2014-02-07, 11:29
Medlem
Mannen bestämmer inte över kvinnans kropp spelar ingen roll vad han eller hon tycker man dödar inte ett barn
Citera
2014-02-07, 11:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vitamintablett
Mannen bestämmer inte över kvinnans kropp spelar ingen roll vad han eller hon tycker man dödar inte ett barn
Bra. Men då kanske du bör ta dig en funderade innan du slänger ur dig ogenomtänkta kommentarer som "om mannen inte vill det så ska kvinnan hängas!". För där tror jag knappast att du tänkte särskilt mycket.

Dessutom svarade du inte på min lilla filosofiska fråga. När är det en människa?
Citera
2014-02-07, 11:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Daudodidi
Bra. Men då kanske du bör ta dig en funderade innan du slänger ur dig ogenomtänkta kommentarer som "om mannen inte vill det så ska kvinnan hängas!". För där tror jag knappast att du tänkte särskilt mycket.

Dessutom svarade du inte på min lilla filosofiska fråga. När är det en människa?

Att döda sitt eget barn eller att döda sitt eget barn och mot mannens vilja ska straffas med hängning ja
Citera
2014-02-07, 11:50
Medlem
Citat:
Att döda sitt eget barn eller att döda sitt eget barn och mot mannens vilja ska straffas med hängning ja
Citera
2014-02-07, 12:02
Medlem
Citat:

Om du dödar ett foster så har du dödat och kastat bort ett människoliv det är ganska logiskt varför frågar du ens?

Döda ett foster eller en bebis precis innan födsel är samma sak bara att vi människor tycker det är jobbigt när vi får se att det faktiskt blivit en människa men före man kan se det då kastar vi bort skiten!!
Citera
2014-02-07, 12:02
Medlem
goran744s avatar
Eutanasi skulle inte gå att använda eftersom att det då hamnar under icke-frivillig eller ofrivillig dödshjälp.
Icke-frivillig dödshjälp är förbjuden i de flesta länder och ofrivillig dödshjälp klassas som mord-
Vad är då egentligen dödsstraff? Det är väl egentligen en fråga om statligt mord på människan?
Abort skall finnas kvar men under mycket restriktiv form och absolut inte som preventivmedel.
Citera
2014-02-07, 12:25
Medlem
Citat:
Om du dödar ett foster så har du dödat och kastat bort ett människoliv det är ganska logiskt varför frågar du ens?

Döda ett foster eller en bebis precis innan födsel är samma sak bara att vi människor tycker det är jobbigt när vi får se att det faktiskt blivit en människa men före man kan se det då kastar vi bort skiten!!
Du svarar dock inte på frågan. Ditt svar förutsätter att du redan har klargjort för dig vad en människa är. Försökte själv svara på den, men det visade sig vara svårare än vad jag först trodde.

Jag frågar eftersom det uppenbarligen är ganska subjektivt. Frågan diskuteras här.
(FB) Vad är en människa?
Aja, det diskuteras väl lämpligen där snarare än här i fortsättningen också.
Citera
2014-02-07, 12:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av goran744
Eutanasi skulle inte gå att använda eftersom att det då hamnar under icke-frivillig eller ofrivillig dödshjälp.
Icke-frivillig dödshjälp är förbjuden i de flesta länder och ofrivillig dödshjälp klassas som mord-
Vad är då egentligen dödsstraff? Det är väl egentligen en fråga om statligt mord på människan?
Abort skall finnas kvar men under mycket restriktiv form och absolut inte som preventivmedel.
Vad menar du med att det inte kan vara frivilligt?

Trodde att eutanasi kunde vara frivilligt, och i princip alltid var det.

Om jag ger mitt godkännande för att dödas, är det inte eutanasi längre då?

Edit:
Jodå, wiki har till och med en hel sida om det

http://en.wikipedia.org/wiki/Voluntary_euthanasia
Senast redigerad av Daudodidi 2014-02-07 kl. 12:34.
Citera
2014-02-07, 14:24
Medlem
Dödshjälp i en utökad form till det som redan förekommer, är helt onödigt och således inget jag arbetar för att förändra. Abortlagarna vi redan har är också bra och väl genomtänkta.

De som är för eutanasi har oftast skäl som-jag vill inte plågas och lida mina sista timmar, dagar.
De har således ingen önskan att dö utan önskar eutanasi av andra orsaker.
Citera
2014-02-07, 14:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zigga
Dödshjälp i en utökad form till det som redan förekommer, är helt onödigt och således inget jag arbetar för att förändra. Abortlagarna vi redan har är också bra och väl genomtänkta.

De som är för eutanasi har oftast skäl som-jag vill inte plågas och lida mina sista timmar, dagar.
De har således ingen önskan att dö utan önskar eutanasi av andra orsaker.
Va?

Det du sitter och säger är i princip "De som vill dö vill inte dö, för de har orsaker till att de vill dö".

Självklart ska man få dö om man vill, och du har ingen äganderätt till någon annan människas kropp.
Människans fria vilja är okränkbar, och bör inte stoppas av någon maktgalen person som tror sig ha rätten att bestämma över andra människors kroppar. Det är vidrigt att du hellre ser någon plågas till döds än att låta personen bestämma över sitt egna liv.
Senast redigerad av Daudodidi 2014-02-07 kl. 14:47.
Citera
2014-02-07, 15:04
Medlem
Citat:
Va?

Det du sitter och säger är i princip "De som vill dö vill inte dö, för de har orsaker till att de vill dö".

Självklart ska man få dö om man vill, och du har ingen äganderätt till någon annan människas kropp.
Människans fria vilja är okränkbar, och bör inte stoppas av någon maktgalen person som tror sig ha rätten att bestämma över andra människors kroppar. Det är vidrigt att du hellre ser någon plågas till döds än att låta personen bestämma över sitt egna liv.

Nej inte alls , däremot är det hur du tolkar det jag skriver ,antagligen baserat på okunskap.
Vad jag beskrev var precis motsatsen till vad du skriver.
Eftersom det idag ges smärtlindring som även om de förkortar livet med timmar eller dagar, ändå ges, eftersom alla idag har rätt att bestämma över sin kropp i så måtto att de när som helst kan välja att avsluta vilken medicinsk behandling det vara månde anser jag att någon lag om eutanasi inte behövs.
Nej de vill ofta inte dö, de vill slippa lida och väldigt ofta kommer åsikter som detta ur ett hypotetisk sammanhang och inte ett verkligt eller självupplevt.

Min erfarenhet at svårt sjuka och döende patienter är en helt annan, de är ofta mer levande än någon annan, den sista tiden så¨länge de inte behöver vara rädda och har svåra smärtor..
Citera
2014-02-07, 15:17
Medlem
Citat:
Nej inte alls , däremot är det hur du tolkar det jag skriver ,antagligen baserat på okunskap.
Vad jag beskrev var precis motsatsen till vad du skriver.
Aha, så du vill tillåta aktiv dödshjälp?

Citat:
Eftersom det idag ges smärtlindring som även om de förkortar livet med timmar eller dagar, ändå ges, eftersom alla idag har rätt att bestämma över sin kropp i så måtto att de när som helst kan välja att avsluta vilken medicinsk behandling det vara månde anser jag att någon lag om eutanasi inte behövs.
Uppenbarligen vill du inte tillåta aktiv dödshjälp, utan snarare "låta folk svälta ihjäl", "låta cancern äta upp dem" eller liknande om de vill det.

Tja, det tycker jag självklart att folk ska få göra om de nu önskar det, men eftersom jag anser att varje människa har rätt att bestämma över sitt egna liv så anser jag också att de ska få ta del av aktiv dödshjälp om de vill det.

Du tror dig fortfarande besitta någon slags äganderätt över andra människors kroppar, om det är så att du inte vill tillåta en person att göra t.ex. såhär:
http://youtu.be/6RKTuDYp6M8?t=5m14s

Citat:
Nej de vill ofta inte dö, de vill slippa lida och väldigt ofta kommer åsikter som detta ur ett hypotetisk sammanhang och inte ett verkligt eller självupplevt.

Min erfarenhet at svårt sjuka och döende patienter är en helt annan, de är ofta mer levande än någon annan, den sista tiden så¨länge de inte behöver vara rädda och har svåra smärtor..
Ser du inte vilket logiskt felslut du gör? Du sitter och säger att de som vill dö inte vill dö. Stig ner från din höga häst och låt varje människa bestämma över sitt egna liv. Låt människor få tala och välja själva.
Senast redigerad av Daudodidi 2014-02-07 kl. 15:28.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in