2014-02-13, 08:38
Medlem
rejdars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av U-Fig
För det första: varför i helvete citerar du mig?

För det andra: det står klart och tydligt "10,9" under "feb 14". Det är februari nu och har varit det i nästan två veckor. Häng med!
Ska du göra en bedömning av nivån i februari är det inte de tre som skattar SD högst plus en till som du bör kolla på, i avsaknad av övriga kan man titta på alla instituts sista mätningar liksom status.st gör och se att SD inte ligger på någon fantastisk nivå direkt
Citat:

För det tredje: Det skedde inte i oktober 2008, det skedde i augusti 2013.
Jag citerar dig för att du räknar som en potta skit. Ditt sk "rekord" har överskridits ett antal gånger, gå bara tillbaka ett par månader så har du 1,94 och 1,86

Och din magiska kvot "2" överskreds första gången 08, "att" har påvisat ett par efterföljande, men det finns en på 2,45 också aug 11.

Dessa enskilda mätningar blir dock aldrig rättvisande, medelkvoten är 1,37.
2014-02-13, 09:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Powergirl
Problemet är bara att SDs så kallade politik hör till en svunnen tid som borde ha begravts för all tid redan 1945.
Med din logik borde de andra partiernas så kallade politik begravts för all tid redan på stenåldern. Men det tänkte du väl inte på?
2014-02-13, 09:50
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av rejdar
Ska du göra en bedömning av nivån i februari är det inte de tre som skattar SD högst plus en till som du bör kolla på, i avsaknad av övriga kan man titta på alla instituts sista mätningar liksom status.st gör och se att SD inte ligger på någon fantastisk nivå direkt
Jag citerar dig för att du räknar som en potta skit. Ditt sk "rekord" har överskridits ett antal gånger, gå bara tillbaka ett par månader så har du 1,94 och 1,86

Och din magiska kvot "2" överskreds första gången 08, "att" har påvisat ett par efterföljande, men det finns en på 2,45 också aug 11.

Dessa enskilda mätningar blir dock aldrig rättvisande, medelkvoten är 1,37.
Är du dum i huvudet eller bara icke läskunnig?

1: Det var inte jag som påstod att medelvärdet i februari 2014 är 10,9 %. Det står för övrigt fortfarande 10,9 i "feb 14" på status.st. Denne personen skrev i sin tur att medelvärdet efter fyra mätningar i februari är 10,9 %. Menar du att det inte stämmer?

2: Det var inte heller jag som från första början påstod att den magiska kvoten 2 inte hade spräckts. CrispyKreem skrev det inlägget.

Gå och lägg dig igen.

När tror ni (allmänt, inte till dig rejdar) att Sifo, Ipsos och Novus kommer med sina februariundersökningar?
2014-02-13, 10:44
Medlem
Europes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nortexius
Sentio Februari

Centerpartiet: 5,1 (+0,5)
Folkpartiet: 5,3 (+0,4)
Moderaterna: 22,5 (-1,2)
Kristdemokraterna:3,7 (-0,1)

Socialdemokraterna: 32,4 (-0,2)
Vänsterpartiet: 8,7 (-0,2)
Miljöpartiet: 7,6 (-0,2)

Sverigedemokraterna:13,3 (+0,5)
Övriga: 1,5 (+0,4)

Jag har egentligen endast en liten önskedröm när det gäller opinionssiffror innan valet, ni kan själva bedöma hur pass omöjlig den här (det är ju ingen idé att ha önskedrömmar som helt säkert lär slå in):

1. Att Moderaterna sjunker ytterligare 4,6% från ovanstående resultat.
2. Att Sverigedemokraterna ökar ytterligare 4,6% från ovanstående resultat.
3. Att ingen annan den dagen hinner informera Reinfeldt om att M och SD ligger lika på 17,9%, förrän han får höra det av en reporter när han råkar stå framför kameran.

Med tanke på att M fick endast 15,26% i riksdagsvalet 2002, så är det väl ingen omöjlig siffra för M? Så frågan är väl snarast om det är helt orealistiskt för SD:s del.
Senast redigerad av Europe 2014-02-13 kl. 10:47.
2014-02-13, 11:01
Medlem
Askydras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Europe
Jag har egentligen endast en liten önskedröm när det gäller opinionssiffror innan valet, ni kan själva bedöma hur pass omöjlig den här (det är ju ingen idé att ha önskedrömmar som helt säkert lär slå in):

3. Att ingen annan den dagen hinner informera Reinfeldt om att M och SD ligger lika på 17,9%, förrän han får höra det av en reporter när han råkar stå framför kameran.

Med tanke på att M fick endast 15,26% i riksdagsvalet 2002, så är det väl ingen omöjlig siffra för M? Så frågan är väl snarast om det är helt orealistiskt för SD:s del.

Tyvärr finner jag det resultatet föga troligt men man kan ju som sagt alltid drömma ^^

Personligen hade jag älskat att se hans reaktion i det läget och hoppas verkligen att vi får liknande siffror ^^

Tror dock att M får runt 20% och SD runt 15% men det kan ju bara tiden utvisa
2014-02-13, 12:06
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av CrispyKreem
Vi går mot nytt rekord... i glapp mellan Sentio och Ipsos. Det gamla rekordet är faktor 1,74 (när Ipsos gav 8,4 samma månad som Sentio gav 14,6). Förra månadens Ipsos var 7,3, månadens Sentio är 13,3, det ger faktor 1,82. Ska Ipsos klämma till med 6,6 denna månad så att Sentio/Ipsos-glappet får bräcka 2x-vallen? Spänningen är olidlig.

Är det något annat parti som varierar såhär mycket? Ser helskruvat ut.
2014-02-13, 12:09
Medlem
Askydras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SkaneMartin79
Är det något annat parti som varierar såhär mycket? Ser helskruvat ut.

Nej det finns inget annat parti som Ipsos behöver fuska så mycket med siffrorna med xD
2014-02-13, 12:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Europe

Haha. Nä, inte realistiskt att M sjunker till 2002-nivåer. Det rådde exceptionella omständigheter: Lundgren var tråkigaste M-ledaren i partiets historia och Folkpartiet hade ökat från 4% till 13% på några veckor (i huvudsak på M:s bekostnad) genom språktestförslaget, det första "invandringskritiska" som framförts i svensk debatt sedan Ny Demokrati.

En av "Stridshingstens" styrkor är debatter. Där krossar han. Det var likadant 2006 som 2010, i varenda nätomröstning om vem som vann debatten gick Reinfeldts stapel genom taket. Det där hinner glömmas bort mellan varven, men när det verkligen blir skarpt läge och det är Löfven mot Reinfeldt kommer många att säga oj, shit, är det så HÄR det är? Det kommer inte att räcka för att rädda alliansen denna gång, men M kommer att lämna sin regeringsställning med flaggan i topp. Många minns Bildt som en loser pga nederlaget 1994, men i själva verket gick det bättre för honom för varje val.
1988: 18,3. 1991: 21,9. 1994: 22,4. 1998: 22,9.

Reinfeldt kommer att börja krypa uppåt från 25 och närma sig 30% igen, men förlorar valet och lämnar över till Kinberg-Batra. SD kommer att kunna växa massor efter det. I valet mellan rödgröna (som kommer att bilda skräckregering med ministerposter för MP och V) som klantar sig och en oprövad M-ledare kommer Åkesson att framstå som den minst farliga...
2014-02-13, 12:12
Medlem
Pastmasters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Askydra
Tror dock att M får runt 20% och SD runt 15% men det kan ju bara tiden utvisa
Hoppas gärna på 18-19 procent. 11 procent neråt. När sedan Anna Kinberg Batra tar över partiledarrollen sjunker de tillbaka till Bo Lundgrens sänkenivå 15%
2014-02-13, 12:12
Medlem
rejdars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av U-Fig
Är du dum i huvudet eller bara icke läskunnig?

1: Det var inte jag som påstod att medelvärdet i februari 2014 är 10,9 %. Det står för övrigt fortfarande 10,9 i "feb 14" på status.st. Denne personen skrev i sin tur att medelvärdet efter fyra mätningar i februari är 10,9 %. Menar du att det inte stämmer?

2: Det var inte heller jag som från första början påstod att den magiska kvoten 2 inte hade spräckts. CrispyKreem skrev det inlägget.

Gå och lägg dig igen.

När tror ni (allmänt, inte till dig rejdar) att Sifo, Ipsos och Novus kommer med sina februariundersökningar?
Det är riktigt, CrispyKreem är det som räknar som en potta skit. Och Cs inlägg jag syftade på med jämförelserna sentio - ipsos, fast du själv fyllde på och hävdade att C hade rätt

Däremot var det gentemot ditt antagande att det kommer att öka som jag talade om att alla de senaste mätningarna från respektive institut visade 9,9, och det finns inget som säger att det kommer att öka, dvs att resterande instituten för månaden skulle gå upp bara för att ett par andra mätningar är uppe i skyarna (som vanligt)

Men du menade alltså att jag inte fick citera dig och kommentera det du sa?
Senast redigerad av rejdar 2014-02-13 kl. 12:15.
2014-02-13, 13:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av att
Vid en snabb koll på status hittade jag ett par glapp som var större än faktor 2:
September 2008: Sentio 1,7 - Ipsos 3,8 (faktor 2,24)
Mars 2010: Sentio 7,6 - Ipsos 3,6 (faktor 2,11)
OK, orkade inte kolla så långt bakåt. Samtidigt är 2x mer uppseendeväckande när partiet är flera gånger större. Om C skulle få 1,7 i en mätning och 3,8 i en annan, fine. Men om S skulle få 17% i en mätning och 38% i en annan finns liksom bara ursäkterna hjärnsläpp eller knark. 6,6 vs 13,3 skulle kanske inte vara ett indikation på total LSD-tripp, men ett par spliffar för mycket kan man med rätta misstänka.
2014-02-13, 14:39
Medlem
rejdars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CrispyKreem
OK, orkade inte kolla så långt bakåt. Samtidigt är 2x mer uppseendeväckande när partiet är flera gånger större. Om C skulle få 1,7 i en mätning och 3,8 i en annan, fine. Men om S skulle få 17% i en mätning och 38% i en annan finns liksom bara ursäkterna hjärnsläpp eller knark. 6,6 vs 13,3 skulle kanske inte vara ett indikation på total LSD-tripp, men ett par spliffar för mycket kan man med rätta misstänka.
Du orkade inte ens gå tillbaka till maj 2013 (1,94) och juni 2013 (1,86) när du bestämde att rekordet var 1,74 aug 2013... vad är din ursäkt? (du verkar ju insatt i ursäkt 2 också?)

Medelkvoten är 1,37 som jag sa, och du kanske inte ska stirra dig blind på enskilda mätningar

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in