2014-02-02, 15:32
Medlem
Någon som vet om tullen läser av nummer-skyltarna med kamera vid Helsingborg-Helsingör?

Vad jag vet görs det på bron o sedan sparas uppgifterna i underrättelsesyfte.
Citera
2014-02-02, 21:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ibutu
2 captain morgan + en trelitare vodka för 1020 kronor. Låter detta rimligt verkligen?
Farsan till en kompis har åkt till tyskland och köpt på sig sprit och säger att allt mitt kostar så mycket...

Finns 2 orsaker till varför han vill ha ut dessa kronor.

1. Förmodligen bor ni långt från Malmö eller Helsingborg=Det kostar ganska mycket att åka upp och ner till Puttgarden. (Från Stockholm-->Puttgarden-->Stockholm kostar det ca 2500-3000kr med allt, då är inte hotel inräknat om man sover en natt)

2. Om han åker ner ensam så kan han inte handla vidare mycket innan han riskerar att åka dit för smuggling.
Låt oss säga att han köper 20-30flak öl, 20 lådor BaginBox 5liters & 20-30liter starksprit = ca 75 flak/bib/flaskor då kostar det ca 40kr per enhet att frakta upp dessa till Stockholm.

Kostar ett flak bira 70kr i Tyskland så är det uppe i 110-120kr innan någon smugglare börjar "tjäna" pengar på flaket i Stockholm. Visst blir fraktkostnaden mindre om man åker 2-3personer i en skåpbil som får lasta ca 800-1200kg men utav ca 10personer som jag har mobil# till som körde runt 2006-2008 är det INGEN som kör längre från Stockholm/Södertälje/Eskilstuna eller andra ställen runt 08 pga att det är inte värt att köra bil i 20 timmar och sedan när man kommer hem tar det 12-24timmar innan man blir människa igen.

Till alla er som kommer att börja tjavsa om att detta inte stämmer kan jag meddela att jag har åkt dit för denna skit och suttit inne för det med. Så jag har bra koll på siffrorna ovan.

Kan tillägga att de gånger jag är i södra EU nu och kör bil hem så gnäller Tullgubbarna när jag lastar 20flak öl, 100liter vin & 30liter sprit det är nästan så de låser in mig för att starta en utredning bara för att jag vart dömd för snart 10år sedan.
Senast redigerad av Azimut68 2014-02-02 kl. 21:25.
Citera
2014-02-03, 16:08
Medlem
Tjo! Vi är 3 grabbar/gubbar som ska göra vår första Tysklands resa, vi ska faktiskt handla till ett kalas men vill samtidigt tjäna in resan som vi beräknar kosta oss 10 k. Vi kommer behöva åka ca260 mil. Nu vill jag ha hjälp, anser ni att 100 st plattor öl- 70L sprit i blandade sorter (4,5st olika) och 50 L vin är rimligt att komma undan med? Vi ska som sagt ha stort kalas är i 40års åldern och bilen vi har kan ta ca 1400 kg i maxlast. Bevis på fest såsom lokal bokning och inbjudeskort medtages.
Citera
2014-02-04, 07:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mrviktor86
vi ska faktiskt handla till ett kalas men vill samtidigt tjäna in resan som vi beräknar kosta oss 10 k. Vi kommer behöva åka ca260 mil.
Ni skall alltså smuggla och sedan langa sprit/öl, för att tala klartext.

10 k ger ändå en hel del dricka på bolaget. 12 flak öl, 12 boxar hyfsat vin, 12 flaskor blandad sprit typ. Så slipper ni lägga dagar på att plöja ner till Tyskland och riskera att bli av med allt. Era "bevis" är ju inget värda när ni ändå har avsikten att smuggla. Mängderna är för stora för att det skall vara trovärdigt med fest. Eller har ni bjudit 300 alkoholister på fest?
Citera
2014-02-04, 08:00
Medlem
Ja 300 alkoholister blir det nog inte, men ca 200 hyfsat ölglada Som du påpekar så är väl tanken att det dels ska handlas för framtids personligt bruk men även att resan ska gå plus minus 0 med att festdeltagarna får betala en slant extra för att gratis dricka på kalaset.

Räknar med att det går ca 30-40 plattor
10-15l sprit
15-25 l vin
Men kanske smartast att dra ner lite på införseln. Särskilt på spriten. Var blir det bäst att handla puttgaarden eller Sassnitz? Tacksam för svar
Citera
2014-02-04, 10:07
Medlem
MrBulldoggs avatar
Citat:
Ja 300 alkoholister blir det nog inte, men ca 200 hyfsat ölglada Som du påpekar så är väl tanken att det dels ska handlas för framtids personligt bruk men även att resan ska gå plus minus 0 med att festdeltagarna får betala en slant extra för att gratis dricka på kalaset.

10-15l sprit
15-25 l vin
Men kanske smartast att dra ner lite på införseln. Särskilt på spriten. Var blir det bäst att handla puttgaarden eller Sassnitz? Tacksam för svar

Tror du missar Nickes poäng... Om syftet är att gå plus minus noll, varför slösa bort två dagar plus onödigt slitage på bilen? Dessutom med risk att få rubbet konfiskerat i tullen? SÅ jäkla kul är det inte att sitta och puttra sig genom sveriges myrmarker. Köp spriten på systemet och ta självkostnadspris straight-up, om det nu är tanken. Annars kan du ju beställa spriten via scanbolaget eller liknande och ta biran på systemet. Men erat nuvarande upplägg låter ju inget vidare faktiskt.
Citera
2014-02-04, 10:55
Medlem
Citat:

10-15l sprit
15-25 l vin
Då förstår jag upplägget lite bättre.
Ja, den mängden ligger ju helt klart inom referensnivåerna för 3 pers. Sprit kan ni ta in mer, och vin väldigt mycket mer.
Undrar ändå om det verkligen är värt det.
Citera
2014-02-04, 11:16
Medlem
Nä håller fan med vårt upplägg är inget vidare men har 2 fördelar slipper bli så dyrt för alla festdeldagare plus att vi kan handla det vi själva ska ha till ett bra pris. Får se det som en roadtrip och en anledning att komma hemifrån några dagar Gruvar mig som dock som fan för resan hem.

Tack för era kommentarer, bra synpunkter för oss.
Citera
2014-02-04, 23:17
Medlem
Det verkar som om myndigheterna blivit hårdare vad även gäller öl-smugglingen:

"Enligt åtalet smugglade han vid ett tillfälle i slutet av förra året in drygt 1 300 liter starköl, 36 liter sprit och minst nio liter vin"

Källa:
http://www.bt.se/nyheter/boras/misstankt-alkohollangare-i-boras-domdes-till-fangelse(4131952).gm
Citera
2014-02-05, 08:29
Medlem
MrBulldoggs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Smilsmirre
Det verkar som om myndigheterna blivit hårdare vad även gäller öl-smugglingen:

"Enligt åtalet smugglade han vid ett tillfälle i slutet av förra året in drygt 1 300 liter starköl, 36 liter sprit och minst nio liter vin"

Mjaaa... Jag gissar att det var vanlig fulöl snarare än högalkoholhaltig finöl, och då håller de sig kanske ett år. Sprit är en annan femma, eftersom en flaska whiskey eller vodka i princip aldrig blir dålig. Där kan man hävda att man bunkrar upp för åratal framöver. Men för att köra samma visa med öl måste man ju hålla en takt på drygt 3,5 liter starköl om dagen, vardag som helg, för att kunna åberopa "personligt bruk" om inte ölen ska bli dålig. Och den är nog lite svårsåld om man man inte redan ser ut som en 200-kilos badboll.
Senast redigerad av MrBulldogg 2014-02-05 kl. 08:31.
Citera
2014-02-06, 17:34
Medlem
Doiis avatar
Tullverket har uppdaterat sin hemsida gällande Införsel av alkohol för eget bruk.

Citat:
Det är den enskilde tulltjänstemannen som gör bedömningen vid gränspassagen om det är troligt att alkoholen är för eget bruk eller är att anse som kommersiell införsel. Det går alltså inte att få något förhandsbesked från Tullverket om en införsel av alkohol är att anse som införsel för eget eller kommersiellt bruk!

Källa: http://www.tullverket.se/innehallao/a/alkoholegetbruk/alkohol/alkoholfranettannateuland.4.4ab1598c11632f3ba92800 0525.html
Citera
2014-02-07, 13:28
Medlem
Här är lite info om drycker för finsmakaren som besöker Puttgarden:

http://www.gp.se/matdryck/dryck/1.2270671-puttgarden-parla-for-finsmakare
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in