Citat:
Ursprungligen postat av
MrFold
Griftefridsbrottet finns visst i åtalet och gärningsbeskrivningen. Iom att han blev dömd för mord så blev det som jag förstår saken "konsumerat" av mordet och räknades då snarare in som en försvårande omständighet när straffmätningen gjordes.
Skulle hovrätten komma fram till att det inte går att styrka någonting annat än att KJ befattat sig med den döda kroppen på ett skändligt vis (kört den i sin bil) så kommer griftefridsåtalet att göra "comeback" när mordåtalet faller och han blir då dömd för detta. Precis som din lille älskling Matsen. Det är nog inte en alltför djärv gissning att det blir maxstraff, dvs 2 år, för KJ också. Han kan då - faktiskt - skatta sig lycklig att RPU:n kom fram till att han inte är tokig. Hade han varit tokig så hade vårdtiden kunnat bli mycket längre och eventuellt hade han inte blivit släppt förrän han erkänt varför och under vilka omständigheter han körde runt med en död (och förmodligen styckad) kropp efter en av sina bästa vänner.
Blodspåret i bagageutrymmet är efter att VB har avlidit som blodet kommer ifrån. Det är inget blod som kom dit när hon levde.
Eftersom blod från en avliden person avger cadaverine lukten =liklukten, markerade spårhunden det också.
Att plantera in det här blodspåret anser jag var en mycket enkel operation och enligt undersökningen om blodspåret tyder det på att så är fallet.
Därför kan inses, att påstå att någon kropp eller kroppsdelar har transporterats med bilen, det finns inga bevis för det.
Jag anser att planteringen av blodspåret gjordes med avsikt att vilseleda och fördröja utredningen, och avsikten var inte att KJ skulle få skulden för mordet.