2014-02-02, 13:38
Medlem
wurrens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wotoo
Avanza bank: 20%

Hur har du tänkt kring Avanza Bank? När gick du in? Jag undrar för jag har själv gått in rätt hårt.
Citera
2014-02-02, 13:39
Medlem
AnaheimDuckss avatar
Citat:
Ratos: 20%
H&M: 20%
Autoliv: 20%
Diös fastigheter: 9%
Likvid: 11%

Jag är ute efter 2 stycken bolag i denna ISK-portfölj som skall innehas under flera år(Läs 5+)

Dels ett förhoppningsbolag, men även ett till bolag för att "bredda portföljen". Tänker mig ett investmentbolag eller liknande.

Vad skulle jag kunna köpa till för bolag?

Lägg till BlackPearl som krydda, även om det inte är förhoppningsbolag så är det mycket som skall komma att avgöras under 2014 som kan trigga kursen rejält. På 5 års sikt är bolaget troligtvis sålt, vilket passa bra för din placeringshorisont och nedsidan är limiterad i nuläget.

Om du vill ha ett till investmentbolag så hade jag tittat på Investor eller Industrivärden. Kinnevik kan ju vara ett alternativ om du tror på deras verksamhet, men avvakta tills ny VD är på plats och Zalando-röran har lugnat sig.
Citera
2014-02-02, 13:50
Medlem
wotoos avatar
dubbelpost
Senast redigerad av wotoo 2014-02-02 kl. 13:54.
Citera
2014-02-02, 13:51
Medlem
wotoos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wurren
Hur har du tänkt kring Avanza Bank? När gick du in? Jag undrar för jag har själv gått in rätt hårt.

Gick in efter deras rapport.

Tankegångarna gick mycket kring det fundamentala långsiktiga perspektivet, där jag tror på dem mycket. När fler och fler människor förstår att "banktjänstemännen" på stora banker(tänk: swedbank och co) inte är annat än simpla säljare kommer de vilja ta saken i egna händer. Där kommer avanza in i bilden där man får lågt courtage osv.

Använder mig även själv utav banken och jag gillar det jag ser. Undantaget var väll i måndags när deras sida dog..

Citat:
Ursprungligen postat av AnaheimDucks
Lägg till BlackPearl som krydda, även om det inte är förhoppningsbolag så är det mycket som skall komma att avgöras under 2014 som kan trigga kursen rejält. På 5 års sikt är bolaget troligtvis sålt, vilket passa bra för din placeringshorisont och nedsidan är limiterad i nuläget.

Om du vill ha ett till investmentbolag så hade jag tittat på Investor eller Industrivärden. Kinnevik kan ju vara ett alternativ om du tror på deras verksamhet, men avvakta tills ny VD är på plats och Zalando-röran har lugnat sig.

ANg blackpearl så har jag funderat på den en hel del faktiskt. Jag tror även som du säger att nedsidan inte är allt för stor samt att det finns en hel del potential i aktien.

Däremot är jag mer inne på "brighter" för tillfället och funderar på att ta in den som krydda istället!

Ang investmentbolagen så skall jag fördjupa mig lite mer i Investor och Industrivärden!

------
Tack för snabba svar!

EDIT: Wurren, varför gick du själv in i avanza?
Senast redigerad av wotoo 2014-02-02 kl. 13:54.
Citera
2014-02-02, 16:31
Medlem
Citat:
Ratos: 20%
H&M: 20%
Autoliv: 20%
Diös fastigheter: 9%
Likvid: 11%

Jag är ute efter 2 stycken bolag i denna ISK-portfölj som skall innehas under flera år(Läs 5+)

Dels ett förhoppningsbolag, men även ett till bolag för att "bredda portföljen". Tänker mig ett investmentbolag eller liknande.

Vad skulle jag kunna köpa till för bolag?

Spana i Eolus som just nu har tappat i kursen av outgrundlig anledning. Har alltid visat vinst sedan 1991 när det startades, lågt pe och bra utdelning. Får de avtal av regering för projektet blekinge offshore ät det 100 % ökning i fundamentalt värde 2017
Citera
2014-02-02, 19:57
Medlem
Avanza zero - 20%
Seb europa index - 20%
Swedbank robur indexfond asien - 20%
Handelsbanken msci usa index - 20%
Carnegie likviditetsfond - 20%

Numera. Simple as that! Månadssparar i dessa då.
Citera
2014-02-02, 22:26
Medlem
wotoos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av thestockman
Spana i Eolus som just nu har tappat i kursen av outgrundlig anledning. Har alltid visat vinst sedan 1991 när det startades, lågt pe och bra utdelning. Får de avtal av regering för projektet blekinge offshore ät det 100 % ökning i fundamentalt värde 2017

Stort tack för det förslaget, riktigt trevlig direktavkastning med. Finns det någon statistik på historiska utdelningar från bolaget?
Citera
2014-02-03, 00:36
Medlem
Farmstars avatar
Citat:
Stort tack för det förslaget, riktigt trevlig direktavkastning med. Finns det någon statistik på historiska utdelningar från bolaget?

Här exempelvis, http://www.borsdata.se/comp/eolu
Citera
2014-02-03, 02:01
Medlem
wotoos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Farmstar
Här exempelvis, http://www.borsdata.se/comp/eolu

Verkar som att man måste va medlem/premium för det?
Citera
2014-02-03, 02:15
Medlem
annanmedlems avatar
Citat:
Verkar som att man måste va medlem/premium för det?
Titta under översikten istället.
Citera
2014-02-03, 12:49
Medlem
Citat:

Bolaget är extremt välskött och har gått bra på senare tid trots tappet nyligen efter rapporten. Regeringen förväntas komma med ett beslut under första kvartalet 2014 angående dotterbolaget Blekinge Offshore AB. Utöver det skriver Kristianstadsbladet idag: http://www.kristianstadsbladet.se/kristianstad/article2081767/Skane-behover-mer-biogas-och-vindkraft.html

Eolus huvudkontor ligger i Hässleholm grannkommun till Kristianstad.
Eolus är även det största och mest etablerade företaget på svenska marknaden. De gör allt från Prospektering, Finansiering, etablering, försäljning samt skötsel av sålda objekt.

Google använder sig av Eolus för försörjning av Googles finska datacenter i 10 år. (29 vindkraftverk)

"Eolus finansiella styrka är en viktig komponent i affären då avtalet tecknas direkt med Google som köpare av elen. Det långfristiga avtalet säkerställer att Eolus kommer kunna erbjuda investerare ett intressant och annorlunda investeringsobjekt på den svenska marknaden."

I övrigt anser jag att Industrivärden är mer attraktivt än Investor just nu eftersom att Ind. ej har hängt med i utvecklingen 2013. Volvo blöder, om det har stoppats får vi snart reda på. Sandvik gjorde idag dåligt resultat med Sandvik, i år kommer det tidigare utarbetade sparpaketet att sättas i kraft. Ericsson som föll tungt på börsen kommer efter avtal med samsung kunna stiga 25 % under 2014. Det är tre tunga pelare som kan dra industrivärden vidare. Tror att Ind. bör handlas under första halvåret 2014. Börjar man handla på sig nu kan man någ få ett riktigt bra pris på aktien som kommer utecklas förhoppningsvis 100 % kommande 5 år, givetvis beroende på övriga marknader.
Citera
2014-02-04, 05:02
Medlem
annanmedlems avatar
Citat:
Gick in efter deras rapport.
Avanza har ju gått upp i pris massor igen.

Deras vinster är väl mycket beroende på antalet affärer som görs och varierar väl med hur muntra köparna är på börsen. Risken är ju att man betalar dyrt nu när alla har varit så kåta på att handla aktier ett tag.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in