripen ligger runt 1,8 till 2,0.

Friktion är ej inräknat.

Men, om ebk i motorn inte klarar av att komprimera luften med motsvarande mängd (dvs klara det högre trycket) så kan toppfarten förbli densamma.

Här blev det lite förvillat tror jag.

Till att börja med så är det förstås så att dragkraften har avgörande betydelse på toppfarten, en motor måste trots allt producera dragkraft som övervinner flygplanets luftmotstånd om man ska ta sig någonstans.

För att producera dragkraft behövs i sin tur hastighet på gaserna som lämnar motorn. Mängden dragkraft en motor producerar är ett resultat av massflöde och hastighetsskillnad över motorn. Dragkraften hos motorn är alltså (massflöde_ut*hastighet_ut)-(massflöde_in*hastighet_in). Så länge hastigheten ut ur motorn är högre än in i motorn så går det alltså bra att öka dragkraften genom såväl ökat massflöde som högre utloppshastighet (effektivast är att ha en utloppshastighet som ligger nära flygplanets hastighet).

Vad gäller utloppshastigheten så är den beroende av tre saker: tryckförhållande (expansionsförhållande), temperaturförhållande och munstyckets funktion.
Citera
2014-02-13, 23:38
Moderator
Eerieyes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jedis

Till att börja med så är det förstås så att dragkraften har avgörande betydelse på toppfarten, en motor måste trots allt producera dragkraft som övervinner flygplanets luftmotstånd om man ska ta sig någonstans.

För att producera dragkraft behövs i sin tur hastighet på gaserna som lämnar motorn. Mängden dragkraft en motor producerar är ett resultat av massflöde och hastighetsskillnad över motorn. Dragkraften hos motorn är alltså (massflöde_ut*hastighet_ut)-(massflöde_in*hastighet_in). Så länge hastigheten ut ur motorn är högre än in i motorn så går det alltså bra att öka dragkraften genom såväl ökat massflöde som högre utloppshastighet (effektivast är att ha en utloppshastighet som ligger nära flygplanets hastighet).

Vad gäller utloppshastigheten så är den beroende av tre saker: tryckförhållande (expansionsförhållande), temperaturförhållande och munstyckets funktion.

Det handlar helt enkelt om att de utslungade gaserna bakom motorn ger en "rekyl", precis som vilken trädgårdsslang som helst. Massflödet (i kg/s) multiplicerat med hastigheten (i m/s) ger en kraft. Om vi gör en dimensionsanalys: [kg/s] * [m/s] = [kgm/s^2] = [kg] * [m/s^2]. Det sista uttrycket är massa gånger accelaration vilket är samma som kraft, F.

Notera att detta är rent teoretiska siffror som bara gäller för ideala förhållanden.
Citera
2014-02-14, 16:56
Medlem
janne3xs avatar
Är det någon som vet hur dagens Gripen C står sig i jämförelse med JA37 när det gäller flygprestanda? Jag tänker då på saker som stighastighet, acceleration, toppfart på låg resp hög höjd samt max operationshöjd?

Jag gissar att Viggen var mer kapabel till hög hastighet på låg höjd samt hade en högre maxhöjd. Någon som vet hur det ligger till?

Wikipedia lämnar jag därhän för jag tror inte att man kan lita på det som står där när det gäller Gripen.

Att Gripen gör Mach 2 tror jag inte på, snarare 1,5+
Citera
2014-02-14, 18:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av janne3x
Är det någon som vet hur dagens Gripen C står sig i jämförelse med JA37 när det gäller flygprestanda? Jag tänker då på saker som stighastighet, acceleration, toppfart på låg resp hög höjd samt max operationshöjd?

Jag gissar att Viggen var mer kapabel till hög hastighet på låg höjd samt hade en högre maxhöjd. Någon som vet hur det ligger till?

Wikipedia lämnar jag därhän för jag tror inte att man kan lita på det som står där när det gäller Gripen.

Har i alla fall för mig att AJ37 var ganska snabb på låg höjd?
Citera
2014-02-14, 19:55
Medlem
Citat:

Varför tror du alla dessa saker?
Citera
2014-02-14, 21:33
Medlem
janne3xs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kroppskultur
Varför tror du alla dessa saker?

Vad tror du själv? T.ex så har Gripen har fasta luftintag vilket begränsar maxhastigheten till en bra bit under mach2
Citera
2014-02-14, 22:39
Medlem
Citat:
Vad tror du själv? T.ex så har Gripen har fasta luftintag vilket begränsar maxhastigheten till en bra bit under mach2
Intressant, kan du styrka detta med en källa?
Citera
2014-02-14, 23:54
Medlem
Dr.Spins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jedis

Jag gjorde ett förtydligande längre ner. Rent krasst kan man säga att så länge avgaserna kastas ut snabbare bakåt än flygplanets hastighet så kan man accelerera (teoretiskt).

Citat:
Vidare vet vi att Cd är mer eller mindre plan/fallande efter ca mach 1.3
Så... vad vi har är följande.

Motstånd = = 0.5 x P x V^2 x Cd x A där Cd är svagt fallande eller konstant samt att A och P är desamma (luft täthet och fontarea)

20% mer dragkraft ger 10% högre maxfart.

http://www.wfis.uni.lodz.pl/edu/Proposal/image117.jpg
Så Gripen går från 2200km/h till ca 2420km/h, kanske tom mer.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in