2014-02-02, 11:13
  #7141
Moderator
vfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Moa-
Hallå! Har ni något tips på någon/några roliga "gebort-öl"? Gärna ganska mycket smak, men ingen bränd ton och helst ej allt för mörkt (inte som stout/porter), utan i sådana fall mer röda i färgen... (Personligen anser jag inte att färgen är viktig, så behöver ingen föreläsning, dock är detta mottagarens preferenser, vet även att de belgiska trappisterna är populära (de som ej är allra mörkast).) Så gärna något man inte dricker dagligen eller finns i något större flaska...


http://malt-humle-jast-vatten.blogspot.se/2013/11/ichtegems-grand-cru-flemish-red-ale-2010.html

Om du får tag i den, en jättegod öl som smakar mycket men annorlunda.
Citera
2014-02-02, 11:24
  #7142
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vf
http://malt-humle-jast-vatten.blogspot.se/2013/11/ichtegems-grand-cru-flemish-red-ale-2010.html

Om du får tag i den, en jättegod öl som smakar mycket men annorlunda.
Tack för tipset, den lät väldigt kul (nästan så jag själv ville ha den istället), men troligen omöjlig att få tag på när endast 3000 flaskor släpptes till ett överkomligt pris för ett år sedan...
Citera
2014-02-02, 11:39
  #7143
Medlem
Punklivs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cineasten
Grymt bra öl. Testa att lagra den åtminstone 1 år så blir den ljuvlig. Med ett par år på nacken blir den helt fantastisk. Jag har flera olika årgångar hemma och beställde tio flaskor den här gången.

Insåg dessutom att den gått upp omkring 3 spänn sen förra året. Jag är ganska säker på att den kostade 19.90 tidigare.

Den har väl även blivit betydligt sötare i år, om man tror på Systembolaget i alla fall.

Förra årets sötma låg på 3, sötman i år är 9.
Citera
2014-02-02, 11:45
  #7144
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Moa-
Tack för tipset, den lät väldigt kul (nästan så jag själv ville ha den istället), men troligen omöjlig att få tag på när endast 3000 flaskor släpptes till ett överkomligt pris för ett år sedan...


Omnipollo Leon, tyvärr tycker jag flaskan och etiketten är jätteful men dom flesta verkar tycka den är snygg så det är nog bara jag.

Annars:

Brooklyn Local 1.

St Bernardus Abt 12 som släpptes på magnum flaska igår är ju en trevlig present.

Baladin Nora

Brooklyn Silver Anniversary

Schneider TAPX Mein Cuvée Barrique

Alla ölen jag räknat upp tycker jag ligger på skalan ifrån allt till väldigt bra till fantastiska. De har förövrigt snygga flaskor med.
Citera
2014-02-02, 12:06
  #7145
Medlem
brutefishs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ManJuice
Hur gör ni för att få tag på dessa lite ovanliga öl? Ska man vara på plats vid öppning? Kostar beställningen något för att få till butik? Måste man ange personnummer för att beställa leverans till butik?
du går bara in på den öl du vill ha och lägger i varukorgen alt. köper i din butik (i fall den kommer dit, det står också på webben vilka butiker som kommer ha den)

nej. det kostar inget att beställa.

nej. men var beredd att visa leg när du hämtar ölen, precis som när du köper som vanligt.
Citera
2014-02-02, 12:28
  #7146
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ingenperson
Omnipollo Leon, tyvärr tycker jag flaskan och etiketten är jätteful men dom flesta verkar tycka den är snygg så det är nog bara jag.

Annars:

Brooklyn Local 1.

St Bernardus Abt 12 som släpptes på magnum flaska igår är ju en trevlig present.

Baladin Nora

Brooklyn Silver Anniversary

Schneider TAPX Mein Cuvée Barrique

Alla ölen jag räknat upp tycker jag ligger på skalan ifrån allt till väldigt bra till fantastiska. De har förövrigt snygga flaskor med.
Tack för toppentips!

St Bernardus Abt 12, hade ju varit perfekt i detta fall, men när den endast finns i två butiken, bägge långt från mig så är det nog tyvärr att lägga ned. Brooklyn Local 1, Omnipollo Leon och Brooklyn Silver Anniversary kommer dock att inhandlas, vilka som ges bort blir dock svårare att avgöra... Har du någon åsikt inbördes gällande detta om mottagaren som regel gillar söta trappister och punk IPA? Håller med om din analys angående flaskornas utseende.

Stort tack för hjälpen! =)
Citera
2014-02-02, 12:53
  #7147
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Moa-
Tack för toppentips!

St Bernardus Abt 12, hade ju varit perfekt i detta fall, men när den endast finns i två butiken, bägge långt från mig så är det nog tyvärr att lägga ned. Brooklyn Local 1, Omnipollo Leon och Brooklyn Silver Anniversary kommer dock att inhandlas, vilka som ges bort blir dock svårare att avgöra... Har du någon åsikt inbördes gällande detta om mottagaren som regel gillar söta trappister och punk IPA? Håller med om din analys angående flaskornas utseende.

Stort tack för hjälpen! =)

Brooklyn Local 1 är nog den som ligger närmst i smaken när det gäller "trappister"
Leon är den som ligger närmst Punk IPA, men även Brooklyn Silver kan funka då den innehåller ganska mycket humle. Men Leon är helt klart humligare.
Citera
2014-02-02, 12:53
  #7148
Medlem
zepofans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Moa-
Tack för toppentips!

St Bernardus Abt 12, hade ju varit perfekt i detta fall, men när den endast finns i två butiken, bägge långt från mig så är det nog tyvärr att lägga ned. Brooklyn Local 1, Omnipollo Leon och Brooklyn Silver Anniversary kommer dock att inhandlas, vilka som ges bort blir dock svårare att avgöra... Har du någon åsikt inbördes gällande detta om mottagaren som regel gillar söta trappister och punk IPA? Håller med om din analys angående flaskornas utseende.

Stort tack för hjälpen! =)
Bara att gå in eller ringa till din närmaste butik och beställa. Kostar inget och du har den hemma på tre-fyra dagar.
Citera
2014-02-02, 13:17
  #7149
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zepofan
Bara att gå in eller ringa till din närmaste butik och beställa. Kostar inget och du har den hemma på tre-fyra dagar.
På hemsidan stod den som ej beställningsbar? Men de tre jag har tillgängliga verkar trevliga även de, så tror jag satsar på dem i första hand.
Citera
2014-02-02, 13:27
  #7150
Medlem
zepofans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Moa-
På hemsidan stod den som ej beställningsbar? Men de tre jag har tillgängliga verkar trevliga även de, så tror jag satsar på dem i första hand.
Du har kollat websaldot och det är noll. Den finns däremot kvar i några butiker, men därifrån kan du inte omfördela själv utan det måste göras från en butik.
Citera
2014-02-02, 13:34
  #7151
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ingenperson
Brooklyn Local 1 är nog den som ligger närmst i smaken när det gäller "trappister"
Leon är den som ligger närmst Punk IPA, men även Brooklyn Silver kan funka då den innehåller ganska mycket humle. Men Leon är helt klart humligare.
Enormt stort tack för din hjälp! =) Jag återkommer med min recension längre fram.

(Insåg just att jag lurade mig själv gällande St. Bernardus Abt 12, det var den klart sämsta av trappisterna jag testat, men hoppas att övriga öl blir lyckade. =) )
Citera
2014-02-02, 13:35
  #7152
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zepofan
Du har kollat websaldot och det är noll. Den finns däremot kvar i några butiker, men därifrån kan du inte omfördela själv utan det måste göras från en butik.
Varför går det att göra vissa sorter men ej alla?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in