2014-02-08, 17:04
Medlem
matknivs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrMadoff
Du menar inte postnord då?

Ja, PostNord Logistics givetvis. Det varierar ju lite hur folk säger det, åtminstone här. Posten logistik är väl det gamla namnet.
Citera
2014-02-08, 17:06
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av matkniv
Ja, PostNord Logistics givetvis. Det varierar ju lite hur folk säger det, åtminstone här. Posten logistik är väl det gamla namnet.

Posten har väl försvunnit? Postennord är väl ett privat företag?
Citera
2014-02-08, 17:18
Medlem
MrMadoffs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av matkniv

Ja, men om man ska tala om gamla namn så är väl poståkeriet det rätta. Du borde väl veta som jobbar där?
Citera
2014-02-08, 17:18
Medlem
matknivs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Penkas
Posten har väl försvunnit? Postennord är väl ett privat företag?

Ingen aning faktiskt. Vet bara att min arbetsgivare heter PostNord Logistics. Sen hur det ligger till med vanliga Posten vet jag inte.
Citera
2014-02-08, 17:28
Medlem
matknivs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrMadoff
Ja, men om man ska tala om gamla namn så är väl poståkeriet det rätta. Du borde väl veta som jobbar där?

Jo. Nu vet jag inte om jag orkar börja dividera om det här då jag inte ser poängen i det. Det officiella namnet är givetvis PostNord Logistics men folk säger ibland Posten logistik.

Alla människor vet inte vad PostNord Logistics är då det är ett relativt nytt begrepp. Därför så har jag ibland nöjt mig med att säga posten logistik när folk har frågat vars jag jobbar.
Citera
2014-02-08, 17:41
Medlem
Joliet-Jakes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zezzyy
Grattis, hur många frågor var släp?
Inte så farligt många, ca 10 släpspecifika kansk, men sen måste man ju tänka på placering och så i vissa trafikfrågor. Fick 45, gränsen är 44. Men då hade jag pluggat väldigt lite om just CE.
Citera
2014-02-08, 19:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Joliet-Jake
Klarade det hursomhelst

Någon här som jobbar på posten? Hur är dem som arbetsgivare?
Jag gör. Hur de är som arbetsgivare beror väl på var man jobbar eftersom de finns i hela landet. Jag jobbar på en mindre filial med fina bilar och trivs alldeles utmärkt med min arbetssituation, mina kollegor och min chef.

Jag kör bil och släp nattetid vilket drygar ut den annars relativt låga grundlönen. Passen är 13-14 timmar så jag kör bara tre pass i veckan. Ena veckan sön-tis och andra tis-tor vilket är gött.

Men eftersom jag vill köra tankbil så har jag sakteliga börjat höra mig för på annat håll.
Citera
2014-02-09, 00:37
Medlem
Joliet-Jakes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JonahQuizz
Jag gör. Hur de är som arbetsgivare beror väl på var man jobbar eftersom de finns i hela landet. Jag jobbar på en mindre filial med fina bilar och trivs alldeles utmärkt med min arbetssituation, mina kollegor och min chef.

Jag kör bil och släp nattetid vilket drygar ut den annars relativt låga grundlönen. Passen är 13-14 timmar så jag kör bara tre pass i veckan. Ena veckan sön-tis och andra tis-tor vilket är gött.

Men eftersom jag vill köra tankbil så har jag sakteliga börjat höra mig för på annat håll.

Antar att du har mång alastningar o lossningar då? Behöver ni bryta mot kör o vilotidsreglerna då o då?
Citera
2014-02-09, 01:33
Medlem
När jag kommer till jobbet är bil och släp lastat så det är bara att köra, sedan har jag tre stopp under natten där jag på första bara lossar och lastar om bilen medan terminalpersonalen sköter släpet, på andra stoppet byter jag släp med en annan chaufför och lastar om bilen och på tredje stoppet lossar jag bilen innan jag till sist lastar upp bil och släp själv och kör hem. Väl hemma backar jag bara till och går hem.

Visst går flera timmar varje natt åt till att köra truck, men det har jag ingenting emot. Det är skönt att varva ensamheten på vägarna med att tjöta med kollegor på terminalerna medan man lastar.

Kör- och vilotider har jag aldrig behövt bryta. Det är ju åkeriets ansvar också att man hinner det man ska.
Citera
2014-02-09, 05:22
Medlem
iPlankans avatar
När jag fick mitt CE-kort (en månad sen) fick jag jobb direkt, det var ju dock inte via AF eller egna ansökningar, utan just det - kontakter. Så nu kör jag tankbil och trivs bra, både med körningen, kollegorna och framförallt lönen
Citera
2014-02-11, 00:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Joliet-Jake
Inte så farligt många, ca 10 släpspecifika kansk, men sen måste man ju tänka på placering och så i vissa trafikfrågor. Fick 45, gränsen är 44. Men då hade jag pluggat väldigt lite om just CE.
Jag klarade mitt nu jag också! Fick väl cirkus 10tal släpfrågor.

Citat:
Ursprungligen postat av JonahQuizz

Det låter kul! Hur mycket skiljer sig lönen på att köra tankbil jämfört med det du gör?
Citat:
Ursprungligen postat av iPlankan
När jag fick mitt CE-kort (en månad sen) fick jag jobb direkt, det var ju dock inte via AF eller egna ansökningar, utan just det - kontakter. Så nu kör jag tankbil och trivs bra, både med körningen, kollegorna och framförallt lönen

Grattis! Får man fråga var får du ut i hand efter skatt och dyl?
Citera
2014-02-11, 00:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zezzyy
Det låter kul! Hur mycket skiljer sig lönen på att köra tankbil jämfört med det du gör?
Det vet jag inte riktigt. Jag har inte stenkoll, och olika åkerier har olika avtal. iPlankan som är ny i oljebranschen kanske kan berätta var i landet han kör (på ett ungefär, om han inte vill vara exakt), hur stort åkeriet är och vad han har för ingångslön och villkor?

Jag själv har en nettolön på runt 20k, och det är en anledning till att jag ska söka mig vidare. Det är för dåligt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in