• 1
  • 2
2014-02-06, 12:52
Medlem
Aakesons avatar
Hejsan!

Jag är en ung man på 18 år och är en hyfsat social kille som är ganska good lookin'. Jag har indirekt två jobb, en underbar flickvän och en underbar familj.

Jag är en hyfsat hälsosam kille som är emot all form av läsk och godis , förstår inte hur man kan förstöra sin kropp med sånt skit istället för att bevara sin kropp med så naturliga produkter som möjligt, som vi människor är gjorda för att äta (djupt va?). På skitfritiden så utövar jag Crossfit och om jag inte tränar Crossfit så är jag antingen ute i skogen och springer, eller är hemma och försöker bli bättre på att t.ex- stå på händer, jonglera med bollar eller stretcha kroppen för att bli vigare.

Försöker alltid tänkta att jag ska välja saker i livet som jag kan "växa på".

Det har alltid känts som att jag är den där killen som är lite annorlunda för att jag inte var den som spelade fotboll eller innebandy som de resterande 95% hanar och honor gjorde/gör, samt hängde med i alla trender som fanns. Mina intressen var gymträning, segling och att bygga modellsatser (vilket det är än idag) och det var ingen som kunde ta ifrån mig det. Jag menar, jag är inte annorlunda på något dåligt sett enligt mig utan mera på ett positivt sätt och för många så är jag en väldigt normal kille.
Men för mig så känns det bara som om jag är MIG SJÄLV (helt neutral och normal) medan många andra ungdomar försöker spela någon jävla roll?!

Okej, vad hände sen då? Jo jag blev 16 år och hade väl bara varit på få hemmafester som bara spårat ut totalt och det är här hela min syn på ungdomar ändrades. Jag är väldigt emot alkohol, tobak, festande och ungdomar som går på krogen för att hitta en partner eller ett ligg. Jag förstår bara inte varför alla ungdomar tycker det är så jävla roligt att följa alla trender som finns samt gå på krogen varje helg för allt festande och drickande?
Jag har försökt varit på fester och har varit på krogen en gång för att jag blev illa tvingad av vännerna och för att jag ville testa, men jag sätter inte min fot där igen. Förstår faktiskt inte det roliga?

Jag kommer ihåg på min 18 -årsdag då jag var utbjuden på middag med min mor och syster varav mor frågade om jag skulle ut på krogen lite senare med mina vänner men så blev inte fallet, slog rekordtiden på 1,5 mil som födelsedagspresent istället för att ha så himla "roligt" i krogen och förstöra min kropp av alkohol.

Jag har alltid varit den där killen som gått sin egna väg och skiter totalt i vad de andra tycker och tänker, men ibland känner jag mig ganska utstött, inte för att jag vill vara någon annan eftersom jag älskar mig själv och mitt liv! Jag bara undrar om det finns någon annan här på FB som känner igen sig?
Citera
2014-02-06, 12:56
Medlem
Du har mognat

Jag själv dricker knappt alkohol men har inget emot det. När jag fyllde 18 så var jag på krogen varje helg och drack som en galning, nu är jag lite över 20 och känner att jag lugnat mig ordentligt. Festa ordentligt har jag inte heller något emot nu men jag gör det inte så ofta, går hellre på en festival och släpper loss ordentligt!

Hur kom du till denna insikt? Så länge du inte känner några negativa känslor så är det ju lugnt.
Citera
2014-02-06, 12:58
Medlem
MasketPuppeteers avatar
Ja. Jag känner igen mig. Aldrig heller förstått grejen med att närmast rituellt förgifta sig själv varje helg och att ta ifrån sig sin identitet genom att försöka smälta in.
Citera
2014-02-06, 13:08
Medlem
Aakesons avatar
Jag förstår dig! Det brukar väl oftast vara så att man lugnar sig på krogen och allt drickande efter ett tag, har jag hört och vilket är mycket förståeligt!

Huuur.. jag kom till denna isikt? Jo just för att jag inte vill vara som alla andra och jag tycker väldigt många ungdomar förstör sina kroppar istället för att försöka bygga upp dem och leva ett hälsosamt liv. Varför jag skippar alkoholen är samma princip!

Min tanke är lite såhär: "ahaa... grabbarna ska ut på krogen o dricka, men vad får jag ut av de förutom att komma hem sent på morgonen därpå, vakna upp vid 3-tiden och ha förlorat hela dagen och sedan vara bakfull och ha brutit ner muskelfibrerna så att jag har svårare att få ut goda resultat av min träning?"
Citera
2014-02-06, 13:09
Medlem
Aakesons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MasketPuppeteer
Ja. Jag känner igen mig. Aldrig heller förstått grejen med att närmast rituellt förgifta sig själv varje helg och att ta ifrån sig sin identitet genom att försöka smälta in.

mmm känns skönt att det finns några som tänker likadant!
Citera
2014-02-06, 13:39
Medlem
Jokerswes avatar
Det är ingen trend, eller någon typ av desperat försök till att platsa in som du försöker beskriva.
Alkohol är en social grej, när man har fått i sig en okej mängd så blir i alla fall jag avslappnad, stressen och ångesten försvinner, mer självsäker och mer "open-minded" så att säga.
När man nu jobbar heltid och inte längre går i skolan så är helgerna guld.
Det är de dagarna då man har tid att träffa sina vänner utöver jobb och träning men samtidigt ett bra tillfälle att träffa nya människor på. Även om det låter lite tragiskt så är det alltid enklare om alkohol är involverat. Man vet ju inte, man kanske träffar en söt tjej, även om oddsen att göra det på krogen är relativt liten.
Du kommer inte förstå det nu, men vad ska du göra när du och din flickvän gör slut?
Du har i princip byggt upp hela ditt liv runt henne. Ska du jobba, träna och sitta hemma varje helg medan polarna går på fester och på krogen för att avnjuta några goda, iskalla öl och prata om veckan som gått och ragga på brudar?
Citera
2014-02-06, 13:44
Medlem
Vidrigs avatar
Jag förstår hur du resonerar och jag tänker själv många gånger på samma sätt. Jag måste dock säga att du verkar vara något trångsynt och dömande i hur du ser på andra i din ålder. När jag var yngre så var det mycket alkohol, cigaretter, och festande för min del. I dagsläget är det i princip det motsatta. Jag dricker sällan och om jag väl gör det så brukar det aldrig bli mer än någon öl eller något glas vin, just för att jag tycker att det är gott och det kan vara en trevlig social grej att snacka skit över en öl eller liknande. Jag äter bra mat och tränar fyra till fem gånger i veckan och strävar helt enkelt efter att ta hand om mig. Varför? För att jag vet att det är när jag mår som bäst när jag lever på det sättet. Jag känner inget behov av att berusa mig för att kunna vara mig själv eller göra dumma saker.

Det innebär däremot inte att jag ser ner på, inte förstår eller dömer dem som i stället väljer att äta skräpmat, röka, supa och allt som hör till. Faktum är att många av mina vänner ägnar fortfarande mycket tid åt krogen, alkohol och festande - och det är okej! Många gånger kan jag följa med på krogen spiknykter, men ändå dansa, skratta och ha kul medan mina vänner dricker.

Människor går ut på grund av olika anledningar. Vissa kanske rent destruktivt använder det som en distraktion från en monoton vardag, då man äntligen kan släppa all stress som jobbet fört med sig under veckan, jobbiga relationer, stress eller andra krav - och alkohol är en drog som kan underlätta det. Andra kanske helt enkelt känner en sådan enorm glädje och utbyte av att träffa polarna på krogen, dansa, ragga tjejer eller vad det än på vara, på samma sätt som till exempel du eller jag kan känna glädje, framsteg och stolthet när vi går framåt i träningen. Okej, det är inte så nära varandra, men kändes som jag behövde få in någon form av parallell för att ge dig lite perspektiv.

Att leva handlar om att känna sig levande och att må väl och människor gör det på olika sätt. Jag prioriterar träning, fysiskt välmående, upplevelser i form av resor/liknande och att mental utveckling genom att läsa och lära mig mer om allt jag finner intressant. Andra kanske helt enkelt uppskattar drogruset av alkohol eller vad det än må vara. Att inte behöva tänka så mycket på allt runt omkring och bara skratta och ha kul för en kväll, även om det är på bekostnad av morgondagen och den fysiska hälsan.
Citera
2014-02-06, 15:51
Medlem
Joangels avatar
Jag känner igen mig i delen om att jag inte vill dricka och försöka hålla mig hälsosam och ta hand om min kropp. Och håller gärna på med mina egna intressen även om de inte alltid stämmer överens med alla andras. Tror det många som är så egentligen, fast de syns inte lika mycket.
Citera
2014-02-06, 20:13
Medlem
sp1rits avatar
http://www.youtube.com/watch?v=s8u5L0lDehI

Från 0:50
Citera
2014-02-07, 21:14
Medlem
Nefelibatas avatar
Jag tror jag älskar dig, synd att du har tjej.
Citera
2014-02-08, 18:38
Medlem
johanjosefssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Aakeson
Jag förstår dig! Det brukar väl oftast vara så att man lugnar sig på krogen och allt drickande efter ett tag, har jag hört och vilket är mycket förståeligt!

Huuur.. jag kom till denna isikt? Jo just för att jag inte vill vara som alla andra och jag tycker väldigt många ungdomar förstör sina kroppar istället för att försöka bygga upp dem och leva ett hälsosamt liv. Varför jag skippar alkoholen är samma princip!

Min tanke är lite såhär: "ahaa... grabbarna ska ut på krogen o dricka, men vad får jag ut av de förutom att komma hem sent på morgonen därpå, vakna upp vid 3-tiden och ha förlorat hela dagen och sedan vara bakfull och ha brutit ner muskelfibrerna så att jag har svårare att få ut goda resultat av min träning?"

Då har du nog inte varit med från början.

Det var betydligt värre för 10 år sedan när alla skulle dricka sig berusade och sedan dra ut på gatorna och skrika hela nätterna. Idag har många ungdomar ett mer uttalat motstånd mot alkohol, medan en stor del går över till Cannabis.

Du får det att låta som att det aldrig har varit värre än vad det är idag. Så är det inte. Det var betydligt värre med alkoholen för 10 år sedan.
Citera
2014-02-08, 18:45
Medlem
Mayahexs avatar
Du verkar brådmogen för din ålder, men jag läser din personlighet mellan raderna och misstänker du har en släng av asperger el. dyl. men så länge det inte skadar dig eller nån annan så spelar ju inte det någon roll, tvärtom är det något man kan dra nytta av och du kommer förmodligen bli framgångsrik i livet!
Lycka till!
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in