2014-02-13, 13:56
Medlem
Pastellfisks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stardox
12h kan låta lite, men tänk dig sitta i ett rum i 12h utan någon mat, TV, etc.

Katter tittar som vi alla vet enormt mycket på tv när man är hemma med dom. En katt sover 16 timmar/dygn varför vem som helst med lite innanför pannbenet borde fatta att katten klarar sig längre än 12 timmar. Som någon redan skrivit så kan man lämna katten bra länge om man bara ställt fram mat, vatten och, om innekatt, extra låda. Vi har varit borta från vår utekatt i tre dagar utan problem och han verkade belåten med livet trots detta och uppnådde en förvånansvärt hög ålder.

Slutligen är det en jävla gummilag eftersom ingen kontrollerar om den efterlevs om det inte blir extremfall där katter blivit instängda i flera veckor.
Citera
2014-02-13, 17:34
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Cryotecher
Det är givetvis överdrivet. Man kan bara ställa dit en extra sand-låda, extra mat och vatten så klarar dom sig längre än 12 timmar.

Detta gjorde jag för en månad sen när jag åkte iväg till Blekinge i tre dagar, då var katten hemma själv. Extra sandlåda, extra mycket mat i den vanliga skålen och extra mat i en skål under soffan där han ibland brukar sova. Funkade hur bra som helst, när jag kom hem hade han ätit all mat under soffan och det fanns mat kvar i hans skål i köket.
Citera
2014-02-13, 17:56
Medlem
TomJonass avatar
Citat:
Mina katter förstår inte engelska så dom får inte kolla på TV4s Hem till gården på dagtiden,
Men är inte det textat på svenska?

Vår katt är helt ointresserad av TV sen hon som liten såg en fågel och anföll den på TV-rutan. Insåg därmed att detta var en värdelös attiralj
Citera
2014-02-13, 18:30
Medlem
Cryotechers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av URBANARTS89
Detta gjorde jag för en månad sen när jag åkte iväg till Blekinge i tre dagar, då var katten hemma själv. Extra sandlåda, extra mycket mat i den vanliga skålen och extra mat i en skål under soffan där han ibland brukar sova. Funkade hur bra som helst, när jag kom hem hade han ätit all mat under soffan och det fanns mat kvar i hans skål i köket.

Japp precis. Så gör jag också. Om man ska vara borta ett par dagar. Funkar mycket bra för innekatt i alla fall.
Citera
2014-02-13, 18:43
Medlem
Katter klarar sig så bra själva att det meninglöst med en sådan lag. Har själv en schysst katt som stack iväg en dag och var borta i ett halvår. Sen en kväll satt han utanför dörren och allt var som vanligt.
Citera
2014-02-13, 18:53
Medlem
tlcswes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av The-Perplex-Mind
Katter klarar sig så bra själva att det meninglöst med en sådan lag. Har själv en schysst katt som stack iväg en dag och var borta i ett halvår. Sen en kväll satt han utanför dörren och allt var som vanligt.

Han ville antagligen ge igen för att du hade vart borta för mycket.
Omvänd psykologi. Katten försökte alltså psyka ut dig.
Citera
2014-02-13, 20:00
Medlem
n00bStylEs avatar
Jag är lite kluven i denhär frågan... Tycker att det är i princip djurplågeri att ha en katt när man bor i lägenhet och katten inte får gå ut själv. Jävligt onaturligt enligt mej. Däremot så har jag lämat våra katter ensamma i ~48 timmar då jag bodde hemma hos mina föräldrar (självklart me käk, extra låda etc.).

Det beror helt på läge/katt/planering, etc. Helt lungt o lämna våran tjocka, lata katt som inte gillar o gå ut i 48 timmar me rätt förberedelser. Min katt som vill gå ut 6ggr om dagen o knappt äter annat än råttor... inte lika OK o lämna hemma i 48h, även om hon klarar sej.

Sen beror de väll på hur ofta det händer. I mitt fall typ 2 ggr/året. Att lämna katten 48 timmar 2 ggr/veckan e fan inte OK.
Citera
2014-02-13, 20:10
Medlem
Kalmantos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av n00bStylE
Jag är lite kluven i denhär frågan... Tycker att det är i princip djurplågeri att ha en katt när man bor i lägenhet och katten inte får gå ut själv. Jävligt onaturligt enligt mej. Däremot så har jag lämat våra katter ensamma i ~48 timmar då jag bodde hemma hos mina föräldrar (självklart me käk, extra låda etc.).

Det beror helt på läge/katt/planering, etc. Helt lungt o lämna våran tjocka, lata katt som inte gillar o gå ut i 48 timmar me rätt förberedelser. Min katt som vill gå ut 6ggr om dagen o knappt äter annat än råttor... inte lika OK o lämna hemma i 48h, även om hon klarar sej.

Sen beror de väll på hur ofta det händer. I mitt fall typ 2 ggr/året. Att lämna katten 48 timmar 2 ggr/veckan e fan inte OK.

Det är väl onaturligt på samma nivå som att det är onaturligt att en hund går i koppel.

Om man ska hårddra det är det djurplågeri med husdjur över lag.

Min katt har aldrig varit ute (förutom vid transport då). Det han inte vet om lider han inte av.
Citera
2014-02-13, 20:21
Medlem
Vi hade en katt som gick in i ett öppet skåp. Sedan stängde vi. Han var där i 1,5 dagar. Sen börja han gnälla. Vi leta efter han men han sa ju inget i början. 12 timmar är inget. Har sett katter som suttit ute vid mullsorkshögar i 3 timmar, när det är kallt.
Citera
2014-02-13, 20:45
Medlem
von_Ss avatar
Mina föräldrar har en katt som man knappt ser under sommarhalvåret. Han tycker det är roligare att jaga råttor och promenera än att umgås med oss människor, han hänger i närheten av huset men mest ute på åkrar bland stock och sten. Så fort det börjar bli kallare flyttar han dock in och blir social som få och utnyttjar att vi undersåtar trivs i hans sällskap. Sen när snön är borta säger det swish igen så är han borta.

Klart en kattjävel klarar sig längre än 12 timmar själv. En idiot har skrivit lagen. Undrar vad straffet är? T ex, jag har en katt här hemma med jämna mellanrum och så sover jag 8 timmar och sticker till jobbet 9 timmar. Och jag som har en polis som granne
Senast redigerad av von_S 2014-02-13 kl. 20:48.
Citera
2014-02-13, 22:17
Medlem
Dimpens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nedboy
Jag anser inte att jag äger de katterna. De lever där och jag lever i närheten och vi har blivit vänner. Därför umgås vi då vi trivs med varandra.

Håller du dina vänner i koppel? Fy fan, det där låter illa!

Ja eftersom jag visar respekt mot dem som INTE vill ha katter på sin tomt.
Citera
2014-02-13, 22:59
Medlem
nedboys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dimpen
Ja eftersom jag visar respekt mot dem som INTE vill ha katter på sin tomt.

Så du går omkring och kopplar alla lösa djur du ser ute då alltså? För att det enligt dig visar respekt mot folk med tomt?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in