2014-02-08, 08:18
Medlem
Haubits77Bs avatar
Ja,
det verkar som att hybrisen har nått nya nivåer i detta fall....

Tydligen var det bara Gud som inte sms:ade och beklagade avskedet:
http://www.aftonbladet.se/nyheter/article18321083.ab

Är hon sinnessjuk på riktigt eller?
Citera
2014-02-08, 08:54
Medlem
JagHarEnLitens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Haubits77B
Ja,

I de här positionerna ska de ha kvar lönen ett tag, just för att de kan sparkas över natten och trots det våga vara obekväma. I stället ska man kritisera de som ansvarar för den här monumentala felrekryteringen. Däremot förstår jag inte varför man ska låtsas att hon har något sorts arbete, genom att ha ett tomt rum med hennes namn på dörren uppe på regeringskansliet.
Citera
2014-02-08, 09:21
Medlem
Haubits77Bs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JagHarEnLiten
I de här positionerna ska de ha kvar lönen ett tag, just för att de kan sparkas över natten och trots det våga vara obekväma. I stället ska man kritisera de som ansvarar för den här monumentala felrekryteringen. Däremot förstår jag inte varför man ska låtsas att hon har något sorts arbete, genom att ha ett tomt rum med hennes namn på dörren uppe på regeringskansliet.

Jo. visst är det så, men hon utstrålar ju hybris: "bara Gud som inte SMS:ade".

Sedan är det inte bara en felrekrytering - hon utsågs ju av en extern organisation till "årets chef" också.
Det visar bara att många svenskar inte ens känner igen ett gott ledarskap om det så biter dem i arslet.
Citera
2014-02-08, 13:23
Medlem
JagHarEnLitens avatar
Citat:
Jo. visst är det så, men hon utstrålar ju hybris: "bara Gud som inte SMS:ade".

Sedan är det inte bara en felrekrytering - hon utsågs ju av en extern organisation till "årets chef" också.
Det visar bara att många svenskar inte ens känner igen ett gott ledarskap om det så biter dem i arslet.

Jag tror nog det är mera ironi det där med vilka som SMS-ade henne. Att hon blev utsedd till Årets Chef säger förhoppningsvis mest om tidningen Chef som var den som utnämnde henne. I värsta fall säger det något om Sveriges chefer, som inte klarade av att fråga dem hon chefade över vad de tyckte. För vad jag förstått uppstod inte hennes samarbetssvårigheter på Arbetsförmedlingen, utan fanns där även även tidigare.

Hur hon kunde göra karriär skulle jag tror beror på att hon lyckades vara kompis med de rätta personerna, ha en positiv attityd till de uppgifter som skulle lösas, och en personlighet som gör sig bra i media. Då vågade eller orkade de hon körde över inte göra något, utan stod ut några år tills hon försvann. Det är lite extra problematiskt i den offentliga sektorn. Där finns mindre möjligheter att klaga med fötterna, utan de sitter där de sitter.

Men framför allt beror nog karriären på tur. Att hon kom invid de rätta tidpunkterna när det hände grejer. Men man kan som sagt inte ha tur hela tiden. Och när den hybris du nämner blir större än eftertänksamheten går det förstås illa.

Nu kommer hon aldrig mera att få någon högre chefstjänst. Men jag undrar hur sådana här stolpskott, eller kanske rent farliga personer når de här positionerna. Notera att ABS inte är den värsta felrekryteringen. Det är Kapten Klänning. Han kommer för övrigt ut nu i dagarna, och har fått omdömet att det är stor risk att han återfaller i grov sexualbrottslighet. Han var kompis med Bodström för övrigt.

Hur är det möjligt att personer som ABS och KK, som är så oerhört illa omtyckta av de anställda blir utnämna?
Citera
2014-02-08, 13:28
Medlem
Skidaddles avatar
Citat:
Hur är det möjligt att personer som ABS och KK, som är så oerhört illa omtyckta av de anställda blir utnämna?

För att dom gör vad som krävs av dom och skiter i konsekvenserna. Deras lojalitet ligger uppåt i hierarkin, och inte nedåt. Dom blir således oerhört tacksamma när dom utnämns och gör vadsomhelst för sina uppdragsgivare. Som att skära ned i service, personal, och kvalitet, om så önskas. Att hon kunde utnämnas till årets chef samtidigt som dom anställda tyckte att hon var den mest hatade chefen av alla är således inte svårt att förstå. Så går det när man utnämner psykopater...
Citera
2014-02-08, 13:43
Medlem
Moltas666s avatar
Citat:
Jag tror nog det är mera ironi det där med vilka som SMS-ade henne. Att hon blev utsedd till Årets Chef säger förhoppningsvis mest om tidningen Chef som var den som utnämnde henne. I värsta fall säger det något om Sveriges chefer, som inte klarade av att fråga dem hon chefade över vad de tyckte. För vad jag förstått uppstod inte hennes samarbetssvårigheter på Arbetsförmedlingen, utan fanns där även även tidigare.

Hennes samarbetssvårigheter fanns tydliggjorda tidigare. Tyvärr blir det ofta så här när rekryteringsrekvisitet i första hand handlar om att premiera vad sökanden har mellan benen.
Citera
2014-02-08, 17:35
Medlem
Haubits77Bs avatar
Citat:

Hur hon kunde göra karriär skulle jag tror beror på att hon lyckades vara kompis med de rätta personerna, ha en positiv attityd till de uppgifter som skulle lösas, och en personlighet som gör sig bra i media. Då vågade eller orkade de hon körde över inte göra något, utan stod ut några år tills hon försvann. Det är lite extra problematiskt i den offentliga sektorn. Där finns mindre möjligheter att klaga med fötterna, utan de sitter där de sitter.

Men framför allt beror nog karriären på tur. Att hon kom invid de rätta tidpunkterna när det hände grejer. Men man kan som sagt inte ha tur hela tiden. Och när den hybris du nämner blir större än eftertänksamheten går det förstås illa.

Nu kommer hon aldrig mera att få någon högre chefstjänst. Men jag undrar hur sådana här stolpskott, eller kanske rent farliga personer når de här positionerna. Notera att ABS inte är den värsta felrekryteringen. Det är Kapten Klänning. Han kommer för övrigt ut nu i dagarna, och har fått omdömet att det är stor risk att han återfaller i grov sexualbrottslighet. Han var kompis med Bodström för övrigt.

Det jobbiga i fallet med tidningen Chef som du nämner är att det är fackförbundet Ledarnas facktidning.
Ledarna har många tusen medlemmar...

Det innebär att något inte står rätt till bland mina chefskollegor alltså.
Citera
2014-02-08, 19:02
Medlem
Gregor-Samsas avatar
Citat:
Ja,

Jag har haft det tvivelaktiga nöjet att arbeta under galningen och ja, hon är utan tvivel sinnessjuk. Min lekmannamässiga diagnos är narcissistisk personlighetsstörning med grandiosa vanföreställningar eller möjligen otäck jävla skitmänniska.
Citera
2014-02-08, 19:28
Medlem
Haubits77Bs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gregor-Samsa
Jag har haft det tvivelaktiga nöjet att arbeta under galningen och ja, hon är utan tvivel sinnessjuk. Min lekmannamässiga diagnos är narcissistisk personlighetsstörning med grandiosa vanföreställningar eller möjligen otäck jävla skitmänniska.

Och den amatörpsykologiska bedömningen du nyss gjorde överensstämmer väl med den bild jag fick av denna kvinna efter hennes första intervju som ny Generaldirektör.

Å andra sidan har jag träffat på denna typ av människor tidigare i mitt relativt långa yrkesliv, så ingenting förvånar mig egentligen.

Men, som sagt, kontakt med verkligheten har hon inte.

Någon kommenterade mitt tidigare inlägg med att uttalandet om gud skulle vara ironiskt. Nej, det tror jag inte att det var. Jag tror destovärre att det var helt seriöst.

Ännu värre är att någon säkert kommer att anställa henne igen.
Citera
2014-02-08, 20:13
Medlem
heartbars avatar
Citat:

Fast om de som rekryteras till arbeten som kräver hög kompetens verkligen ÄR så skarpa så borde ju de om några vara de som har lättast att få nytt jobb om de sparkas
Citera
2014-02-09, 09:33
Medlem
Herostratoss avatar
Citat:

Bra analys och viktig frågeställning. När det gäller KK tror jag att han var expert på att förställa sig och säga precis det som hans överordnade ville höra. En riktig kameleont. Men utan innehåll. Undrar om ABS var likadan? Gjorde hon verkligen ingenting under sin tid på arbetsförmedlingen. Skulle vara kul att se en sammanfattning av hennes insats. Har man suttit på en position i flera år måste man väl ha fattat några beslut?
Citera
2014-02-28, 14:04
Medlem
Shintas avatar
Nu är det dags för henne att ge råd till den nya generaldirektörn, om jag vara honom skulle jag göra tvärtemot Hennes nuvarande anställning går ut på att samarbeta med käre Ullenhag och anordna samtal kring islamofobi http://www.svd.se/naringsliv/angeles-bermudez-svankvists-rad-till-nya-gd_3314544.svd
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in