Nu tog jag och knallade iväg till stadsbyggnadskontoret och tittade efter på ett område jag hörde nämnas häromdagen. Kistahöjden i Stockholms kommun. Folk älskar ju att tala om Stockholm så man får vara lyhörd för det.
Planen vann laga kraft i Feb 2012. Förfrågan skickades ut till 6 medlemmar i Stockholms byggmästarförening.
Och nu ser jag att det är inflyttning till sommaren. Dvs drygt 2 år inklusive tiden att bygga.
http://www.ncc.se/sv/Boende/Sok-bostad/Stockholm/Stockholm/Kistahojden/
Så tittar vi på ett verkligt fall så är det snarare så att man blir imponerad av hur snabbt det går.
Och en granne en bit bort rev huset och byggde ett nytt (anskrämligt) hus. Det tog inte lång tid. Mycket möjligt att grannarna klagade, men när jag ser resultatet hade dom inget för det iaf.
Jag skulle dock säga att om det finns en parkeringsplats så är det stället upptaget.
Men jag tror också att vi har olika syn på förtätning och när något är fullt bebyggd. Jag tycker att det är tillräckligt förtätat med ett villakvarter med tomter på 2000 kvm.
Fullt begripligt. Jag skulle bli mycket missnöjd om grannen rev sitt hus och smällde dit ett flerfamiljshus med hyresrätter.
Låter rimligt i många avseenden.
Erfarenhetsmässigt så verkar det blir mer så i icke planekonomiska världar. (Och det ska inte läsas som något stöd för planekonomi).
Som exempel knatade jag omkring i centrala Miami för många år sedan och förvånades över hur höghus och obebyggda ödetomter större än fotbollsplaner låg lite huller om buller. Och konstaterade att en sådan oordning hade inte varit möjligt Sverige.
Riktig varför det var så vet jag inte men en möjlig förklaring är väl att en ägare kanske inte hade lust att bebygga fastigheten. Utan var nöjd med att den steg i pris och gillade att bli uppvaktad med div proper då och då.
Många nyare städer i USA är väldigt utspridda. Verkar bli så när folk får välja. Har du varit i San Jose någon gång? Jag har promenerat runt i down town. Dagtid skall sägas. Folk tyckte att jag hade dödslängtan. Ingen skull hala upp stora belopp för en lägenhet där. Inte då iaf. Viljan att bo centralt där var inte så stor.
På medeltiden valde man annorlunda. Och våra städer är ju därifrån. Ja, stadskärnorna iaf.
Ja. Om pris regleringen tas bort kommer det att produceras mer HR.
MEN. Jag vill därmed inte säga att det blir en explosion i throughput. Det tror jag inte. Det finns ju en begränsad mängd människor som jobbar med sakerna i den här branschen idag och de ökas inte magiskt. Det kan nog bli en viss successiv ökning. Men man får också ha i åtanke att vi har redan mycket kvm per person. Så behovet är inte så stort. Däremot kan det nog bli en ökning av HR på bekostnad av BR. Jag skulle nog drista mig till att det skulle bli nästan stopp för BR och det skulle bara bli HR.
Politiska beslut och innovationer orsakar förmögenhetsöverföringar. Ränteändringar av centralbanker, QE och liknande ger enorma förmögenhetsöverföringar. Kodaks ägare och pensionärer med pensionsfordringar på Kodak förlorade stort med digitalkamerans intåg.
Då kan vi säga att jag prickade rätt med status. Det ordnar som sagt ingen byggmästare.
Vi kan ta ett annat exempel. För många år sedan var Miami Beach ett ställe för knarkare och liknande. Men en kändis valde då att köpa ett hus där och piffa upp det. Och övertalade en annan att göra likadant och så drog det iväg. Kändisar drar med sig status och husen köptes upp av andra som vill frottera sig med kändisar. Området blev poppis och fastighetspriserna steg. (Och här kan du också tala om en förmögenhetsöverföring. Men den vill du nog inte förbjuda).
Men min poäng är att det var redan byggt. Och hade väl en status marginellt högre än Rinkeby. Det som inträffade var en statusändring. Den har inte så mycket att göra med var det är byggt. Utan sociala/psykologiska mekanismer.