2014-02-13, 08:04
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av smålandtintin
Källa på att det inte var Marinas bil han såg? Jag trodde han sa något av typen "det var Marinas bil eller någon liknande"
Förhör 13 aug, HD aktbilaga 4:
Citat:
[LJ] säger att den liknade mycket men han kan inte säga att det var den. [LJ] noterar hur bilen ser ut och är nu ganska säker på att bilens baksäte måste ha varit nerfällt för att få plats med den lådan. Storleken på bilen stämmer väl överens med den bil han såg på rast platsen.
Citera
2014-02-13, 08:04
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Quarrel
Varför minns han inte ens vilken natt som han gjorde iakttagelsen i så fall? Han minns inte ens hur många kompisar som var med honom. Och det var inte Marinas bil han såg, det var en bil liknande Marinas.

Det är ju det som gör LJ:s vittnesmål så intressant.
Ett vitt stort inplastat paket i en likadan bil grannen hade. Vilken natt han såg detta är för oss inte klarlagt men även om det var den 29:e så är sannolikheten stor att det var FS han såg. Det tar rätten hänsyn till, inte hans dåliga minne om petitesser.
Citera
2014-02-13, 08:05
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av katako
Ett vitt stort inplastat paket i en likadan bil grannen hade. Vilken natt han såg detta är för oss inte klarlagt men även om det var den 29:e så är sannolikheten stor att det var FS han såg. Det tar rätten hänsyn till, inte hans dåliga minne om petitesser.
Eller så är det påhittat för att skydda rätt GM och skylla på FS.
Citera
2014-02-13, 09:01
Medlem
klokastiklassens avatar
Det väsentligaste i bedömningen av skuldfrågan tror jag kommer att vara att FS är den ende som haft möjligheten till att härja runt och låsa, ta bort "filofaxliknande" kalendrar osv i huset efter mordet. Det i hop med hans lögner om det försvunna sms:et plus allt annat med telefoner som följts åt gör att vittnesmålet från LJ inte är det avgörande för en fällande dom.
Det kan däremot ha bidragit till ytterligare ett "litet" intressant indicium, eftersom det passar bra in på bilden av en förvirrad FS som vill göra sig av med blodiga kläder och annat, för att så sen dumpa kroppen och ställa ifrån sig bilen för att få det att se ut som om Marina rest bort. Sen fortsätter han med det scenariot med sina falska sms och annat. LJ kunde inte veta att Marinas lillasysyster kallades lillskrutt, det visste bara FS. Alltså var det han som skickade det smset från Marinas telefon.

Men poliser, utredare och andra var betydligt smartare än honom och har kunnat avslöja alla hans lögner.

Att diskutera petitesser i all oändlighet för inte tråden framåt utan visar bara på att vissa här är rättshaverister och gillar att trolla.
Citera
2014-02-13, 09:08
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av klokastiklassen
Det väsentligaste i bedömningen av skuldfrågan tror jag kommer att vara att FS är den ende som haft möjligheten till att härja runt och låsa, ta bort "filofaxliknande" kalendrar osv i huset efter mordet. Det i hop med hans lögner om det försvunna sms:et plus allt annat med telefoner som följts åt gör att vittnesmålet från LJ inte är det avgörande för en fällande dom.
Det kan däremot ha bidragit till ytterligare ett "litet" intressant indicium, eftersom det passar bra in på bilden av en förvirrad FS som vill göra sig av med blodiga kläder och annat, för att så sen dumpa kroppen och ställa ifrån sig bilen för att få det att se ut som om Marina rest bort. Sen fortsätter han med det scenariot med sina falska sms och annat. LJ kunde inte veta att Marinas lillasysyster kallades lillskrutt, det visste bara FS. Alltså var det han som skickade det smset från Marinas telefon.

Men poliser, utredare och andra var betydligt smartare än honom och har kunnat avslöja alla hans lögner.

Att diskutera petitesser i all oändlighet för inte tråden framåt utan visar bara på att vissa här är rättshaverister och gillar att trolla.
Den "filofaxliknande" kalendern är en sådan petitess som du menar. Marina visste nog att lillasyster kallades "Lillskrutt", så det var nog hon som skickade SMS innan dödsfallet.
Citera
2014-02-13, 09:35
Medlem
egoonlines avatar
Citat:
Men, om han inte visste att Marina mördats, varför berättade han det då? Var det ett påhitt för att ge FS skulden för något som hans kompisar, och eventuellt han själv, hade gjort?

Menar du att LJ är inblandad i Marinas död?
Han skulle alltså välja en dumpningsplats där han och hans kompisar fortsätter med sitt fuffens i flera år. Precis intill kroppen?
Dessutom så är han iskall och ber frugan kontakta polisen för att skylla på någon annan...
Känns lite långsökt.
Citera
2014-02-13, 09:38
Medlem
Pastakryddas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av egoonline
Menar du att LJ är inblandad i Marinas död?
Han skulle alltså välja en dumpningsplats där han och hans kompisar fortsätter med sitt fuffens i flera år. Precis intill kroppen?
Dessutom så är han iskall och ber frugan kontakta polisen för att skylla på någon annan...
Känns lite långsökt.

Jag tror faktiskt att det var frugans egna initiativ.

Kan någon ge mig något som visar att kroppen inte blivit flyttad till FP? Jag tror ju fortfarande det. Jag tycker att någon borde sett paketet på ett ställe där dessa filurer vistas ofta under den långa tiden om den legat där...
Citera
2014-02-13, 11:23
Medlem
letsdoits avatar
Citat:
Marina var putt på FS och ville vara ensam en natt. Den natten kom några inbrottstjuvar och Marina tog fram sin pistol. Det slutade med tumult och katastrof. Tjuvarna städade för att skjuta upp upptäckten av sitt brott. SMS:et skickades från tjuvarna för att skjuta upp upptäckten lite till, "jag blir kvar tills i morgon".
Detta huvudlösa scenario visar att det som nu återstår endast är just huvudlösa scenarion helt oförenliga med kända omständigheter inkl. fyndet i Svartedalen.
Citera
2014-02-13, 12:07
Medlem
egoonlines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pastakrydda
Jag tror faktiskt att det var frugans egna initiativ.

Kan någon ge mig något som visar att kroppen inte blivit flyttad till FP? Jag tror ju fortfarande det. Jag tycker att någon borde sett paketet på ett ställe där dessa filurer vistas ofta under den långa tiden om den legat där...

Det kan så vara att det var fruns initiativ. Enligt Q:s scenario så skulle det ju vara en del av planen att kontakta polisen och då får man ju förmoda att LJ sa åt frun att ringa.
Varför man nu skulle göra något sådant...
Jag har dock svårt att tro att Q och Tulpanpernilla menar allvar med sina teorier om LJ och sylar.
Citera
2014-02-13, 12:16
Medlem
Flisan007s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av katako
Exakt. En som varit påverkad av alkohol (som LJ mest troligt var) kommer definitivt ihåg bisarra saker man sett, men petitesser som exakt dag och klockslag och liknande som hjärnan inte ansett som "viktigt" glömmer man lättare bort.
Citera
2014-02-13, 12:25
Medlem
Docklands avatar
Vad som är väsentligt i allra högsta grad och som kommer bli avgörande är FS lögn om SMS:et. Han hade inte fått något SMS över huvud taget och hade han fått det hade han kommit ihåg detta. När analysen var dragen ett varv och de fann det berömda "jag blir kvar..." sms:et så mindes han plötsligt ingenting.

Tekniken har vi att tacka för att FS kommer skaka galler i ett antal år framöver. Hade han bara sagt att han fått ett sms men raderat det och inte mindes vad som stod i det exakt hade läget kanske varit annorlunda.
Citera
2014-02-13, 12:33
Medlem
Pastakryddas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av egoonline
Det kan så vara att det var fruns initiativ. Enligt Q:s scenario så skulle det ju vara en del av planen att kontakta polisen och då får man ju förmoda att LJ sa åt frun att ringa.
Varför man nu skulle göra något sådant...
Jag har dock svårt att tro att Q och Tulpanpernilla menar allvar med sina teorier om LJ och sylar.

Men det skulle ju vara en stor risk också för den som då (enligt denna spekulation) skulle begått mordet. Jag tycker att fp är korkad som dumpningsplats. De som känner till området vet ju även att det rör sig folk där. Såväl jägare, hundrastare samt ljuskygga människor. Dessutom vid en rastplats.

För mig känns det som att antingen har kroppen flyttats till FP för att man vill att den ska hittas. Det kan ju vara av ångest/sömnlösa nätter (ja jag spekulerar vilt!) man gör en sådan sak.
ELLER så vet inte den som dumpat kroppen där att området är välbesökt av ljuskygga människor.

Jag tror som sagt att kroppen är flyttad till FP från en mellanlandning någonstans mellan sängen och FP.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in