2014-02-07, 12:38
Medlem
sqtps avatar
Hur går jag vidare med ett fall som handlar om offentlighetslagen?

En lärare som vägrar att överlämna material som inte är copyright skyddat eller hemlighetssämplat eftersom att hon publicerat den på lektion.

Tack, vill gärna sätta dit henne då hon bryter emot svensk lag.
Citera
2014-02-07, 13:04
Medlem
flakmopedistens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sqtp

En lärare som vägrar att överlämna material som inte är copyright skyddat eller hemlighetssämplat eftersom att hon publicerat den på lektion.

kan du berätta mer om offentlighetslagens tillämplighet i det här fallet?
Citera
2014-02-07, 13:20
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av sqtp

Sannolikt handlar det om ett arbetsmaterial som inte behöver lämnas ut, vad är det för typ av material du vill ha tag på?

On du gjort en begäran om att få utlämnad en handling och avser överklaga ett avslag så vänder man sig till kammarrätten för ett överklagande.
Citera
2014-02-07, 19:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Caimen
Sannolikt handlar det om ett arbetsmaterial som inte behöver lämnas ut, vad är det för typ av material du vill ha tag på?

On du gjort en begäran om att få utlämnad en handling och avser överklaga ett avslag så vänder man sig till kammarrätten för ett överklagande.

Sen är ju allmän handling != offentlig handling. Utifrån TS inlägg så vill jag precis som du nog bedöma det som ett arbetsmaterial.
Citera
2014-02-07, 20:47
Medlem
Ehm, bara för att en lärare har lagt upp lektioner på lektion.se betyder det inte att dessa handlingar är i myndighetens ägo. Handlingarna kan ägas av just läraren själv som inte är en myndighet.

Offentlighetsprincipen (vad du kallar för "offentlighetslagen") är inte tillämplig på enskilda och dess hemsidor.

Mynidigheten som sådan äger heller inte några lektionsplaneringar. Du kan dessutom bara hämta ut beslut från skolan. Dessutom skulle nog lektionsplaneringen vara ett arbetsmaterial.
Citera
2014-02-07, 22:07
Medlem
wh0res avatar
Citat:
Ursprungligen postat av henrik21
Sen är ju allmän handling != offentlig handling. Utifrån TS inlägg så vill jag precis som du nog bedöma det som ett arbetsmaterial.

När blev allmän handling = offentlig handling?
En allmän handling kan vara antingen offentlig eller sekretessbelagd.
Det framgår tydligt av TF 2:2.

Kan nån berätta vad "offentlighetslagen" är för någon?
Jag läser det som Offentlighets och Sekretess-lagen. Men fattar inte var 84 § återfinns i en lag med 44 kapitel?
Är det jag som är korkad som missat något väsentligt när vi läste offentligrätt i skolan eller är ni andra fulla?
Senast redigerad av wh0re 2014-02-07 kl. 22:13.
Citera
2014-02-07, 22:22
Medlem
Beaumonts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Platonius
Ehm, bara för att en lärare har lagt upp lektioner på lektion.se betyder det inte att dessa handlingar är i myndighetens ägo. Handlingarna kan ägas av just läraren själv som inte är en myndighet.

Vilket dravel. Vad består en myndighet av om inte de personer som arbetar där? Om en lärare använder en hemsida, i sin tjänst, för att kommunicera med tex vårdnadshavare och elever så kan det mycket väl anses som en allmän handling. Har en lärare skapat något dokument och sedan lagt upp en kopia på en hemsida, är det uppenbart att handlingen finns "i myndighetens ägo". Däremot är det mer troligt att det är som tidigare skribenter skrivet, att klassas som arbetsmaterial.
Citera
2014-02-07, 22:31
Medlem
Beaumonts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wh0re
Kan nån berätta vad "offentlighetslagen" är för någon?
Jag läser det som Offentlighets och Sekretess-lagen. Men fattar inte var 84 § återfinns i en lag med 44 kapitel?
Är det jag som är korkad som missat något väsentligt när vi läste offentligrätt i skolan eller är ni andra fulla?

Det närmaste jag kan komma på är att TS tänker på detta. Men det är fel på så många plan att man blir lite tårögd, om så är fallet.
Citera
2014-02-07, 22:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Beaumont
Vilket dravel. Vad består en myndighet av om inte de personer som arbetar där? Om en lärare använder en hemsida, i sin tjänst, för att kommunicera med tex vårdnadshavare och elever så kan det mycket väl anses som en allmän handling. Har en lärare skapat något dokument och sedan lagt upp en kopia på en hemsida, är det uppenbart att handlingen finns "i myndighetens ägo". Däremot är det mer troligt att det är som tidigare skribenter skrivet, att klassas som arbetsmaterial.

Ditt resonemang om att handlingen skulle vara upprättad hos myndigheten bara för att en lärare lägger upp en kopia på en tredjepartshemsida är ju inte direkt korrekt. Information om när en handling är att anse som upprättad finns i TF 2:7. Att den är upplagd på tredjeparts hemsida gör ju också att den knappast är att anse som förvarad hos myndigheten såsom förklaras i 2:3 samma lag.

I vilket fall så är det väl ganska klart att en lärares material i undervisning är sådan som inkluderas i 2:9 TF, dvs minnesanteckningar.
Citera
2014-02-07, 22:45
Medlem
Citat:
Det närmaste jag kan komma på är att TS tänker på detta. Men det är fel på så många plan att man blir lite tårögd, om så är fallet.

Jag tycker det var fint av dig att ändå leta upp lagen. All heder åt dig
Citera
2014-02-07, 22:57
Medlem
wh0res avatar
Citat:

Citat:
Ursprungligen postat av mitre
Jag tycker det var fint av dig att ändå leta upp lagen. All heder åt dig

Vi diskuterar alltså finsk lagstiftnings tillämpning i Sverige?

Att bryta mot finsk lagstiftning är helt okej i Sverige.
Citera
2014-02-07, 22:59
Medlem
eXtremos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wh0re
Vi diskuterar alltså finsk lagstiftnings tillämpning i Sverige?

Att bryta mot finsk lagstiftning är helt okej i Sverige.
Vilket ju kan vara relevant om vi diskuterar IP-rätt...
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in