Citat:
Ursprungligen postat av
Cruelladevil
Märkligt det här.... Varför ifrågasättes inte Henriks mor? Största ansvaret för ett barn,brukar mamman
automatiskt vilja ha. Iaf om man älskar sina barn.
I de flesta fall är det mamma som ger ett barn det mesta emotionella. Våra könsroller är uppdelade så.
Eftersom det är mamman som Henke är hatisk mot,så tror ju jag att hon inte gett honom så mycket kärlek eller bekräftelse. Jag vet flera exempel där svek från mamman leder till missbruk och våldsamt beteende.
Tråden spårar ur...
Hur som är det ju inte alla som går och blir mördare bara för att de inte blir kramade eller ammade tillräckligt som små.
Tycker det är rätt ovidkommande vad som varit i Henriks barndom, rykten om eventuella övergrepp är nog bara just rykten han själv farit med i syfte att vinna sympati...så tänker jag i varje fall.
Jag vet att en de flesta anser att ingen föds ond, men beroende på genetik och generell uppfostran (rätt så givet) så blir alla individer formade....men ändå är inget skrivet i stjärnorna hur det ska bli sen. De är bara mindre bra eller mer bra förutsättningar.

Jag tror i alla fall på den fria viljan, och valet hos varje vuxen individ.
Att tänka på annat vis, och vilja hitta en förklaring till varför vissa människor gör vidriga saker är förvisso naturligt...MEN att fråga sig själv hur de kan vara kapabla till de mest onda gärningar förringar det ansvar och de faktiska konsekvenser varje människa bör få stå för vid sådana vidriga handlingar som att göra illa, döda eller skada andra människor på olika vis.
Yttre omständigheter spelar roll, men borde inte göra det vid dömande av personen i fråga.
Tycker inte Henriks barndom ska tas i beaktning, för där har vi det igen....det fria valet, att välja vem man ska vara, och vad man gör.
Det jag menar är att det som har varit har varit, och folk har haft det värre och ändå klarat sig i livet utan att göra illdåd och dumheter.....
Hoppas inte de ska bli att de skyller på varandra, och undkommer straff på så vis, och hoppas inte heller att Henrik kommer få psykvård.
Fängelse så länge det går. Men vad betyder 15 år, att du sitter ett par år bara av det straffet, sen är du ute och promenerar igen.
Alldeles för milda straff i Sverige.
Oj, nu vart det en mindre novell skrivet här utav mig...*suck*
Må väl, styrka och framåt för de som känner saknad, ilska och sörjer....