2014-02-12, 19:28
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Quarrel
Att benen måste tas bort för att en likstel kropp ska få plats i bilen, det är rätt givet. Men händerna kunde sitta kvar, de var inte i vägen.

Men det har ju MBoudine redogjort flera gånger...händerna togs ju som souvenirer, det fattar väl alla
Citera
2014-02-12, 19:40
Medlem
zero73s avatar
Citat:
Att benen måste tas bort för att en likstel kropp ska få plats i bilen, det är rätt givet. Men händerna kunde sitta kvar, de var inte i vägen.

Mmm.. de kan ju ha tagits av i ett senare skede. Handleder är bra att greppa i när man ska bära.
Citera
2014-02-12, 19:45
Medlem
Citat:

Jag tror att:

1. Antingen hade tänkt att såga kroppen i flera små delar för att enklare kunna gömma dem men att det tagit emot rätt så snabbt. Kanske jobbigare fysiskt och psykiskt än han först räknat med.

eller

2. Om han ändå sågade kroppen för att kunna transportera den så som GW är inne på så valde han kanske att ta bort eventuella spår under naglarna med att såga av händerna också. Nog mycket lättare att göra sig av med ett par händer än övriga kroppsdelar.

Inte lätt att tänka sig in i en styckmördares hjärna men hade jag haft en kropp i min lägenhet hade jag nog inte haft kyla nog att ha den kvar där allt för länge. Jag tror jag hade försökt bli av med den samma natt. Så det där med tolv timmar efteråt vet i fan. Jag tror nog man är allt för uppstirrad för att sova ändå så efter hans hämtande av verktyg hos föräldrarna (eventuell teori) så har han nog börjat sitt jobb relativt snabbt.
Citera
2014-02-12, 19:50
Medlem
Lalajlajs avatar
Vad händer om KJ inte överklagar, innebär det att HR inte kommer att pröva skuldfrågan utan enbart de ändringar som åklagaren vill ha genom sin överklagan, alltså ett skärpt straff?
Citera
2014-02-12, 20:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lalajlaj
Vad händer om KJ inte överklagar, innebär det att HR inte kommer att pröva skuldfrågan utan enbart de ändringar som åklagaren vill ha genom sin överklagan, alltså ett skärpt straff?

Ja, nu avslöjar jag min fullkomliga okunskap, men jag fick för mig åklagarna endast kunde anslutningsöverklaga?
Citera
2014-02-12, 20:20
Moderator
OYs avatar
Citat:

Kan ha varit i vägen(kroppen för lång för att kunna döljas i en ryggsäck t ex.) Jmfr. med var benen kapades, kan vara i höjd med handlederna om armarna var sträckta utmed torson.
Citera
2014-02-12, 20:22
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Kan ha varit i vägen(kroppen för lång för att kunna döljas i en ryggsäck t ex.) Jmfr. med var benen kapades, kan vara i höjd med handlederna om armarna var sträckta utmed torson.
Nu diskuterade jag GW:s teori om att kroppen styckades för att få plats i en bil.
Citera
2014-02-12, 20:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lalajlaj
Alla parter kan överklaga, om domen gått dem emot, och alla parter kan anslutningsöverklaga.
Hovrätten kan bara pröva överklagandet inom de ramar som överklagandet avser. Om KJ inte överklagar kan han inte bli friad eller få ett lindrigare straff utan antingen samma straff eller högre.
Citera
2014-02-12, 20:39
Medlem
Citat:
Nu diskuterade jag GW:s teori om att kroppen styckades för att få plats i en bil.
Håller med om att GW var dåligt påläst. Den styckade torson ryms i en stor ryggsäck. KJs stora ryggsäck är spårlöst försvunnen.
Citera
2014-02-12, 20:50
Medlem
51 kap. Om överklagande av domar i brottmål

1 § En part som vill överklaga tingsrättens dom i ett brottmål skall
göra detta skriftligen. Skrivelsen skall ges in till tingsrätten. Den
skall ha kommit in till rätten inom tre veckor från den dag då
domen meddelades.

2 § Om ena parten överklagat tingsrättens dom, har motparten rätt
att överklaga domen inom en vecka
från den dag då den i 1 §
angivna tiden gick ut. Ett överklagande som gjorts under sådan tid
förfaller, om det första överklagandet återkallas.

25 § Hovrätten får inte med anledning av den tilltalades
överklagande eller av åklagarens överklagande till hans eller
hennes förmån döma till en brottspåföljd som är att anse som
svårare eller mer ingripande för den tilltalade än den som
tingsrätten dömt till.
Citera
2014-02-12, 20:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Sätter min 100-lapp på risken för DNA under naglarna.
Citera
2014-02-12, 20:57
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ZegDeg
51 kap. Om överklagande av domar i brottmål

1 § En part som vill överklaga tingsrättens dom i ett brottmål skall
göra detta skriftligen. Skrivelsen skall ges in till tingsrätten. Den
skall ha kommit in till rätten inom tre veckor från den dag då
domen meddelades.

2 § Om ena parten överklagat tingsrättens dom, har motparten rätt
att överklaga domen inom en vecka
från den dag då den i 1 §
angivna tiden gick ut. Ett överklagande som gjorts under sådan tid
förfaller, om det första överklagandet återkallas.

25 § Hovrätten får inte med anledning av den tilltalades
överklagande eller av åklagarens överklagande till hans eller
hennes förmån döma till en brottspåföljd som är att anse som
svårare eller mer ingripande för den tilltalade än den som
tingsrätten dömt till.
Om jag tolkar 2 § rätt så, om försvaret väntar tills i morgon med att överklaga och åklagaren tar tillbaka sin överklagan, vinner tingsrättsdomen laga kraft.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in