2014-01-29, 10:17
Medlem
Lykros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av McCarthy01
Har man börjat dricka 7.0-10.0%:s öl och fått smak på det så blir vanliga 5%:s starköl som lättöl i jämförelse.

Faktiskt.

Jag dricker bara 10% nu för tiden då jag väl dricker.

Efter ett gäng 5% så blir jag knappt dizzy längre.
Citera
2014-01-29, 15:12
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av uppisnoken
Hur fan är det tänkt att man ska dricka denna häxbrygd?

som man dricker brännvin, för att bli full snarare än för att den är god
Citera
2014-01-29, 17:31
Medlem
Lecros avatar
Nej fyfan, har druckit några sånna förut, inget jag kommer köpa igen. Jag tycker att en god öl ska ha minst 5.0% högst 6.0%
Citera
2014-01-29, 17:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mattematiken
Jag köper alltid Åbro 7,3.
Dem smakar riktigt bra för att vara starköl. Väldig ljus öl o jag som inte är öldrickare kan dricka den.

Tre stycken är en bra start på kvällen, men kanske inte middagsdricka ;D
Citera
2014-01-29, 23:54
Medlem
Kiltmannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Isterband1
Elk brew 7,5 är det som gäller. Välkyld då förstås, pissljummen är den svårdrucken. Halsa är vad som gäller.

Åh fyfan även om jag inte läst hela tråden är du nog den första jag ser som faktiskt verkar gilla den. Menar inte att vara "snobbig" eller så, men det är en riktigt pissöl. Finns ju både billigare och godare öl som inte behöver halsas ner iskall för att undvika spykänslor.
Citera
2014-01-30, 02:27
Medlem
SkoterBengts avatar
brukar kalla dessa starka jävlar för "hopp-i-gångare" .. trevligt att dra några innan man ska ut på äventyr sen håller man sig till lägre % resten av kvällen sen
Citera
2014-01-30, 07:16
Medlem
Poke53281s avatar
I någon tid, var det 7.2% och 10% som gjalt for mej, dock max 3 x 10% eller 4 x 72% (då sov jag gött hela natten), då alkohol alltid gör mej så fruktansvärt sömnig.

Men numera dricker jag en sixpack 50cl 3.5% öl och ni är ju det ända landet som har så svag procent i butikerna, i Danmark och även Norge...har vi ju 4.7 (4.2 och 4.8 i Danmark) som ganska alm. pilsner, allt annat är lättöl - t.eks 3.5% som är specialproducerat for Sverige...är ju bara lättöl.

Jag garvskrattar när jag läser eller hör om Svenskar som bliver aspackat på en 6-pack 3.5%, det kunde jag inte engång bli riktig full på FÖRSTA gången jag drack (och då var det 4.8% öl i Danmark). Jag väger inte spec. mycket...

Jag har tur tror jag...har nu druckit i 10 år, men gränsen for hur mycket jag kan dricka är fortfarande omkring 4 x 7.2% max. Dricker jag 5 stycken av dom...blir jag bara sjuk nästa dag...
Citera
2014-02-04, 20:00
Medlem
Brukar dricka Kopparberg Special Brew 10%. Tycker en sån brukar snurra alldeles lagom skönt i huvudet efter en lång arbetsdag. Är ganska lättpåverkad, men dricker sällan särskilt många öl åt gången. En annan favorit just nu är faktiskt Pripps 7,2. Arbogas 10,2 är väl helt ok, men har aldrig varit något stort fan av deras sorter överhuvudtaget.
Köper bara öl 7-10% numera, gillar att det är lite mer "riv" i smaken på dom. Om man anser att öl över 7% smakar som vin tror jag inte man är mogen att dricka alkohol alls.
Senast redigerad av RMH- 2014-02-04 kl. 20:06.
Citera
2014-02-04, 20:46
Medlem
Kiltmannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RMH-
Brukar dricka Kopparberg Special Brew 10%. Tycker en sån brukar snurra alldeles lagom skönt i huvudet efter en lång arbetsdag. Är ganska lättpåverkad, men dricker sällan särskilt många öl åt gången. En annan favorit just nu är faktiskt Pripps 7,2. Arbogas 10,2 är väl helt ok, men har aldrig varit något stort fan av deras sorter överhuvudtaget.
Köper bara öl 7-10% numera, gillar att det är lite mer "riv" i smaken på dom. Om man anser att öl över 7% smakar som vin tror jag inte man är mogen att dricka alkohol alls.

Ärligt nu, är det för smaken eller för berusningen? Tycker du verkligen att Kopparberg 10% smakar bättre än svagare, "finare" öl? Bara nyfiken
Citera
2014-02-04, 21:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kiltmannen
Ärligt nu, är det för smaken eller för berusningen? Tycker du verkligen att Kopparberg 10% smakar bättre än svagare, "finare" öl? Bara nyfiken

Ja, faktiskt! Visst spelar det lätta "ruset" också in, men att supa mig full på öl är sällan min främsta önskan. Tvärtom, så brukar jag ofta välja lättare starköl vid tillfällen då det ska drickas större mängder, just eftersom jag är ganska lättpåverkad.

Jag gillar känslan -hur trashigt/alkisaktigt det än må låta- att efter en lång arbetsdag komma hem, knäppa upp en riktigt stark öl och ta en färsk snus ur en nyöppnad lössnusdosa som jag just plockat fram ur kylen. Lyssna till tystnaden, koppla av och avnjuta den starka smaken. Dock inget jag unnar mig flera kvällar i veckan. Vardagslyx, enligt min mening - och väldigt enkel sådan.

Just Kopparbergs Special Brew gillar jag skarpt. Jag respekterar och förstår att inte alla gillar den. Men jag är förvånad över det enorma hat och avsky som den tycks frambringa hos så många.

Lite OT: Överlag förvånas jag ofta över synsätt på alkohol hos ungdomar idag. Andra i min ålder tycker att man är konstig om man gillar att knäppa någon vardagsbira och bli lite smålullig i sin ensamhet en tisdag. Samtidigt som det är fullständigt socialt accepterat att supa sig dyng 2 kvällar i veckan på sliskiga läskgroggar, eller att "shotta" för att undvika att avnjuta lite hederlig spritsmak.

Jag är väl konstig. Men det skiter jag i. Jag gillar extrastark starköl
Senast redigerad av RMH- 2014-02-04 kl. 21:39.
Citera
2014-02-04, 22:00
Medlem
Dricka öl som är stark endast för att det är tillsatt alkohol som exempelvis Arboga 10.2, nej tack.
Däremot så är de belgiska trappisterna starka i sig själva, Chimay blå är exempelvis på 9 % och en av de godare ölen...
Citera
2014-02-04, 22:16
Medlem
Min förkärlek till starkare öl bygger nog dels på att jag som sagt tycker att det är riktigt gott, och delvis lite psykiskt "att det känns bra att kunna uppskatta starkare och enklare/fulare öl, att vara lite tvärtemot".

Precis som de som föredrar finöl attraheras av det "exklusiva", rent känslomässigt. Och såklart smaken.

Nästan all öl är enligt min mening god, kall som ljummen, svag som stark, så länge det är lite klös i det

Edit: Inte alla kan jag tillägga! Har väldigt svårt för (ursäkta okunskapen kring öltermer) riktigt billiga knäckebröds-aktig samt jätte-"fruktiga", ofta finare, sorter! Nåja, nu ska jag inte gå i från ämnet.

Vad tycker ni som har provat Three Hearts 7,5 då? Jag tycker den är rätt trevlig. En nyfunnen bekantskap för mig faktisk. Balanserad och fin i smaken, inte särskilt "frätande" som vissa uttrycker sig kring extrastarköl.
Senast redigerad av RMH- 2014-02-04 kl. 22:27.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in