2014-02-07, 23:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av wh0re
Vi diskuterar alltså finsk lagstiftnings tillämpning i Sverige?

Att bryta mot finsk lagstiftning är helt okej i Sverige.

Vi vet ju faktiskt inte om personen som startade tråden är boende på Åland, finsk förvaltningsrätt ger jag mig dock inte in på.
Citera
2014-02-07, 23:08
Medlem
wh0res avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mitre
Vi vet ju faktiskt inte om personen som startade tråden är boende på Åland, finsk förvaltningsrätt ger jag mig dock inte in på.

TS bor uppenbarligen i Sverige, hoppas jag, eftersom hen skriver "bryter mot svensk lag" i trådstarten.
Om TS bor på Åland, som är finskt, och tror att svensk lag gäller samtidigt som hen hänvisar till finsk lagstiftning. Så tänker jag faktiskt gråta mig själv till sömns inatt.
Citera
2014-02-08, 00:16
Medlem
Beaumonts avatar
Citat:
I vilket fall så är det väl ganska klart att en lärares material i undervisning är sådan som inkluderas i 2:9 TF, dvs minnesanteckningar.

Det är detta som är själva klon, i TS egentliga fråga. Och där verkar vi vara överens.

Citat:
Jag tycker det var fint av dig att ändå leta upp lagen. All heder åt dig

Som extra bonus, för den som inte noterade det, så är det Lag om offentlig upphandling. Polkagrisklubba till den som hittar sambandet mellan finländsk lagstiftning om offentlig upphandling och en lärare i Sverige som vägrar lämna ut sin powerpointpresentation från en lektion.
Citera
2014-02-08, 00:30
Medlem
wh0res avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Beaumont
Det är detta som är själva klon, i TS egentliga fråga. Och där verkar vi vara överens.

Som extra bonus, för den som inte noterade det, så är det Lag om offentlig upphandling. Polkagrisklubba till den som hittar sambandet mellan finländsk lagstiftning om offentlig upphandling och en lärare i Sverige som vägrar lämna ut sin powerpointpresentation från en lektion.

Jag vill gärna hänvisa till direktiven som omnämns i 1 § 3 st i ovan nämnda lag, men det tar mig bara till ett direktiv som antagligen bör vara implementerat även i svensk lagstiftning som de facto gäller för läraren, men det räckte nog inte hela vägen fram till den handling som TS vill ha utlämnad så jag antar att det inte räcker för en polkagrisklubba? Men det är så nära som jag kan komma...
Citera
2014-02-08, 11:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av wh0re
När blev allmän handling = offentlig handling?
En allmän handling kan vara antingen offentlig eller sekretessbelagd.
Det framgår tydligt av TF 2:2.

Kan nån berätta vad "offentlighetslagen" är för någon?
Jag läser det som Offentlighets och Sekretess-lagen. Men fattar inte var 84 § återfinns i en lag med 44 kapitel?
Är det jag som är korkad som missat något väsentligt när vi läste offentligrätt i skolan eller är ni andra fulla?

Nu har han inte sagt att "allmän handling = offentlig handling"
Han sade "allmän handling != offentlig handling"
Utropstecknet var inte en typo. Det är ett NOT tecken. Ändrar alltså likhetstecknet till motsatsen.
Citera
2014-02-08, 11:28
Medlem
Emerains avatar
Rubriken justerad och TS uppmanas att läsa på om regel 0.01
/Mod
Citera
2014-02-08, 14:57
Medlem
wh0res avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AfSvinhufvud
Nu har han inte sagt att "allmän handling = offentlig handling"
Han sade "allmän handling != offentlig handling"
Utropstecknet var inte en typo. Det är ett NOT tecken. Ändrar alltså likhetstecknet till motsatsen.

Du har rätt, men jag vill ändå hävda att det här är ett juridikforum där ejlikamedtecknet ser ut såhär:
Skriver man tecknet så som det skrivs när man programmerar Java eller C i ett juridikforum får man skylla sig själv att folk inte tolkar det rätt. (Programmering är ju gjort för datorer och inte för människor). Nu är jag inte säker på att gemene man ens förstår ejlikamedtecknet som det ser ut egentligen, det finns förvånansvärt obildade människor där ute, men skriver man det rätt slipper man missförstånd.

Men tack för att jag fick lära mig något nytt, och insåg att han inte var så ute och cyklade som jag trodde.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in