2014-02-13, 14:42
Medlem
flipflaps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CrispyKreem
OK, orkade inte kolla så långt bakåt. Samtidigt är 2x mer uppseendeväckande när partiet är flera gånger större. Om C skulle få 1,7 i en mätning och 3,8 i en annan, fine. Men om S skulle få 17% i en mätning och 38% i en annan finns liksom bara ursäkterna hjärnsläpp eller knark. 6,6 vs 13,3 skulle kanske inte vara ett indikation på total LSD-tripp, men ett par spliffar för mycket kan man med rätta misstänka.
Det vore kul att se de olika institutens resultat grupperat. De vilka gör telefon förhör vs de vilka gör webb. De vilda ständigt underskattar vs de vilka ligger högst.

Något för redaktören på status? Jag förstår mycket väl om din tid inte räcker. .. Du gör ett jätte (bra) jobb redan som det är. *lyfter på en virtuell hatt*
2014-02-13, 15:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rejdar
Du orkade inte ens gå tillbaka till maj 2013 (1,94) och juni 2013 (1,86) när du bestämde att rekordet var 1,74 aug 2013... vad är din ursäkt? (du verkar ju insatt i ursäkt 2 också?)

Medelkvoten är 1,37 som jag sa, och du kanske inte ska stirra dig blind på enskilda mätningar
"Ursäkt"! Är det här en domstol? Vilken är din ursäkt för att vara en rövhatt?

I din nördiga aspievärld av siffror kanske de ter sig som monumentalt viktiga. För oss som följer detta på en mer hälsosam hobbynivå finns andra prioriteringar. Som i detta fall en önskan om att fälla en spydig kommentar om Ipsos skamlösa avvikelse från övriga institut. Ipsos är nämligen numera en outsinlig källa till humor, och humor är mycket roligare än siffror. Så jag drog en 5-sekunders snabbcheck på status.st och sedan postade jag. Mer tidsåtgång förtjänade inte det aktuella inlägget. Jaha, så det fanns äldre mätningar med samma sjuka glapp. So fucking what?

Att du sen nördar ner dig i vartenda inlägg som droppar en siffra och sedan börjar hålla tröttsamma utläggningar av typen "njaaaaaae för om man jämför med obskyra mätningen X från klockan 28:75 den sextiofemte janumars 30083 ser man tydligt en signifikant promilleavvikelse från bläblägläbläblu..." är ditt problem. Själv ser jag även det som underhållning, med tanke på att under tiden som du slösat miljontals tangentnedslag på att förklara hur SD hela tiden egentligen minskar så har de gått från att vara knappt mätbara till att erövra en stabil plats som tredje största parti. Fortsätt trolla du!
2014-02-13, 15:35
Medlem
Månsans avatar
Ipsos blir intressant. Ska Wolodarski uthärda i sin galna kampanj att hålla SD-siffrorna nere?
Eller har han till sist begripigt att han gör DN och tramsinstitutet Ipsos till åtlöje bland alla som genomskådat bluffen?

Kanske försöker han krångla sig ur sin prekära sits genom att nu börja höja SD en aning i linje med de andra instituten?
2014-02-13, 15:46
Medlem
rejdars avatar
Citat:

I din nördiga aspievärld av siffror kanske de ter sig som monumentalt viktiga. För oss som följer detta på en mer hälsosam hobbynivå finns andra prioriteringar. Som i detta fall en önskan om att fälla en spydig kommentar om Ipsos skamlösa avvikelse från övriga institut. Ipsos är nämligen numera en outsinlig källa till humor, och humor är mycket roligare än siffror. Så jag drog en 5-sekunders snabbcheck på status.st och sedan postade jag. Mer tidsåtgång förtjänade inte det aktuella inlägget. Jaha, så det fanns äldre mätningar med samma sjuka glapp. So fucking what?

Att du sen nördar ner dig i vartenda inlägg som droppar en siffra och sedan börjar hålla tröttsamma utläggningar av typen "njaaaaaae för om man jämför med obskyra mätningen X från klockan 28:75 den sextiofemte janumars 30083 ser man tydligt en signifikant promilleavvikelse från bläblägläbläblu..." är ditt problem. Själv ser jag även det som underhållning, med tanke på att under tiden som du slösat miljontals tangentnedslag på att förklara hur SD hela tiden egentligen minskar så har de gått från att vara knappt mätbara till att erövra en stabil plats som tredje största parti. Fortsätt trolla du!
Det är betydligt mer underhållande med siffror om de är korrekta. Något sådant presterar inte du.
2014-02-13, 16:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Månsan
Ipsos blir intressant. Ska Wolodarski uthärda i sin galna kampanj att hålla SD-siffrorna nere?
Eller har han till sist begripigt att han gör DN och tramsinstitutet Ipsos till åtlöje bland alla som genomskådat bluffen?
Om så faktiskt är fallet så är ju strategin bara hållbar i mellanvalsperioder. Ipsos vill inte stå där efter valnatten och förklara hur det var möjligt att underskatta ett parti bortom all rim och reson. Det ska bli befriande att ha ytterligare ett valresultat att falla tillbaka på, så vi slipper alla analyser baserade på endast 2010 (och det lilla som fanns att tillgå 2006).

Som jag skrev för ett par veckor sedan, skillnaden mellan Ipsos och Novus börjar bli lite väl suspekt med tanke på hur mycket skillnaden för SD avviker jämfört med alla andra partier...

Citat:
7,3? Allvarligt? Få se.

Ipsos, 8-29 januari, 2259 telefonintervjuer.
Novus, 6-26 januari, 2000 telefonintervjuer.

Tidspann, intervjumetod, antal intervjuer väldigt lika.

Parti - Novus / Ipsos (diff)
M - 24,5 / 25,0 (0,5%)
FP - 5,1 / 6,4 (1,3%)
C - 3,5 / 3,1 (0,4%)
KD - 3,5 / 3,4 (0,1%)
S - 33,8 / 34,0 (0,2%)
V - 8,1 / 9,1 (1,0%)
MP - 9,2 / 9,9 (0,7%)
SD - 11,0 / 7,3 (3,7%)

Nejdå, inget konstigt alls med en diff på nästan 4% när skillnaden för de andra 7 partierna snittar på 0,6%... inget att se här...

Citat:
Ursprungligen postat av flipflap
Sätt fanskapet på "ignore" för helvete! Era inlägg förpestar tråden.

Det handlar om o p i n i o n s u n d e r s ö k n i n g a r vilka berör sd.

Era parningsritualer kan ni väl ta via pm.
Erat hatkärleksgnabb gör normala litet äcklade.
Att använda ignore är emot mina principer. Flashback finns till för yttrandefrihet och då får man tåla det utan att sätta munkavle på allt som skaver. Däremot kan jag avstå att svara och på så sätt minimera förpestandet av tråden. Skulle uppskatta om ni gjorde detsamma istället för att skriva 20 olika sågningar varje gång Powergirl säger nåt dumt, det fyller minst en sida varje gång.
Senast redigerad av CrispyKreem 2014-02-13 kl. 16:35.
2014-02-13, 16:33
Medlem
flipflaps avatar
Citat:
Om så faktiskt är fallet så är ju strategin bara hållbar i mellanvalsperioder. Ipsos vill inte stå där efter valnatten och förklara hur det var möjligt att underskatta ett parti bortom all rim och reson. Det ska bli befriande att ha ytterligare ett valresultat att falla tillbaka på, så vi slipper alla analyser baserade på endast 2010 (och det lilla som fanns att tillgå 2006).

Som jag skrev för ett par veckor sedan, skillnaden mellan Ipsos och Novus börjar bli lite väl suspekt med tanke på hur mycket skillnaden för SD avviker jämfört med alla andra partier...
Vad tänkte du om min idé att "klumpa ihop" telefon instituten i en grupp och nätgallups i en annan...?
Skulle det visa på något?
2014-02-13, 16:36
Medlem
Powergirls avatar
Citat:

Vad jag kan se är det väl snarare Sentio som sticker ut men det tycks du missat. Oavsett vilket är du lite tröttsam med dina (bort)förklaringar.
2014-02-13, 16:39
Medlem
Enoch.Thulins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Powergirl
Vad jag kan se är det väl snarare Sentio som sticker ut men det tycks du missat. Oavsett vilket är du lite tröttsam med dina (bort)förklaringar.
Men nu var det ju Novus & Ipsos som jämfördes. På tal om att vara tröttsam.
2014-02-13, 17:20
Medlem
rejdars avatar
Citat:
Vi går mot nytt rekord... i glapp mellan Sentio och Ipsos. Det gamla rekordet är faktor 1,74 (när Ipsos gav 8,4 samma månad som Sentio gav 14,6). Förra månadens Ipsos var 7,3, månadens Sentio är 13,3, det ger faktor 1,82. Ska Ipsos klämma till med 6,6 denna månad så att Sentio/Ipsos-glappet får bräcka 2x-vallen? Spänningen är olidlig.

Citat:

Citat:
Ursprungligen postat av Enoch.Thulin
Men nu var det ju Novus & Ipsos som jämfördes. På tal om att vara tröttsam.
Nej det var det inte, Sentio och Ipsos
2014-02-13, 17:24
Medlem
Citat:
Nja. I januari låg Sentio 1,8 över näst högsta (Novus 11,0) medan Ipsos låg 1,9 under näst lägsta (Sifo 9,2) bland dem som frågar vilket parti man skulle rösta på. Så jag tycker att Ipsos har mer att förklara angående 3,7-glappet mellan dem och Novus än vad Sentio har att förklara gällande 1,8-glappet.

Senast i september hamnade Sentio lägre än UM, så de är inte alltid "värst". Ipsos å sin sida har legat i botten sedan juni. Så nej, just nu är det Ipsos som sticker ut mest. Sentio har åtminstone en ursäkt eftersom de enligt såna som Sjöström och Rejdar bara är självrekryterande SD-glädjemätare. Men vad har Ipsos för ursäkt? Ipsos och Novus är ju trots allt telefoninstitut båda två, som anser sig finare än UM/YG/Sentio, och båda gör 2000+ intervjuer. De ska vara opinionsinstitutens Rolls-Royce och Bentley. Att de gick isär nästan 4% om SD i januari andas inte precis kvalitet.
2014-02-13, 17:24
Medlem
Enoch.Thulins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rejdar
Nej det var det inte, Sentio och Ipsos

Citat:

Jaha.
2014-02-13, 18:00
Medlem
rejdars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Enoch.Thulin
Jaha.
Nej, tror du inte på citatet av CrispyCreem jag klippte in?

Jämförelsen mellan Ipsos och Novus kom sedan.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in