Citat:
Ursprungligen postat av
Haubits77B
Jo. visst är det så, men hon utstrålar ju hybris: "bara Gud som inte SMS:ade".
Sedan är det inte bara en felrekrytering - hon utsågs ju av en extern organisation till "årets chef" också.
Det visar bara att många svenskar inte ens känner igen ett gott ledarskap om det så biter dem i arslet.
Jag tror nog det är mera ironi det där med vilka som SMS-ade henne. Att hon blev utsedd till Årets Chef säger förhoppningsvis mest om tidningen Chef som var den som utnämnde henne. I värsta fall säger det något om Sveriges chefer, som inte klarade av att fråga dem hon chefade över vad de tyckte. För vad jag förstått uppstod inte hennes samarbetssvårigheter på Arbetsförmedlingen, utan fanns där även även tidigare.
Hur hon kunde göra karriär skulle jag tror beror på att hon lyckades vara kompis med de rätta personerna, ha en positiv attityd till de uppgifter som skulle lösas, och en personlighet som gör sig bra i media. Då vågade eller orkade de hon körde över inte göra något, utan stod ut några år tills hon försvann. Det är lite extra problematiskt i den offentliga sektorn. Där finns mindre möjligheter att klaga med fötterna, utan de sitter där de sitter.
Men framför allt beror nog karriären på tur. Att hon kom invid de rätta tidpunkterna när det hände grejer. Men man kan som sagt inte ha tur hela tiden. Och när den hybris du nämner blir större än eftertänksamheten går det förstås illa.
Nu kommer hon aldrig mera att få någon högre chefstjänst. Men jag undrar hur sådana här stolpskott, eller kanske rent farliga personer når de här positionerna. Notera att ABS inte är den värsta felrekryteringen. Det är Kapten Klänning. Han kommer för övrigt ut nu i dagarna, och har fått omdömet att det är stor risk att han återfaller i grov sexualbrottslighet. Han var kompis med Bodström för övrigt.
Hur är det möjligt att personer som ABS och KK, som är så oerhört illa omtyckta av de anställda blir utnämna?