2014-02-07, 17:44
Medlem
Pastakryddas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av katako
Du har helt fel!
(Som vanligt i den här tråden)
Hans mamma har varit en mycket bra mamma, alla Fs syskon har det gått jättebra för.
Men så knarkar de inte heller.
Det kan ha varit rejält vajsing på Fs från början,
det är så mycket som ska klaffa när ett foster ska bli ett barn.
Knarket har gjort sitt till, det kan vi vara överens om.
Mamman ljuger inte, det kan vi också utgå ifrån.

.

1. Jag har inte helt fel (jag vet mer än du tror om den saken)
2. Jag har inte sagt att hon ljuger, det framgår rätt tydligt om du läser vad jag skrivit.

Nej, FS mamma har inte varit en kärleksfull trygg mor till FS.
Citera
2014-02-07, 17:49
Medlem
Pastakryddas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Otherland162
Jag har också noterat det och hajade till.
Det krävs mycket för att en mamma ska säga sådana saker om sitt barn.
Hur det ligger till på riktigt är förhöjt i dunkel, vem är det fel på? Mamman eller F.
Eller båda?
Hur har det (om det stämmer som du påstår) påverkat F att växa upp oälskad?
Det är ändå inget i hennes förhör som direkt påverkar skuldfrågan, förutom att hon dissar ett besök på kyrkogården då.
Eventuellt, om vi ska spekulera, är mamman svartsjuk på relationen mellan sonen och mormor?
Vem vet.
Tragiskt är det ändå.

Jag tänker inte säga säga att det är fel på någon, men jag tror inte att FS eller FS mamma heller mår/mådde så bra. Självklart har FS uppväxt påverkat honom som person, det är dock viktigt att påpeka att som vuxen har man val i livet. MEN kanske hade FS mamma kunnat stoppa FS leverne i tidig ålder (om hon inte varit upptagen med annat)

Ja jag tror att FS mamma var avundsjuk på FS relation till mormor.
Citera
2014-02-07, 18:07
Medlem
klokastiklassens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tulpanpernilla
Det är bara teorier och inga bevis finns.
Hade F.S fångats av en övervakningskamera vid bankomaten..då skulle man prata om hårda bevis.

F har berättat och polis kan inte motsäga hans berättelser eftersom bevis saknas.
Nä, då hade du och de övriga killergroupisarna haft någon förklaring på det också och krävt film på när FS hade ihjäl henne.
Citera
2014-02-07, 18:16
Medlem
Tulpanpernillas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av klokastiklassen
Nä, då hade du och de övriga killergroupisarna haft någon förklaring på det också och krävt film på när FS hade ihjäl henne.
Nu får du mycket om bakfoten. Varför ska jag sitta och spekulera i vad F.S gjort för att förklara för dig?
Han har redogjort sina förhavanden och polis har inte kunnat spräcka det han sagt. Polis har kartlagt det som de kan kartlägga för att kunna följa vad F.S sagt.
Det finns mobilmastning, datalogg, stationsfilm och kontoutdrag på hans inköp som ger fakta på dagar och tider.
Sen kan polis inte följa hans fotspår eftersom de inte har något som motbevisar vad han berättat.
Citera
2014-02-07, 18:22
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Pastakrydda
Jag tänker inte säga säga att det är fel på någon, men jag tror inte att FS eller FS mamma heller mår/mådde så bra. Självklart har FS uppväxt påverkat honom som person, det är dock viktigt att påpeka att som vuxen har man val i livet. MEN kanske hade FS mamma kunnat stoppa FS leverne i tidig ålder (om hon inte varit upptagen med annat)

Ja jag tror att FS mamma var avundsjuk på FS relation till mormor.

Vad antyder du här då?
Citera
2014-02-07, 18:30
Medlem
klokastiklassens avatar
Citat:
Nu får du mycket om bakfoten. Varför ska jag sitta och spekulera i vad F.S gjort för att förklara för dig?
Han har redogjort sina förhavanden och polis har inte kunnat spräcka det han sagt. Polis har kartlagt det som de kan kartlägga för att kunna följa vad F.S sagt.
Det finns mobilmastning, datalogg, stationsfilm och kontoutdrag på hans inköp som ger fakta på dagar och tider.
Sen kan polis inte följa hans fotspår eftersom de inte har något som motbevisar vad han berättat.
Jo, polis/åklagare har bevisat att han ljugit om sitt sms, de har visat hur telefonerna följts åt, hur den absolut ende som haft tillträde till huset över tid är FS osv osv.
Citera
2014-02-07, 18:38
Medlem
Tulpanpernillas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av klokastiklassen
Jo, polis/åklagare har bevisat att han ljugit om sitt sms, de har visat hur telefonerna följts åt, hur den absolut ende som haft tillträde till huset över tid är FS osv osv.
Kan du specificera hur mobilerna följts åt?

Så en fällande dom kommer hänga på ett raderat sms som HR kommer besluta som en lögn.
Då gäller det att vi alla börjar föra en dag/tidbok över vad vi gör så att vi inte glömmer nåt.
Återigen, ska bli spännande att läsa hur domarna i HR resonerar.

Farlig utveckling i en s.k rättsstat.
Citera
2014-02-07, 18:51
Medlem
Finlisas avatar
Citat:

Eftersom fs är dömd för mord är det DU som fått mycket om bakfoten.

Vad fs redogjort är inte relevant då han är en mytoman och troligtvis en psykopat också.
Citera
2014-02-07, 18:54
Medlem
Citat:
Kan du specificera hur mobilerna följts åt?

Så en fällande dom kommer hänga på ett raderat sms som HR kommer besluta som en lögn.
Då gäller det att vi alla börjar föra en dag/tidbok över vad vi gör så att vi inte glömmer nåt.
Återigen, ska bli spännande att läsa hur domarna i HR resonerar.

Farlig utveckling i en s.k rättsstat.

Jag tycker det är en bra utveckling i en rättsstat att man har verktyg att fälla mördare som i detta fallet är självklar enligt mig, polisen och HR.
Citera
2014-02-07, 19:00
Moderator
Eerieyes avatar
Citat:
I en stat som kallar sig för rättsäkert så ska inte en katastrofalt dålig polisutredning och avsaknad av teknisk bindande spår döma personer till brott. Det som är skrämmande i detta fall och ett antal till är att polis/åklagare går på egna teorier som de själva inte kan styrka i bevis. Det som talar för den misstänkte skyltar gärna inte polis/åklagare öppet med.

Är det så här sverige som s.k rättsstat ska se ut?

I USA hade det varit slut efter första vändan i tingsrätten. Inga bevis och åklagaren åtalar ändå - a la bonheur - då har åklagaren gjort bort sig och den tilltalade är skyddad för all framtid.

Men det med ett återskapat SMS. Jag har ju läst en del dokument som producerats av IT-forensikerna. I ett fall tycks man ha fått fel IMEI-nummer och då ändrat sista siffran (på eget bevåg) och då fått fram en telefon som aldrig använts eller ens sålts i Sverige. Man baxnar. I ett annat fall har man analyserat något "med okänt beslagsnummer". Hade man kommit dragandes med det i en amerikansk domstol så hade det varit raka vägen ut på gatan - på arslet.

Så därför är det ytterst intressant hur SMS-beviset har hanterats och även vad skälet är till att man inte fick fram det i augusti 2010.
Citera
2014-02-07, 19:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Eerieye
I USA hade det varit slut efter första vändan i tingsrätten. Inga bevis och åklagaren åtalar ändå - a la bonheur - då har åklagaren gjort bort sig och den tilltalade är skyddad för all framtid.

Men det med ett återskapat SMS. Jag har ju läst en del dokument som producerats av IT-forensikerna. I ett fall tycks man ha fått fel IMEI-nummer och då ändrat sista siffran (på eget bevåg) och då fått fram en telefon som aldrig använts eller ens sålts i Sverige. Man baxnar. I ett annat fall har man analyserat något "med okänt beslagsnummer". Hade man kommit dragandes med det i en amerikansk domstol så hade det varit raka vägen ut på gatan - på arslet.

Så därför är det ytterst intressant hur SMS-beviset har hanterats och även vad skälet är till att man inte fick fram det i augusti 2010.

Konstigt att inte advokaten inte anmärkte på det då.
Jag tror du har fel i den frågan.
Citera
2014-02-07, 19:20
Moderator
Eerieyes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fin
Konstigt att inte advokaten inte anmärkte på det då.
Jag tror du har fel i den frågan.

Jag tycker också att det är konstigt. Men praxis i Sverige är ju att polisens utredare anses vara helt objektiva och ofelbara, så om en advokat ifrågasätter heder och kompetens hos polismyndigheten så kan det slå åt andra hållet.

Jämför med utredningen om kulans riktning. Där fick åklagaren ett "underhandsbesked" om att skottet kommit bakifrån vilket föranledde honom att skriva ett PM där det påstods att M skjutits i bakhuvudet medan hon sov. Dock, en second opinion och en third opinion gav helt andra resultat.

Det vore alltså värdefullt med en second opinion även avseende återskapningen av SMS-meddelandena.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in