2014-02-05, 22:58
Medlem
och jag är 20 nu... och var 19 år när jag gjorde dedär... så de kanske blir '' mildare straff'' för att ja va ''under 20''?
Citera
2014-02-06, 00:13
Medlem
AgentHemligs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pissbulle
och jag är 20 nu... och var 19 år när jag gjorde dedär... så de kanske blir '' mildare straff'' för att ja va ''under 20''?

Du har redan så mycket enligt egen utsago att du inte kan räkna med någon straffrabatt.

Återkom imorrn när du fått domen, men det lär vara om 14 dagar, eller?
Citera
2014-02-06, 06:33
Medlem
StenSaxPauses avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AgentHemlig
Du har redan så mycket enligt egen utsago att du inte kan räkna med någon straffrabatt.

Återkom imorrn när du fått domen, men det lär vara om 14 dagar, eller?

Ungdomsrabbaten har inget med tidigare brottslighet att göra. Krävs dock särskilda skäl att döma någon som är under 21 till fängelse. Ständiga återfall kan naturligtvis vara ett sådant skäl. Här är det dock inte aktuellt med annat än böter.
Citera
2014-02-06, 06:42
Medlem
AgentHemligs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av StenSaxPause
Ungdomsrabbaten har inget med tidigare brottslighet att göra. Krävs dock särskilda skäl att döma någon som är under 21 till fängelse. Ständiga återfall kan naturligtvis vara ett sådant skäl. Här är det dock inte aktuellt med annat än böter.

Visst har du rätt i det, men eftersom han har ett ständigt kriminellt förflutet sedan 5 år tillbaka, är det ett särskilts skäl. Kan hänvisa till i alla fall två domar i närtid i snarlika fall där tingsrätten helt enkelt burat in personen ifråga.
Citera
2014-02-06, 07:18
Medlem
StenSaxPauses avatar
Citat:
Visst har du rätt i det, men eftersom han har ett ständigt kriminellt förflutet sedan 5 år tillbaka, är det ett särskilts skäl. Kan hänvisa till i alla fall två domar i närtid i snarlika fall där tingsrätten helt enkelt burat in personen ifråga.

Burat in en 19 årig gärningsman (vid brottstillfället) för ringa narkotikabrott, olovlig körning (första eller andra...) och rattfylleri. Visst. Ge mig bara målnummer och tingsrätt så kollar jag upp det med en gång.
Citera
2014-02-06, 07:27
Medlem
AgentHemligs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av StenSaxPause
Burat in en 19 årig gärningsman (vid brottstillfället) för ringa narkotikabrott, olovlig körning (första eller andra...) och rattfylleri. Visst. Ge mig bara målnummer och tingsrätt så kollar jag upp det med en gång.

Du missar poängen, personen ifråga står redan under övervakning, och har upprepade gånger brutit mot den. Då kan, och gör, tingsrätten än ändring och avbryter. I domsluten konstaterar man att man ser allvarligt på upprepade återfall, speciellt i samband med bilkörning. Personen ifråga nu är dessutom inte 19 utan 20, och har ett konstant kriminellt förflutet.

Har inte exakta målnumret nu, men utfärdade i September månad i Ångermanlands tingsrätt (Minns inte stad, men tror den faktiskt benämns så) samt December i Norrköpings Tingsrätt om det hjälper dig.

Fallet i ångermanland resulterade i en 7 månaders lång anstalts vistelse, dock innefattade det även ett inbrott / grov stöld i en korvkiosk... Fallet i Norrköping gav 2 månaders fängelse.
Citera
2014-02-06, 08:45
Medlem
StenSaxPauses avatar
Citat:
Du missar poängen, personen ifråga står redan under övervakning, och har upprepade gånger brutit mot den. Då kan, och gör, tingsrätten än ändring och avbryter. I domsluten konstaterar man att man ser allvarligt på upprepade återfall, speciellt i samband med bilkörning. Personen ifråga nu är dessutom inte 19 utan 20, och har ett konstant kriminellt förflutet.

Har inte exakta målnumret nu, men utfärdade i September månad i Ångermanlands tingsrätt (Minns inte stad, men tror den faktiskt benämns så) samt December i Norrköpings Tingsrätt om det hjälper dig.

Fallet i ångermanland resulterade i en 7 månaders lång anstalts vistelse, dock innefattade det även ett inbrott / grov stöld i en korvkiosk... Fallet i Norrköping gav 2 månaders fängelse.

Om brotten är på bötesnivå, som i det här fallet, undanröjs inga skyddstillsyner. Det är dessutom åldern vid gärningstillfället som avgör, inte nuvarande ålder. Konstaterar även att du inte kunde ge mig några målnummer. Helt enkelt eftersom mål där en skyddstillsyn undanröjts för sånt här trams inte finns.
Citera
2014-02-09, 14:45
Medlem
Hej!

Jag har haft problem med min inneboende och undrar nu om jag skulle kunna få ett straff om jag byter cylinder på dörren när han är ute på stan och flyttar in i min lägenhet? Tilläggas bör även att jag inte har haft tillstånd att hyra ut lägenheten, och att kontraktet som vi skrev på då sannolikt finns i lägenheten,,,
Senast redigerad av mellanmj0lk 2014-02-09 kl. 14:49.
Citera
2014-02-09, 15:21
Medlem
StenSaxPauses avatar
Hej.

Jag är inneboende hos en riktig idiot. När jag var ute på stan nyss bytte han cylinder på dörren. Jag kan alltså inte ta mig in längre. Han har inte haft tillstånd att hyra ut lägenheten och hyreskontraktet är inlåst samtidigt som jag är utelåst.

Jag överväger nu att stjäla hyresvärldens bil för att kunna ramma lägenhetsdörren. Vilket straff har jag att vänta? Kan jag åberopa nöd eller nödvärn i det här läget? Kan jag då gå helt fri från straff eller blir det bara lite rabatt?

Jag är 19 år. Har tidigare dömts för olovlig körning, brott mot virkeslagen och synnerligen grovt ofredande. Har fast arbete (inom hemtjänsten) och en nästan fullt fungerande hjärna. Tacksam för snabbt svar. Står bredvid bilen i skrivande stund.
Citera
2014-02-09, 15:25
Medlem
hahaha hyresvärd heter det...
Citera
2014-02-10, 16:51
Medlem
Misstänkt för olaga hot och skadegörelser.

Jag misstänker att jag dessutom skulle dessutom tro att förhandlingen skulle ta upp brev som jag skickat. Där det står i stil med ''Jag hatar mänskligheten''

Och tror att någon av breven skulle också stå nånting med: ''Jag vill skapa kaos'' och/eller ''Jag vill skapa ett stort dåd''

Så olaga hot, skadegörelser och dessa brev. Sammanlagt, vad skulle jag få för straff?'

Jag tvivlar på skadegörelsen. Men olaga hot och breven?

Plus min tidigare brott, snatteri.

Nu kommer frågan - Vad får jag för straff?

Tack på förhand!

Om det skulle röra sig om endast olaga hot och skadegörelser - Vad skulle jag få för straff i denna skala? Plus min tidigare brott som jag begått (Snatteri)

Eller endast olaga hot - Vad blir det för straff? Plus min tidigare brott som jag begått (Snatteri)

Spelar det egentligen ens roll min tidigare brott?

Tack på förhand!
Citera
2014-02-10, 17:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Anonymous-Anonym
Misstänkt för olaga hot och skadegörelser.

Jag misstänker att jag dessutom skulle dessutom tro att förhandlingen skulle ta upp brev som jag skickat. Där det står i stil med ''Jag hatar mänskligheten''

Och tror att någon av breven skulle också stå nånting med: ''Jag vill skapa kaos'' och/eller ''Jag vill skapa ett stort dåd''

Så olaga hot, skadegörelser och dessa brev. Sammanlagt, vad skulle jag få för straff?'

Jag tvivlar på skadegörelsen. Men olaga hot och breven?

Plus min tidigare brott, snatteri.

Nu kommer frågan - Vad får jag för straff?

Tack på förhand!

Om det skulle röra sig om endast olaga hot och skadegörelser - Vad skulle jag få för straff i denna skala? Plus min tidigare brott som jag begått (Snatteri)

Eller endast olaga hot - Vad blir det för straff? Plus min tidigare brott som jag begått (Snatteri)

Spelar det egentligen ens roll min tidigare brott?

Tack på förhand!

Du får nog ta och specificera lite mera om du ska kunna få någon gissning, vad innebar det olaga hotet, var det kniv, vapen inblandat, vad rörde sig skadegörelsen om, värde på det förstörda.

Men som ex. kan vi ge
Olaga hot av inte alltför allvarligt slag ger c:a 40 db, grövre fall kan ge fängelse upptill 4 år.
skadegörelse ger 1500:- i böter om det rör sig om ett värde under 400:-, det ger däremot 120 db om det är mellan 8400-11800:-. Vid svårare fall (högre värden) eller vid t.ex. systematiskt, planerat eller om det utförts på ett hänsynslöst sätt eller om det inneburit fara för någons liv kan det bli frågan om helt annat straff och påföljd vilket alltså inkl. fängelse i max 4 år.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in