Citat:
Ursprungligen postat av
Kooblai
Nu säger jag inte att jag tror på Bigfoot, men tänk hur svårt det är och har varit för folk att hitta pandor. Trots att deras färger ger ett rätt så värdelöst skydd, och trots att de är lata och sega.
Finns Bigfoots så lär de ha högre intelligens än andra primater och dessutom begrava sina döda. Troligen så har de även utvecklat ett språk.
De lär veta att människan är farlig och att de bör hålla sig borta. Tänk bara på alla "vittnen" som säger sig ha skjutit mot dem.
Vi kan jämföra med pandor, vi kan jämföra med Amurleopard eller vi kan jämföra med snöleopard. Alla dessa är mycket svåra att hitta, alla dessa har setts av mycket få människor (i det vilda). Skillnaden mellan dessa och en Bigfoot är att dessa lämnar spår efter sig. Alla dessa exempel är kända och dokumenterade av en enda anledning: De går att hitta.
Jag skrev tidigare, men det tål att upprepas: Man kan förklara att en bild är suddig pga dålig kamera eller stress, man kan förklara att alla suddiga bilder är suddiga på grund av stress eller dålig kamera, men hur förklarar du att inga bilder är skarpa?
Googla
Amur leopard och titta på antalet och kvaliteten på bilder av ett djur som det (uppskattat) existerar mindre än 30 vilda djur av och som lever i delar av världen som på riktigt är svåra att besöka, dvs gränsen mellan Ryssland, Kina och Nordkorea.
Seriöst. Det finns verkligen inte mycket som talar för att någon primat existerar i Nordamerika (eller någon annanstans), det enda är vittnesuppgifter. Dessa vittnesuppgifter måste självklart tas på allvar, men prata lite med en enda psykolog så förstår man hur enkelt ett minne är att förvanska.
Citat:
Ursprungligen postat av
anteri17
Flera inlägg
I princip allt du skriver är antingen besvarat tidigare då andra som antagligen använt samma källor som du gör (krytologisidor och bigfoot) och därmed samma argument.
T ex:
* Nej. Det är inte speciellt sällsynt att döda björnar påträffas, det påträffas årligen t ex i Sverige som har en mycket begränsad population.
* Att Patterson-filmen är svår att fejka är en myt som sprids på krytologi-sidor som sprids av oseriösa dokumentärförsök.
* Rimlighetsperspektivet är snarare ett motargument än ett argument; Ett "djur" som tusentals personer påstår sig sett men ingen som lyckats samla in en endaste litet hårtuss eller vävnadsprov? Sannolikt tusentals bilder men inga skarpa? Jämför detta med andra sällsynta och skygga djur, det finns ingen rimlighet alls...
* Jag vet inte var du bor, men om du åker till något ställe där det verkligen lever björn (t ex Jämtland) och pratar med folk så får du verkligen inte leta länge innan du träffar någon som sett en björn, och inte ens om du ratar jägare...
* På vilket sätt är att "Den civiliserade människan kom till Amerika hiskeligt sent" (för 500 år sen) ett starkt argument? Hur många djur har vetenskapligt klassats efter att "den civiliserade människan" kom till Amerika?
* osv osv osv