2014-02-07, 16:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Daudodidi
Aha, så du vill tillåta aktiv dödshjälp?

Uppenbarligen vill du inte tillåta aktiv dödshjälp, utan snarare "låta folk svälta ihjäl", "låta cancern äta upp dem" eller liknande om de vill det.

Tja, det tycker jag självklart att folk ska få göra om de nu önskar det, men eftersom jag anser att varje människa har rätt att bestämma över sitt egna liv så anser jag också att de ska få ta del av aktiv dödshjälp om de vill det.

Du tror dig fortfarande besitta någon slags äganderätt över andra människors kroppar, om det är så att du inte vill tillåta en person att göra t.ex. såhär:
http://youtu.be/6RKTuDYp6M8?t=5m14s

Ser du inte vilket logiskt felslut du gör? Du sitter och säger att de som vill dö inte vill dö. Stig ner från din höga häst och låt varje människa bestämma över sitt egna liv. Låt människor få tala och välja själva.

Nej det är inte ologiskt, det är den lag vi har idag, vilken jag håller med om är bra.
En djupt deprimerad suicidal person , menar du att man bara ska titta på och låta personen dö?
Eller de gamla som inte vill vara till last"?

Hur ska den eutanasilagen se ut och vilka ska delta i detta, i större utsträckning än vad som redan görs?

http://www.aftonbladet.se/nyheter/candrahochdoden/article12322101.ab
Citera
2014-02-07, 16:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MalleusMaleficarum
Vad har feminister för attityd till eutanasi? Man hör dem ofta upprepa hur viktigt det är att kvinnan (och varför inte männen också) ska kunna bestämma över sin kropp, och då anser jag att det borde handla främst om eutanasi och inte om abort. Eutanasi, då bestämmer man om att döda sin egen kropp, gällande abort så bestämmer man om att döda en annans kropp.

Så vad tycker ni feminister? Passiv/aktiv eutanasi? Ättestupet? Arbetar ni för att ändra nuvarande lagstiftning på dessa punkter?
På vilket sätt står dessa två saker i motsats till varandra? Man kan givetvis vara för både fri och abort och eutanasi, för det ena och mot det andra osv. De är två frågor som på intet sätt tar ut varandra eller har med varandra att göra.

Dessutom är dödshjälp redan tillåtet i Sverige. Man får tillhandahålla medel för att en person ska begå självmord så länge man själv inte är aktiv i handlingen utan det ligger på den person som vill ta sitt liv. Där skiljer sej våra lagar inte från t ex många andra länder som medger just assisterat självmord. Vad vi inte får göra är att tjäna pengar på det eller starta kliniker för det.

Citat:
Läkarassisterat självmord innebär att en läkare på uttrycklig begäran hjälper en patient att ta sitt eget liv genom att till exempel skriva ut ett preparat i lämplig dos, men patienten måste själv aktivt utföra den dödande handlingen, exempelvis inta preparatet.

Läkarassisterat självmord är olagligt i de flesta länder; undantag är Schweiz, Nederländerna, Belgien och delstaterna Oregon och Washington i USA. I Schweiz utför bland annat organisationen Dignitas läkarassisterade självmord och även utländska medborgare kan av dem få hjälp med att ta sitt liv, vilket lett till en debatt om dödshjälpsturism.

I Sverige är läkarassisterat självmord inte kriminaliserat, så länge den avgörande handlingen som leder till dödsfallet utförs av patienten själv.
http://sv.wikipedia.org/wiki/D%C3%B6dshj%C3%A4lp
Citera
2014-02-07, 16:25
Medlem
goran744s avatar
Citat:
Vad menar du med att det inte kan vara frivilligt?

Trodde att eutanasi kunde vara frivilligt, och i princip alltid var det.

Om jag ger mitt godkännande för att dödas, är det inte eutanasi längre då?

Edit:
Jodå, wiki har till och med en hel sida om det

http://en.wikipedia.org/wiki/Voluntary_euthanasia

Ja om det gäller dig själv ja. Men nu var det ifråga om abort, eller hur? Då kan bevisligen inte ett foster föra sin egen talan.
Citera
2014-02-07, 16:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zigga
Nej det är inte ologiskt, det är den lag vi har idag, vilken jag håller med om är bra.
En djupt deprimerad suicidal person , menar du att man bara ska titta på och låta personen dö?
Eller de gamla som inte vill vara till last"?
Självklart ska det vara lagligt.

Citat:
Hur ska den eutanasilagen se ut och vilka ska delta i detta, i större utsträckning än vad som redan görs?
Man ska få göra vad man vill med sin kropp, och ingen har rätten att inskränka på en annan individs frihet.

Att inskränka på en individs frihet kan vara såväl att döda en icke-frivillig som att med hot och våld förhindra att en individ ingår ett medvetet, fritt avtal med en annan.

Kort och gott ska den utformas så att det ska vara fullt lagligt att få aktiv dödshjälp, i alla lägen, så länge som individen har gjort ett medvetet, genomtänkt och fullt fritt val.

Citat:
http://www.aftonbladet.se/nyheter/candrahochdoden/article12322101.ab
Det var en fin historia. Synd att inte alla har möjligheten att dö så fridfullt genom att bara stänga av en respirator.
Citera
2014-02-07, 16:28
Medlem
Citat:
Självklart ska det vara lagligt.

Man ska få göra vad man vill med sin kropp, och ingen har rätten att inskränka på en annan individs frihet.

Att inskränka på en individs frihet kan vara såväl att döda en icke-frivillig som att med hot och våld förhindra att en individ ingår ett medvetet, fritt avtal med en annan.

Kort och gott ska den utformas så att det ska vara fullt lagligt att få aktiv dödshjälp, i alla lägen, så länge som individen har gjort ett medvetet, genomtänkt och fullt fritt val.

Det var en fin historia. Synd att inte alla har möjligheten att dö så fridfullt genom att bara stänga av en respirator.
Vilka då?
Citera
2014-02-07, 16:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av goran744
Ja om det gäller dig själv ja. Men nu var det ifråga om abort, eller hur? Då kan bevisligen inte ett foster föra sin egen talan.
Nej, de flesta länder är så sunda att ett liv inte betraktas som ett liv förrän det är det. Och tur är väl det. Se på USA där människor kan dömas för mord på foster, tvångsvårdas eller beläggas med tvång i olika grader i fostrets intresse osv. Helt sjukt system.
Citera
2014-02-07, 16:31
Medlem
Citat:
Ja om det gäller dig själv ja. Men nu var det ifråga om abort, eller hur?
Nja, jag uppfattar det som att TS vill diskutera abort på foster och eutanasi på sin egna kropp.

Citat:
Då kan bevisligen inte ett foster föra sin egen talan.
Ah, du syftar alltså på abort (fast sett ur perspektivet att kalla det eutanasi). Du har absolut helt rätt i att fostret inte kan föra en egen talan. Har inga invändningar då

Vi talade alltså bara om olika grejer.
Citera
2014-02-07, 16:45
Medlem
Citat:
Vilka då?
Inte för att det ska spela någon roll, men magcancer, fatal familjär insomni, rabies, och diverse infektioner och sjukdomar från t.ex. AIDS är väl några exempel?

Det finns väl ändå en lång rad dödliga sjukdomar som inte direkt drabbar lungorna?

Men du kanske inte är nöjd förrän personen plågats fram till den grad att samtliga organ automatiskt upphör att fungera? Allt för att du ska få din egoistiska lilla makt-/sadistkick från att bestämma över andra människor.

Sedan så finns det en lång rad dödliga, plågsamma sjukdomar som faktiskt drabbar lungorna och förr eller senare personen faktiskt kommer att dö av utan respirator - men personen kommer ändå att lida fram tills dess att det sker.

Det jag hör dig säga är ungefär "Men personen kommer ju dö tids nog ändå, så därför måste vi låta personen lida tills dess att sjukdomen dödat sitt offer". Jag ser inte det som ett särskilt gott argument.

Kan du inte bara låta bli att lägga dig i människors fria val? Exakt vad är det som gör att du tror dig ha rätten att bestämma över min kropp?
Senast redigerad av Daudodidi 2014-02-07 kl. 16:57.
Citera
2014-02-07, 16:57
Medlem
Citat:
Inte för att det ska spela någon roll, men magcancer, fatal familjär insomni, rabies, och diverse infektioner och sjukdomar från t.ex. AIDS är väl några exempel?

Det finns väl ändå en lång rad dödliga sjukdomar som inte direkt drabbar lungorna?

Men du kanske inte är nöjd förrän personen plågats fram till den grad att samtliga organ automatiskt upphör att fungera?

Rabies är extremt sällsynt och leder till koma och död relativt snabbt , de får full dos smärtstillande ,sövande doser läkemedel om någon drabbas. Cancerpatienter ges alla god palliativ vård för att leva tills de dör, inte tvärtom.

I fallet respirator kan man som i exemplet jag gav välja att avsluta sin behandling.
Det gäller även cancersjukdomar, diabetes , vilken sjukdom som helst.

Du kan välja att avsluta ditt liv , men inte begära att sjukvården ska ta livet av dig.

Att människor plågas till de dör, verkar vara ett mantra för dig som det inte spelar någon roll vad jag säger om, eller informerar dej om det.
Det stärker ännu mer min teori att människan inte är rädd för att dö i sig , utan vill avsluta sitt liv tidigare för att de inte vill ha ont och plågas. Om det undviks är det sällsynt att någon trots smärtlindring vill avsluta sitt liv.
Senast redigerad av Zigga 2014-02-07 kl. 17:00.
Citera
2014-02-07, 17:05
Medlem
Citat:
Rabies är extremt sällsynt och leder till koma och död relativt snabbt , de får full dos smärtstillande ,sövande doser läkemedel om någon drabbas. Cancerpatienter ges alla god palliativ vård för att leva tills de dör, inte tvärtom. I fallet respirator kan man som i exemplet jag gav välja att avsluta sin behandling.
Det gäller även cancersjukdomar, diabetes , vilken sjukdom som helst.

Att människor plågas till de dör, verkar vara ett mantra för dig som det inte spelar någon roll vad jag säger om, eller informerar dej om det.
Det stärker ännu mer min teori att människan inte är rädd för att dö och vill avsluta sitt liv tidigare för att de inte vill ha ont och plågas.
Att jag har detta mantra beror på att det är detta som gör mig mest förbannad. Du kör inte bara totalt över människans fria vilja, utan också gärna ser dem plågas.

Citat:
Om det undviks är det sällsynt att någon trots smärtlindring vill avsluta sitt liv.
Om vi har döende som vill dö trots smärtlindring så finns det ingenting i hela världen som kan få dig att ha rätt i att "Nej, han vill inte alls dö". Du för ingen talan för dessa människor. De för talan för sig själva.

Sedan så vill jag återigen fråga dig vad som får dig att tro att du bestämmer över min kropp?
Senast redigerad av Daudodidi 2014-02-07 kl. 17:07.
Citera
2014-02-07, 17:05
Medlem
goran744s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kapten.trams
Nej, de flesta länder är så sunda att ett liv inte betraktas som ett liv förrän det är det. Och tur är väl det. Se på USA där människor kan dömas för mord på foster, tvångsvårdas eller beläggas med tvång i olika grader i fostrets intresse osv. Helt sjukt system.

Ja det är vansinne! Abort skall få finnas men mycket restriktivt. Det jag menade var väl själva rätten om att kroppen borde handla om eutanasi i samband med abort då om någonsin blir det frågan om vems liv som är mest värt. För det handlar ju inte om att kvinnan vill ta sitt liv utan ta bort ett liv. Skulle abort falla under eutanasi då kommer det att bli extremt svårt att genomföra abort, Så fort det möts ägget och spermien börjar livet ta form men det är ändå i bemärkelsen liv inte ett liv som överlever själv.
Citera
2014-02-07, 17:11
Medlem
Citat:
Att jag har detta mantra beror på att det är detta som gör mig mest förbannad. Du kör inte bara totalt över människans fria vilja, utan också gärna ser dem plågas.

Om vi har döende som vill dö trots smärtlindring så finns det ingenting i hela världen som kan få dig att ha rätt i att "Nej, han vill inte alls dö".

Sedan så vill jag återigen fråga dig vad som får dig att tro att du bestämmer över min kropp?
Jag bestämmer inte över vare sig din eller någon annans kropp.Tar man beslutet att själv avsluta sitt liv ,är det inte emot någon lag. Jag tycker däremot att det är tragiskt.

Däremot anser både jag och lagen att sjukvårdsperonal inte ska medverka i eutanasi. Delvis för riskerna en sådan lag kan innebära.
Citera
  • 2
  • 3

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in