2014-02-03, 18:42
Medlem
Greenskys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kvasta-Sara
Å här är programmet i sin helhet i något bättre kvalitét.

http://www.youtube.com/watch?v=TkHe3MU9vHg

Kan tro det är några grabbar som vart inne på stadt, stenk*ta efter att ha sett alla sexiga och läckra brudar under nattens lopp, de ser Helena gå hemåt och dom vet vart hon bor, de vet då också vart de kan förgripa sig på henne i skydd av mörkret men allt går givetvis åt h-lvete, hon känner igen dom, de får panik (åtminstone en av dom)..Vi har ju vissa namn.....Utpekade.....
Citera
2014-02-05, 12:02
Medlem
Observerades den aktuella ljusa bilen på sjukhusets parkering samma morgon den iakttagits på gångstigen nära Helenas dåvarande hem?
Citera
2014-02-05, 12:56
Medlem
Messials avatar
Vilken adress bodde Helena Andersson på, i Mariestad? Bor föräldrarna fortfarande kvar i samma villa?

Antar att de bodde i en villa vid den tidpunkten, då Ekudden verkar vara ett villaområde. Själv bodde jag inte ens i Sverige vid tiden för försvinnandet, jag flyttade till Sverige ett par månader senare.

Vart tror man att kroppen kan finnas, då det knappast är troligt att Helena lever och hålls kidnappad någonstans? Men samtidigt har man hört talats om kvinnor som har kidnappats och varit försvunna i många år, för att sedan hittas.
Men i detta fall talar i princip allt för mord, enligt mig själv, efter att ha läst och hört om fallet.

Kan kroppen finnas ute i havet, exempelvis om de byggdes en väg år 1992 - så kanske gärningsmannen har dumpat henne i ett hål där en väg skall byggas, om så är fallet, så kommer hon aldrig att hittas - eller så kanske kroppen finns i någon brunn eller i Vänern eller Vättern (vilken ligger närmast Mariestad)?

Jag har inte följt tråden, så ni får ha överseende med mig och med mina frågor.
Citera
2014-02-05, 15:42
Medlem
Prinzezzans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av exsist
Observerades den aktuella ljusa bilen på sjukhusets parkering samma morgon den iakttagits på gångstigen nära Helenas dåvarande hem?

En kille observerades på sjukhusets parkering vid en vit/ljus bil någon timme efter att Helena försvann. Om det är samma bil som sågs köra på cykelvägen vet man nog inte. Det har ju aldrig fastslagits exakt vilken modell bilen vid lekplatsen hade.

Jag har för mig att landstingets bilar kollats, men kan minnas fel.
Citera
2014-02-05, 15:50
Medlem
Prinzezzans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Messial
Vilken adress bodde Helena Andersson på, i Mariestad? Bor föräldrarna fortfarande kvar i samma villa?

Antar att de bodde i en villa vid den tidpunkten, då Ekudden verkar vara ett villaområde. Själv bodde jag inte ens i Sverige vid tiden för försvinnandet, jag flyttade till Sverige ett par månader senare.

Vart tror man att kroppen kan finnas, då det knappast är troligt att Helena lever och hålls kidnappad någonstans? Men samtidigt har man hört talats om kvinnor som har kidnappats och varit försvunna i många år, för att sedan hittas.
Men i detta fall talar i princip allt för mord, enligt mig själv, efter att ha läst och hört om fallet.

Kan kroppen finnas ute i havet, exempelvis om de byggdes en väg år 1992 - så kanske gärningsmannen har dumpat henne i ett hål där en väg skall byggas, om så är fallet, så kommer hon aldrig att hittas - eller så kanske kroppen finns i någon brunn eller i Vänern eller Vättern (vilken ligger närmast Mariestad)?

Jag har inte följt tråden, så ni får ha överseende med mig och med mina frågor.

Helena bodde i familjens villa på Hällristningsvägen, och föräldrarna bor kvar.

Det finns olika tankar om var Helenas kropp finns; det beror på vem du frågar.

Mariestad ligger vid Vänern.
Citera
2014-02-05, 17:48
Medlem
Finns det något signalement på killen som observerats vid den ljusa bilen på sjukhusets parkering en timma efter Helenas försvinnande? Har han givit sej till känna då sjukhuset var i fokus i utredningen för länge sedan, för att sedan har blivit avförd..eller...? (inte bara landstingets bilar står parkerade vid sjukhusparkeringen).
Citera
2014-02-06, 11:54
Medlem
Messials avatar
Vad har du för tankar, gällande vart kroppen finns? Vilken teori eller vilka teorier är de vanligaste?

Kan de vara så att kroppen inte ens finns inom Skaraborg? Kan den finnas i Göteborgsområdet? Örebrotrakten?

Har man diskuterat de sistnämnda genom åren? De känns ändå konstigt på något vis, jag menar - kroppen finns ju ändå i Sverige, och antingen i Västra Götaland eller möjligtvis Närke. Detta är ju inte en oändlig del utav landet, och sett till ytan.

Någonstans finns den. Om alla kommuner kunde söka igenom sitt område, så skulle man kunna hitta någonting. Då menar jag att man skall söka i skogar, vattendrag, eventuella brunnar och liknande svårtillgängliga platser.

Eller kommer Helena Andersson bli som Johan Asplund?

Citat:
Ursprungligen postat av Prinzezzan
Helena bodde i familjens villa på Hällristningsvägen, och föräldrarna bor kvar.

Det finns olika tankar om var Helenas kropp finns; det beror på vem du frågar.

Mariestad ligger vid Vänern.
Citera
2014-02-07, 11:30
Medlem
Slagen med sten mot huvudet...? Körd till sjukhuset....?
Citera
2014-02-08, 01:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KalsoongBombaren
@MickeR

Mikael Rönnlund Mariestad du var operativ chef skallgången 92 Helenas försvinnande.
Uppgifter om hur skallgångskedjan Johannesbergsområdet samordnades saknas i tråden.

Frågar om

*Datum
*Strategin
*Metoden
*Hjälp av sökhundar
*Polisen inblandad söket isåfall varför

Ja, jag höll i ett antal av skallgångarna som gjordes. Jag har inget minne av vilket datum Johannesberg kontrollerades, men det bör ha varit bland de första skallgångarna, eftersom vi "jobbade oss" från Ekudden och utåt.
Strategier & Metoder där var som på alla andra ställen, dvs kontroll av buskage, brunnar, nygrävda platser mm. Självklart kunde vi inte gå igenom byggnader i de områden vi sökte i (förutom ödehus mm)

Än en gång så måste jag påpeka att det finns inga garantier för att varje kvadratmeter blivit 100%-igt kontrollerad då skallgångarna till största delen bestod av "vanligt folk" utan erfarenhet.
Självklart så fördelades de med mer kunskap ut mellan de olika kedjorna.

Jag minns inte heller om vi hade hundar i just det söket. Tillgången på hundar var ju begränsad.

Polisen var alltid informerad om vilka områden vi sökte i.

// MickeR
Citera
2014-02-13, 01:02
Medlem
Finns det någon av dom som nämns i tråden som flyttat till annan stad strax efter försvinnandet...hörde ett rykte från någon som har/hade kontakt med span ??
Citera
blomvattnares avatar

Moderatormeddelande

Postat av blomvattnare 2014-02-13, 07:19
Moderator
Det gödslas med namn i denna tråd. Vissa namn tycks ibland postas helt omotiverat.
Hädanefter gäller att den som postar ett namn också motiverar varför detta namn postas. Det duger alltså inte att bara slänga fram "vad tror ni om NN då, kan han vara inblandad".

Dessutom är det meningslöst att posta samma information eller fråga om och om igen. Det tillför inte tråden något alls. Visst kan en gammal diskussion återupplivas, men då åligger det postaren att tala om varför detta ska diskuteras igen.

Kommentarer, frågor och synpunkter kring detta tas i PM, inte i tråden.

/Mod
2014-02-13, 13:11
Medlem
Prinzezzans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Messial
Vad har du för tankar, gällande vart kroppen finns? Vilken teori eller vilka teorier är de vanligaste?

Kan de vara så att kroppen inte ens finns inom Skaraborg? Kan den finnas i Göteborgsområdet? Örebrotrakten?

Har man diskuterat de sistnämnda genom åren? De känns ändå konstigt på något vis, jag menar - kroppen finns ju ändå i Sverige, och antingen i Västra Götaland eller möjligtvis Närke. Detta är ju inte en oändlig del utav landet, och sett till ytan.

Någonstans finns den. Om alla kommuner kunde söka igenom sitt område, så skulle man kunna hitta någonting. Då menar jag att man skall söka i skogar, vattendrag, eventuella brunnar och liknande svårtillgängliga platser.

Eller kommer Helena Andersson bli som Johan Asplund?

Det finns en hel del som tror att Helenas kropp dumpats i Vänern, bl a Leif GW Persson. Han har sagt att han tror att hennes ryggsäck fylldes med stenar och användes som tyngd. Ett problem med den tanken är bl a att det var mycket folk runt Vänern den här natten, som i så fall (ur gm:s synvinkel) riskerade att se något. Men det finns säkert undanskymda ställen runt sjön att utgå ifrån. Om kroppen finns i Vänern, så tror jag att den finns en bit ut och inte omedelbart vid stranden. Det skulle vara lätt för exempelvis dykare att upptäcka den där. En annan sak är att det kan vara svårt, antar jag, att få en kropp att stanna på botten. Jag vet inte vad jag ska ha för åsikt om Vänern, men det finns ju annat vatten också.

Finns hon på land, så bör kroppen inte bara ha dumpats helt bart i skogen; den skulle lätt kunnat upptäckas av svampplockare, hundar på promenad med matte/husse osv då. I ett sådant fall tror jag mer på att kroppen grävts ner, alternativt att den har dumpats i t ex en brunn eller ett schakt/gruvhål. Om gm grävt ner kroppen, tror jag på att han/de har haft kännedom om/kopplingar till platsen.

Att Helenas kropp skulle finnas i Västra Götaland eller i Närke tror jag personligen mindre på. Jag tror inte att man frivilligt åker alltför långt med en död (?) kropp i bilen. Det känns som att ju längre man åker, desto större är risken att stoppas av någon banal anledning. En nervös (?) gm kanske lätt gasar på lite för mycket el. dyl. Jag skulle tro kroppen finns högst 3-5 mil från Mariestad.

Dessvärre riskerar Helena-fallet att bli ett Johan-fall. Det har kommit in tips till polisen om var Helena kan finnas. Man kan bara hoppas att alla dessa tagits seriöst och kollats upp.

Till syvende och sist kan man bara hoppas att någon (gm eller annan initierad) berättar var Helenas kropp finns. Om du inte vill ge dig till känna, lämna tipset anonymt! Har du/ni det minsta samvete i kroppen, så är detta det minsta du/ni kan göra för familjen A. Men så mycket man/män är du/ni väl inte, så att du/ni vågar...?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in