2014-02-03, 07:46
Medlem
adequates avatar
Citat:
Ursprungligen postat av manne1973
Gäller att y Є B?
Ja, y ligger ju i A' snitt B, så det ligger naturligtvis i B.
Citat:
Vilket värde har x + y?
Tja, x = 1 - y, så x+y = 1. QED, alltså?
Citera
2014-02-03, 09:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av adequate
Ja, y ligger ju i A' snitt B, så det ligger naturligtvis i B.

Tja, x = 1 - y, så x+y = 1. QED, alltså?
QED!
Citera
2014-02-03, 10:07
Medlem
adequates avatar
Citat:
QED!
\o/ Tack för hjälpen!

Har lite mer måtteori, fick en ahaupplevelse och vill kolla om jag gjorde rätt.

Uppgift: Låt A ⊂ (0,1) vara en mätbar mängd, och låt c > 0. Antag att om 0 ≤ a < b ≤ 1 så är m(A ∩ (a,b)) ≥ cm(a,b). Bevisa att m(A) = 1.

Min lösning: Vi använder att varje öppen delmängd av R kan skrivas som en uppräknelig union av disjunkta intervall. Då är A ∩ (a,b) = ∪ (x_i, x_(i+1)) där x_1 ≥ a och x_inf ≤ b. Måttet av denna union är lika med summan av längden på delintervallen, vars totala längd inte kan vara längre än b-a = m(a,b).

Så, vi får att cm(a,b) ≤ m(A ∩ (a,b)) ≤ m(a,b). Speciellt gäller detta för c = 1, vilket ger den enda möjligheten m(A ∩ (a,b)) = m(a,b). Speciellt gäller detta för a = 0, b = 1, vilket ger m(A) = m(A ∩ (0,1)) = m(0,1) = 1.

Har jag gjort rätt? Det kanske hänger på att c ≤ 1, vilket inte är något uppgiften specificerade. Blir ju lite knasigt om c > 1.
Citera
2014-02-03, 10:56
Medlem
Citat:
\o/ Tack för hjälpen!

Har lite mer måtteori, fick en ahaupplevelse och vill kolla om jag gjorde rätt.

Uppgift: Låt A ⊂ (0,1) vara en mätbar mängd, och låt c > 0. Antag att om 0 ≤ a < b ≤ 1 så är m(A ∩ (a,b)) ≥ cm(a,b). Bevisa att m(A) = 1.

Min lösning: Vi använder att varje öppen delmängd av R kan skrivas som en uppräknelig union av disjunkta intervall. Då är A ∩ (a,b) = ∪ (x_i, x_(i+1)) där x_1 ≥ a och x_inf ≤ b. Måttet av denna union är lika med summan av längden på delintervallen, vars totala längd inte kan vara längre än b-a = m(a,b).

Så, vi får att cm(a,b) ≤ m(A ∩ (a,b)) ≤ m(a,b). Speciellt gäller detta för c = 1, vilket ger den enda möjligheten m(A ∩ (a,b)) = m(a,b). Speciellt gäller detta för a = 0, b = 1, vilket ger m(A) = m(A ∩ (0,1)) = m(0,1) = 1.

Har jag gjort rätt? Det kanske hänger på att c ≤ 1, vilket inte är något uppgiften specificerade. Blir ju lite knasigt om c > 1.
Jag reagerar främst på att det bara står i uppgiften att c > 0, men du tolkar det som om det stod "för alla c > 0" då du skriver "Speciellt gäller detta för c = 1".
Citera
2014-02-03, 10:59
Medlem
adequates avatar
Citat:
Jag reagerar främst på att det bara står i uppgiften att c > 0, men du tolkar det som om det stod "för alla c > 0" då du skriver "Speciellt gäller detta för c = 1".
Oj... Ja, det kanske var en lite knasig tolkning.
Citera
2014-02-03, 11:13
Medlem
Citat:
Oj... Ja, det kanske var en lite knasig tolkning.
Däremot står det implicit "för alla a och b".
Citera
2014-02-03, 11:36
Medlem
adequates avatar
Citat:
Däremot står det implicit "för alla a och b".
Ah. Då är jag alltså fri att ta typ (a,b) = (0,1) men jag är inte fri att ta vilket c jag vill?
Citera
2014-02-03, 11:48
Medlem
Citat:
Ah. Då är jag alltså fri att ta typ (a,b) = (0,1) men jag är inte fri att ta vilket c jag vill?
Korrekt.
Citera
2014-02-03, 11:49
Medlem
inneskos avatar
Citat:
Min lösning: Vi använder att varje öppen delmängd av R kan skrivas som en uppräknelig union av disjunkta intervall. Då är A ∩ (a,b) = ∪ (x_i, x_(i+1)) där x_1 ≥ a och x_inf ≤ b.
Några fler tankar om beviset, men jag kanske är helt ute och cyklar i dom.

Är det jag citerat verkligen korrekt? Varför måste det finns en union av disjunkta öppna intervall på det sättet du har antagit? Mängden av alla irrationella tal mellan (0, 1) är väl en mätbar mängd, men som inte kan skrivas så som du antagit att den kan?
Citera
2014-02-03, 11:51
Medlem
adequates avatar
Citat:
Korrekt.
Phedt.
Citat:
Ursprungligen postat av innesko
Några fler tankar om beviset, men jag kanske är helt ute och cyklar i dom.

Är det jag citerat verkligen korrekt? Varför måste det finns en union av disjunkta öppna intervall på det sättet du har antagit? Mängden av alla irrationella tal mellan (0, 1) är väl en mätbar mängd, men som inte kan skrivas så som du antagit att den kan?
Enligt en sats i min bok är det så iaf.
Citera
2014-02-03, 11:55
Medlem
inneskos avatar
Citat:
Enligt en sats i min bok är det så iaf.

Okej, jag får ta och skaffa mig bättre koll på måtteorin helt enkelt.
Citera
2014-02-03, 11:56
Medlem
Bestäm den minsta primtalsfaktorn i talet 93.

Och

Vad blir resten då 205 divideras med 12?

Hur räknas dessa ut .. Help.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in