• 1
  • 2
2014-02-03, 11:24
Medlem
Gooblesmooshs avatar
Min kompis berättade för mig att vi kan inte veta om det finns en stor penis bakom månen. Hur fan ska man argumentera med det? Hur ska jag bevisa att det inte finns en stor kuk bakom månen, men såklart varför skulle det inte finnas? Har vi ingen teknologi för att se sånt här?
Citera
2014-02-03, 11:31
Medlem
De har ju skickat kameror ut till längre sträckor än så, om det hade funnits en penis på baksidan så hade nog en av dom snappat upp det.
Citera
2014-02-03, 11:31
Medlem
Skiddies avatar
För att vi har varit där.
http://en.wikipedia.org/wiki/Far_side_of_the_Moon

Men ja, vissa saker går som sagt inte att argumentera emot. Inte pga att den andre har rätt. Utan att det oftast är så jävla dumt.

Är väl bara o ge tillbaka med samma mynt. Be han visa hur gubben i månens kuk ser ut?
Citera
2014-02-03, 12:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gooblesmoosh
Min kompis berättade för mig att vi kan inte veta om det finns en stor penis bakom månen. Hur fan ska man argumentera med det? Hur ska jag bevisa att det inte finns en stor kuk bakom månen, men såklart varför skulle det inte finnas? Har vi ingen teknologi för att se sånt här?

Ja. Svaret är kvantmekanik(fysik?)
Om jag inte är helt ute och cyklar.
Citera
2014-02-03, 12:54
Medlem
Vi har flera gånger kretsat och åkt förbi månen, och det har aldrig funnits tecken på en penis där. Visst så kan den vara 4mm stor, och då kan vi ha missat den. Men ingenting tyder på att det finns en penis där. Kort och gott kan man säga att det sannolikt inte finns en penis där.

Citat:
Ursprungligen postat av Thundersteel
Ja. Svaret är kvantmekanik(fysik?)
Om jag inte är helt ute och cyklar.
Du är nog ute och cyklar tyvärr.
Senast redigerad av Daudodidi 2014-02-03 kl. 12:56.
Citera
2014-02-03, 15:57
Medlem
cephs avatar
Detta låter mest som en infantil variant av Russells tekanna. Alltså något av rent filosofisk art, snarare än en allvarligt ställd astronomisk fråga (ja, vi har gång efter annan rundat månen och kartlagt dess "baksida").

Hur som helst känns alltså inte trådstarten direkt A&R-mässig, så jag ploppar iväg den till Filosofi och så får vi se vad som händer.

/mod
Citera
2014-02-03, 16:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Daudodidi
Vi har flera gånger kretsat och åkt förbi månen, och det har aldrig funnits tecken på en penis där. Visst så kan den vara 4mm stor, och då kan vi ha missat den. Men ingenting tyder på att det finns en penis där. Kort och gott kan man säga att det sannolikt inte finns en penis där.

Du är nog ute och cyklar tyvärr.

Har DU varit bakom månen? Ingenting tyder på att det INTE finns en penis där heller. Hur kan du veta att en penna, t.ex, som du stänger in i en garderob, inte vidtar alla möjliga skepnader under tiden du inte ser den? Det kan du inte veta.
Tror du på jultomten?
Citera
2014-02-03, 16:40
Medlem
Citat:
Har DU varit bakom månen? Ingenting tyder på att det INTE finns en penis där heller. Hur kan du veta att en penna, t.ex, som du stänger in i en garderob, inte vidtar alla möjliga skepnader under tiden du inte ser den? Det kan du inte veta.
Tror du på jultomten?
Du läste inte mitt inlägg, va? Sa jag någon gång att jag vet?
Senast redigerad av Daudodidi 2014-02-03 kl. 16:45.
Citera
2014-02-03, 20:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Daudodidi
Du läste inte mitt inlägg, va? Sa jag någon gång att jag vet?

Läste du mitt?
Ingen vet. Men enligt kvantmekaniken så är det möjligt.
Citera
2014-02-04, 10:59
Medlem
anonym.hedonists avatar
Citat:
Läste du mitt?
Ingen vet. Men enligt kvantmekaniken så är det möjligt.
Nej, din idiotjävel. Du fattar väl att vi skickat saker upp i rymden och filmat allt runt månen, hade en gigantisk KUK gömt sig där så hade vi märkt det.

Man måste inte själv ha gått på månens yta för att förstå att den finns heller. Detta kallas vetenskap, då man baserar sin kunskap på andra människors ihopsamlade kunskap.

Mongo.
Citera
2014-02-04, 11:32
Medlem
IvanPavlovs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ceph
Detta låter mest som en infantil variant av Russells tekanna. Alltså något av rent filosofisk art, snarare än en allvarligt ställd astronomisk fråga (ja, vi har gång efter annan rundat månen och kartlagt dess "baksida").

Hur som helst känns alltså inte trådstarten direkt A&R-mässig, så jag ploppar iväg den till Filosofi och så får vi se vad som händer.

/mod

Haha ja, för att inte säga MYCKET infantil variant. "Min kompis berättade för mig..."

Grundfrågan är ju ständigt intressant dock. Vad är ett bevis? När det gäller empiriska bevis (så som huvurvida det finns en penis bakom månen i detta nu) så kan man hävda att dessa egentligen inte är några bevis utan mer eller mindre sannolika förutsägelser baserat på tidigare erfarenheter. Jämför med exempelvis David Humes kunskapsteori och metafysik.
Citera
2014-02-04, 13:05
Medlem
udons avatar
Tycker svaret är ganska enkelt. Bevisbördan ligger på personen som påstår något. Om h*n inte kan bevis att det finns en jättelik rymdpenis bakom månen är det dags att gå vidare till nästa diskussion
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in