Citat:
Ursprungligen postat av
Messial
Vad har du för tankar, gällande vart kroppen finns? Vilken teori eller vilka teorier är de vanligaste?
Kan de vara så att kroppen inte ens finns inom Skaraborg? Kan den finnas i Göteborgsområdet? Örebrotrakten?
Har man diskuterat de sistnämnda genom åren? De känns ändå konstigt på något vis, jag menar - kroppen finns ju ändå i Sverige, och antingen i Västra Götaland eller möjligtvis Närke. Detta är ju inte en oändlig del utav landet, och sett till ytan.
Någonstans finns den. Om alla kommuner kunde söka igenom sitt område, så skulle man kunna hitta någonting. Då menar jag att man skall söka i skogar, vattendrag, eventuella brunnar och liknande svårtillgängliga platser.
Eller kommer Helena Andersson bli som Johan Asplund?
Det finns en hel del som tror att Helenas kropp dumpats i Vänern, bl a Leif GW Persson. Han har sagt att han tror att hennes ryggsäck fylldes med stenar och användes som tyngd. Ett problem med den tanken är bl a att det var mycket folk runt Vänern den här natten, som i så fall (ur gm:s synvinkel) riskerade att se något. Men det finns säkert undanskymda ställen runt sjön att utgå ifrån. Om kroppen finns i Vänern, så tror jag att den finns en bit ut och inte omedelbart vid stranden. Det skulle vara lätt för exempelvis dykare att upptäcka den där. En annan sak är att det kan vara svårt, antar jag, att få en kropp att stanna på botten. Jag vet inte vad jag ska ha för åsikt om Vänern, men det finns ju annat vatten också.
Finns hon på land, så bör kroppen inte bara ha dumpats helt bart i skogen; den skulle lätt kunnat upptäckas av svampplockare, hundar på promenad med matte/husse osv då. I ett sådant fall tror jag mer på att kroppen grävts ner, alternativt att den har dumpats i t ex en brunn eller ett schakt/gruvhål. Om gm grävt ner kroppen, tror jag på att han/de har haft kännedom om/kopplingar till platsen.
Att Helenas kropp skulle finnas i Västra Götaland eller i Närke tror jag personligen mindre på. Jag tror inte att man frivilligt åker alltför långt med en död (?) kropp i bilen. Det känns som att ju längre man åker, desto större är risken att stoppas av någon banal anledning. En nervös (?) gm kanske lätt gasar på lite för mycket el. dyl. Jag skulle tro kroppen finns högst 3-5 mil från Mariestad.
Dessvärre riskerar Helena-fallet att bli ett Johan-fall. Det har kommit in tips till polisen om var Helena kan finnas. Man kan bara hoppas att alla dessa tagits seriöst och kollats upp.
Till syvende och sist kan man bara hoppas att någon (gm eller annan initierad) berättar var Helenas kropp finns. Om du inte vill ge dig till känna, lämna tipset anonymt! Har du/ni det minsta samvete i kroppen, så är detta det minsta du/ni kan göra för familjen A. Men så mycket man/män är du/ni väl inte, så att du/ni vågar...?