2014-02-13, 10:59
Medlem
Clavells avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lagro
Jag är ingen pojkvän till KJ och känner honom inte heller, men vad jag klart inser är att bevisen som finns mot honom att han skulle ha mördat VB sådana bevis finns inte och inga indicier heller.
Den som anser att LGWP sitter inne med bevisen mot KJ har inte förstått själv mycket av det här fallet.
LGWP är ingen mordutredare och aldrig varit det heller, han fungerar som en TV underhållare och kommer med kommentarer som passar in för sin TV publik och annan media.
LGWP har kanske aldrig varit mordutredare men han har faktiskt ganska mycket erfarenhet av sådana. T.ex: http://www.aftonbladet.se/nyheter/article13265308.ab

Om du inte förstår att VB's blod i KJ's bil är ett indicium så har du inte förstått så mycket. Helt ok om du inte tycker att det binder KJ vid mordet. Men att påstå att det inte är ett indicium (sakförhållande som utan bevis styrker en misstanke eller anmodan, svagare än ett faktum) är bara löjligt.

Förklara gärna hur tänker du när du påstår att det faktum att man hittar den mördades blod i den misstänkta gärningsmannens bil inte skulle styrka en misstanke?

På samma sätt med tejpen. SKL säger att tejpen som hittades på VB med säkerhet +1 kommer från rullen i KJ's badrum. Varför skulle det inte styrka en misstanke mot KJ?

Vad är ett indicium i din värld?
Senast redigerad av Clavell 2014-02-13 kl. 11:02.
Citera
2014-02-13, 11:23
Medlem
MrFolds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Spekulationer kring vad denna bevisning består i, någon?

Skulle väl t ex kunna vara en analys av fiberfynden på kroppen som sades kunna härstamma från en ryggsäck? Nya analyser av tejprullen som Quarrel skrev om är väl också tänkbart.

Sen finns ju alltid möjligheten att de kan ha nya vittnen att stärka upp med. Vad kan vi tänka oss då? Det finns en mindre möjlighet att en person som i god tro hjälpt Kristoffer att kasta grejer några dagar efter försvinnandet/mordet har trätt fram, men det är nog inte så sannolikt. Kanske tjejen som blev mordhotad i tonåren av Kristoffer? (hon bodde visst i Stockholm nu). Eller har man fått tag på den person som vittnet Camilla såg på Lejonbacksvägen?

Något revolutionerande tror jag inte att det är, snarare ytterligare en bit att foga till indiciepusslet.
Citera
2014-02-13, 11:28
Medlem
MrFolds avatar
Citat:
Tejpen säger ingenting, det finns spår av VB:s blod på tejpen när hon varit vid liv och inte sedan hon avlidit. Sedan passar inte bitarna ihop med vad som fanns på kroppen.
Det kan vara VB:s tejp som låg på hyllan, därför hon har varit tidigare i den bostaden.
Att det är samma fabrikat på tejpen säger ingenting.
Med tejpen är att gripa efter ett halmstrå och visar att det finns ingenting med någon substans mot KJ.

Det du menar är alltså att poliser och åklagare först har begått ett grovt tjänstefel som överhuvudtaget har låtit detta gå till åtal? Och sen har tingsrätten begått ett grovt rättegångsfel när de har påstått att saker som inte är bevis ändå är bevis?

Exakt vilken kompetens har du som gör att du kan bedöma dessa tekniska och juridiska frågor bättre än experter inom området?

Har du skrivit någon JO-anmälan än?
Citera
2014-02-13, 12:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Money22
Efter att ha läst bägge artiklarna, i NSD och Kuriren, så kan jag ganska säkert säga att TO känner att loppet är kört. Låter som om det är KJ som själv driver på denna överklagan.

I den senaste artikeln, i Kuriren, har TO spottat upp sig lite mer och tycker det är märkligt att åklagarna nu, sista dagen, inkommer med sin överklagan. Han undrar vad som kan vara tveksamt...Själv har han haft så mycket att göra med inläsningen av detta fall så han kunde lämna in den nu i sista minuten.

Ja ja, sluta med alla knasiga teorier. Rätt man sitter och jag bara hoppas att straffet skärps!

TO vet att loppet är kört men det föresvävar inte KJ för han kommer neka i sten oavsett vilken/vilka bevisningar och indicier som läggs honom till last. För han är detta ett spel och han är commander men har inte förmågan att förstå att omgivningen har helt annan uppfattning om skuld.

Absolut ingen lätt sits för TO och det var det ej heller för BF och hans biträde, det är en riktig knäppskalle man har att göra med.
Citera
2014-02-13, 13:57
Medlem
MBoudines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ToZon
TO vet att loppet är kört men det föresvävar inte KJ för han kommer neka i sten oavsett vilken/vilka bevisningar och indicier som läggs honom till last. För han är detta ett spel och han är commander men har inte förmågan att förstå att omgivningen har helt annan uppfattning om skuld.

Absolut ingen lätt sits för TO och det var det ej heller för BF och hans biträde, det är en riktig knäppskalle man har att göra med.

TO vet att loppet är kört, och detsamma vet KJ - om han inte berättar allt som jag misstänker att han sitter och tjyvhåller på, och inte minst handlar detta om vilka som varit hans medbrottslingar, själv hade KJ inte fixat detta så långt som han ändå har gjort och med så få tekniska fynd som har påträffats. Jag tror alltså att när situationens allvar börjar tränga in hos KJ så kommer han att portionera ut information, bit för bit.
Citera
2014-02-13, 14:40
Medlem
Grandiosos avatar
Citat:
Blodet i bagageutrymmet ser jag endast en förklaring till och det är att det är planterat dit. Hur den planteringen kunde ha gått till finns det många förklaringar till. Blodet kan ha blivit injiserat dit, eller kanske bilen var olåst, sedan finns möjligheten att de gått in i bilen, som skall endast ta 13 sekunder att få upp dörren och sedan öppnat bagageluckan.
Då återstår för dig att bevisa att så verkligen skett. Att det är planterat dit.
Förmår du inte göra det så kan du lika gärna knipa igen.

Hoppas nu hovrätten skärper straffet för kvinnomördaren så han får 18 år.
Livstid önskar man förstås men det är nog för mycket att hoppas på här.
Citera
2014-02-13, 14:50
Medlem
MBoudines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grandioso
Då återstår för dig att bevisa att så verkligen skett. Att det är planterat dit.
Förmår du inte göra det så kan du lika gärna knipa igen.

Hoppas nu hovrätten skärper straffet för kvinnomördaren så han får 18 år.
Livstid önskar man förstås men det är nog för mycket att hoppas på här.

Gärningen kvalificerar för livstids fängelse och förmildrande omständigheter finns inte. Jag tror/hoppas att hovrätten dömer ut livstid, inte minst för det allmänna rättsmedvetandets bästa, samt för att återskapa tilltron till rättssystemet. Det behövs.
Senast redigerad av MBoudine 2014-02-13 kl. 15:02.
Citera
2014-02-13, 15:11
Medlem
MBoudines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dockland
...men att underskatta år av polisiärt arbete och utredningar är väl att ta i. Vilken spatserande polis-patrull som helst i landet har vida mer kompetens är både du och jag i brottsfall. Då varken du och jag inte jobbar med sådana här frågor till vardags över huvud taget.

Nej, det tycker jag inte. GW är "dilleriprofessor" och linslus mer än någonting annat.
Citera
2014-02-13, 15:13
Medlem
Grandiosos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MBoudine
Gärningen kvalificerar för livstids fängelse och förmildrande omständigheter finns inte. Jag tror/hoppas att hovrätten dömer ut livstid, inte minst för det allmänna rättsmedvetandets bästa samt för att återskapa tilltron till rättssystemet. Det behövs.
Jag håller helt med dig i detta.
Det är ett sällsynt vidrigt mord utan just några som helst förmildrande omständigheter.
Att killen ändå lär komma undan från ett livstidsstraff beror på hans förhållandevis ringa
ålder och de neuropsykiatriska handikapp han påstås lida av.

Det bästa som han kunde göra var att äntligen erkänna och berätta detaljerat om
omständigheterna kring dådet och vad som fick honom att ta det oerhörda, oåterkalleliga
steget att döda en annan människa och på detta extremt grymma vis.
Det skulle kunna gynna honom förstås. Få honom att framstå i mänskligare och
ångerfullare dager. Som det är nu framtonar han bara som kallsinnig och likgiltig.
Helt oberörd av vad han gjort sig skyldig till.

Jag vet att du i händelse av ett erkännande då också räknar med att diverse
medgärningsmän ska anges. Du är ju ganska övertygad om att såna finns här.
Själv kan jag sträcka mig till att det möjligen funnits någon som hjälpt honom efteråt.
Med bortforsling, med städning. Men om själva illdådet var han ensam.

Låt oss hur som helst hoppas på livstid då! Det förtjänar en sån som gjort sig skyldig
till något så vedervärdigt. Utan tvekan.
Senast redigerad av Grandioso 2014-02-13 kl. 15:16.
Citera
2014-02-13, 15:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Flor-Ida
Precis. Och det stämmer ju in på KJ. Inget medlidande (har inte visat någon sorg över VB:s öde), samt dödar och styckar sin egen hund. Dessutom skrutit på skolan som yngre att han flått kaniner och andra smådjur.

Familjemedlemmar har också intygat att man aldrig "ser något" på honom. Han är alltid likadan, varken glad eller ledsen, bara neutral.

Källa på att han dödat och styckat hunden.
Citera
2014-02-13, 15:32
Medlem
MBoudines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CarlJanne75
Källa på att han dödat och styckat hunden.

Hur dog 'grabben' om inte KJ dödade honom ?
Citera
2014-02-13, 15:53
Medlem
MBoudines avatar
Jag tror att väldigt få utanför familjekretsen förstår vilket odjur den här killen är. Han drabbas inte av psykoser utan skrider till verket, lugnt och överlagt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in