2014-01-29, 10:11
Medlem
Roligaste i den här tråden är inte fördomarna utan alla förnärmade studenter. Vi pratar fördomar här, inte fakta. De enda som tar till sig är personer som känner sig träffade.
Citera
2014-01-29, 11:42
Avslutad
Fördomar om oss som läser till en kandidat i litteratur efterfrågas.
Jag förbereder mig på skottsalvor ifrån diverse ingenjörer och ekonomer.

Citat:
Ursprungligen postat av Lime32
Roligaste i den här tråden är inte fördomarna utan alla förnärmade studenter. Vi pratar fördomar här, inte fakta. De enda som tar till sig är personer som känner sig träffade.

Instämmer. Det gäller att ha lite självdistans och inse att tråden i stort sett är till för att bjuda till komik.
Senast redigerad av Caesare 2014-01-29 kl. 11:47.
Citera
2014-01-29, 13:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Verbeek
Jag tycker inte skillnaden på 1,7 och 1,8 är speciellt stor. Angående betygen blir det svårare att jämföra när HHS inte tillämpar meritpoäng men innan övriga skolar gjorde det var det ungefär 19,7 för att komma in på KTH och Chalmers medan HHS hade 20. Visst det är en liten skillnad men jag antar vi kan vara överens om att en stor andel av de som läser Indek på Chalmers eller KTH hade kunnat läsa på HHS om de ville det.
Du får tycka vad du vill men om 1.80 knappt räckte för att ta sig in på HHS (se tidigare inlägg) samtidigt som 1.70 i betydligt högre grad räckte för att ta sig in på I (spekulation), så kan man inte rakt av jämföra 1.80 med 1.70.

Citat:
Ursprungligen postat av Caesare
Fördomar om oss som läser till en kandidat i litteratur efterfrågas.
Jag förbereder mig på skottsalvor ifrån diverse ingenjörer och ekonomer.

Bokmalar vars högsta önskan i livet är att sitta med en bok i ena handen, en kopp Earl Grey i andra handen och läsa in på småtimmarna. Allt detta sker givetvis i deras rustika läderfåtölj framför en sprakande brasa. Snälla och vänliga personer som dock ofta har bristfällig social kompetens. Glasögon är obligatoriska, likaså bohemisk klädstil. Kvinnornas favoritintresse, näst efter att debattera postmodernistiska influenser i ungersk barnlitteratur, är hästar.
Citera
2014-01-29, 17:24
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av vhdent
Bokmalar vars högsta önskan i livet är att sitta med en bok i ena handen, en kopp Earl Grey i andra handen och läsa in på småtimmarna. Allt detta sker givetvis i deras rustika läderfåtölj framför en sprakande brasa. Snälla och vänliga personer som dock ofta har bristfällig social kompetens. Glasögon är obligatoriska, likaså bohemisk klädstil. Kvinnornas favoritintresse, näst efter att debattera postmodernistiska influenser i ungersk barnlitteratur, är hästar.

Dina fördomar stämmer delvis in väldigt väl. Något säger mig att personer som läser humaniora oftast läser det av eget intresse medan personer som läser ämnen som ekonomi och juridik och dylikt kanske oftast - men inte alltid naturligtvis - gör det av arbetsmarknadsmässiga skäl. Och kanske slår jag här in öppna dörrar.
Senast redigerad av Caesare 2014-01-29 kl. 17:30.
Citera
2014-02-04, 19:51
Medlem
Vad säger ni om Civ. Ingarna VoV(Samhällsbyggnad) och maskinteknik?
Citera
2014-02-04, 20:04
Medlem
Lost-Highways avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FluffyNotFat

Svenssons.
Citera
2014-02-04, 20:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lost-Highway
Svenssons.

Båda två haha?

tycker du de skiljer de sig från övriga ingenjörsstudenter ?
Citera
2014-02-04, 20:50
Medlem
Lost-Highways avatar
Citat:
Båda två haha?

tycker du de skiljer de sig från övriga ingenjörsstudenter ?

Civilingenjörer är rätt banala människor så jag svepte alla över en kam och kallar dem för "svenssons". Nyansering är till för amatörer.
Citera
2014-02-04, 20:51
Medlem
Kiltmannens avatar
Biomedicinare? (inte BMA)
Citera
2014-02-04, 21:21
Medlem
Citat:
Lekte med Lego som små. Drömmer om att bygga broar. Ville ha en "lättare" utbildning. Annars ett ganska hyfsat tvärsnitt av den svenska befolkningen. Sköna personer med avslappnad syn på livet.

Maskinare är mestadels bonniga killar som gillar att meka. Grabbar från landsorter med hög snusförbrukning per capita. Många valde M för att det var "brett", typ som natur på gymnasiet. De flesta tjejerna är där för bredden, några för att de genuint gillar att meka och resten för att visa att "tjejer kan". De som inte kom in på I intalar sig själva att M är minst lika bra eller att de ska "ta en I-master så är det bra". Troligtvis den mest varierade gruppen civilingenjörer.

Citat:
Ursprungligen postat av Lost-Highway
Civilingenjörer är rätt banala människor så jag svepte alla över en kam och kallar dem för "svenssons". Nyansering är till för amatörer.

Citat:
Ursprungligen postat av Kiltmannen
Biomedicinare? (inte BMA)
Kom inte in på läkare. Finns det ens annat än BMA? I så fall lägger jag till: kom inte in på BMA
Citera
2014-02-04, 21:30
Medlem
Jursiter?
Citera
2014-02-04, 21:37
Medlem
StuGs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vhdent

Kom inte in på läkare. Finns det ens annat än BMA? I så fall lägger jag till: kom inte in på BMA

Biomedicinare = biomedicin

BMA = Biomedicinsk Analytiker = det som förr hette laboratorieassistent. "Förr" eftersom den titeln inte förmodas locka 90-talisterna.

Således: Biomedicinare ej = BMA.

Ang. ingenjörer: Det där med legot stämmer iaf...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in