2014-01-28, 15:45
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av skunkjobb
Hur vet du att det var en 737-600 och inte någon annan 737-modell? Inte alls viktigt egentligen men jag blev lite förvånad att du kunde avgöra modellen så specifikt, det är ju inte stora yttre skillnader mellan en del modeller.

Lite tjockare runt magen kan vi nog stryka, i så fall var det nog helt enkelt inte en 737 eller så såg du fel. Skulle man nu sätta in några skumma kemikalietankar så gör man det inte genom att modifiera skrivet vilket är jättejobbigt utan då sätter man tankarna inuti.
Såg precis ut som SAS 737-600. Fast utan märkningar.

Kan varit vinkeln som gjorde att det såg lite tjockare ut. Men det såg lite skumt ut.
Citera
2014-01-28, 19:35
Medlem
kibokos avatar
Citat:
Hur vet du att det var en 737-600 och inte någon annan 737-modell? Inte alls viktigt egentligen men jag blev lite förvånad att du kunde avgöra modellen så specifikt, det är ju inte stora yttre skillnader mellan en del modeller.

737-600 är i praktiken den enda 737 NG som inte har vinglets och därför ganska lätt att känna igen. Skriver "i praktiken" för det förvisso i början var tillbehör på -700 och -800 (standard på -900) men nästan alla kunder valde den och resten har ofta uppgraderats i efterhand då det ger en viss bränslebesparing men -600 har en vingkonstruktion som inte tillåter vinglets alls utan en större ombyggnad som inte på långa vägar betalar sig. Var väl också mest SAS som köpte just den modellen (-600).

Bor själv vid inflygningsstråk till en av sveriges största flygplatser och även jag ser massor av lågflygande flygplan som jag inte alltid (nästan aldrig) kan se numren på, konstigt nog har jag hittills bara tolkat det som att dom är på väg att landa, men jag är väl inte tillräckligt "vaken". (brukar dock se på målning vilka bolag dom tillhör men ibland är det något obskyrt som man inte känner igen)
Citera
2014-01-28, 19:59
Medlem
skunkjobbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kiboko
737-600 är i praktiken den enda 737 NG som inte har vinglets och därför ganska lätt att känna igen. Skriver "i praktiken" för det förvisso i början var tillbehör på -700 och -800 (standard på -900) men nästan alla kunder valde den och resten har ofta uppgraderats i efterhand då det ger en viss bränslebesparing men -600 har en vingkonstruktion som inte tillåter vinglets alls utan en större ombyggnad som inte på långa vägar betalar sig. Var väl också mest SAS som köpte just den modellen (-600).

Bor själv vid inflygningsstråk till en av sveriges största flygplatser och även jag ser massor av lågflygande flygplan som jag inte alltid (nästan aldrig) kan se numren på, konstigt nog har jag hittills bara tolkat det som att dom är på väg att landa, men jag är väl inte tillräckligt "vaken". :D (brukar dock se på målning vilka bolag dom tillhör men ibland är det något obskyrt som man inte känner igen)
Jo men det flyger ju fortfarande en hel del 737:or som inte är NG så då är ju urvalet av modeller utan winglets större. Ett tränat öga kan säkert skilja en -600 från andra modeller men en kille som inte verkar kunna knyta sina egna skor? Kanske, men det förvånade mig.
Citera
2014-01-28, 20:36
Bannlyst
Citat:
Jo men det flyger ju fortfarande en hel del 737r som inte är NG så då är ju urvalet av modeller utan winglets större. Ett tränat öga kan säkert skilja en -600 från andra modeller men en kille som inte verkar kunna knyta sina egna skor? Kanske, men det förvånade mig.
Du ska inte tro på att allt är som det ser ut ibland
Citera
2014-01-28, 21:38
Medlem
skunkjobbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snuggyz
Du ska inte tro på att allt är som det ser ut ibland
Jag kanske har underskattat dina kunskaper om flyg men i så fall döljer du dem väldigt väl det mesta av tiden. Vi kanske kan bli brevvänner och skicka små bitar av tätningsmassa från ovanliga flygplan till varandra (halvinternt skämt)

Om jag inte minns fel så bor du inte jättelångt från där det finns en LIDAR. Skulle du inte kunna slå ett slag för mänskligheten och försöka få låna denna för att en gång för alla bevisa om det finns barium eller aluminium i kondensstrimmorna?
Citera
2014-01-29, 09:10
Bannlyst
Citat:
Jag kanske har underskattat dina kunskaper om flyg men i så fall döljer du dem väldigt väl det mesta av tiden. Vi kanske kan bli brevvänner och skicka små bitar av tätningsmassa från ovanliga flygplan till varandra (halvinternt skämt)

Om jag inte minns fel så bor du inte jättelångt från där det finns en LIDAR. Skulle du inte kunna slå ett slag för mänskligheten och försöka få låna denna för att en gång för alla bevisa om det finns barium eller aluminium i kondensstrimmorna?
Du ser Men du underskattar mer än så Som jag sa allt är inte va det ser ut till att vara ibland hehe

JA visst kan vi skicka små bitar, skulle ju varit myspys på hög nivå

Nej jag tror inte jag kan få tag i en Lidar, tyvärr.
Citera
2014-01-29, 20:17
Medlem
Henrik.Dorsins avatar
Men ni som är insatt i plan, Har ni märkt någon skillnad på dessa kondesstrimmor från förr och nu?

Är det någon kunnig som kan säga om det är naturligt att kondesstrimmor breder ut sig och ligger kvar upp till 30min efter planet?

Såg ett plan som spred ut alldeles blå kondesstrimma efter sig som jag tog bild på. Dock så låg det stark sol precis på. Men just den kondesstrimman fångade min uppmärksamhet då den var alldeles neonblå.
Vad tror ni? Ovanför ser man en "äldre" kondesstrimma.

http://i57.tinypic.com/2lv1rpu.jpg

En tanke som jag läste på Naturskyddsföreningens sida i en kommentar om chemtrails var; När du sista hade en vecka med blå himmel?
Själv kan jag inte minnas om jag ska vara ärlig.
Citera
2014-01-29, 20:29
Medlem
kjellkritisks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Henrik.Dorsin
Men ni som är insatt i plan, Har ni märkt någon skillnad på dessa kondesstrimmor från förr och nu?

Är det någon kunnig som kan säga om det är naturligt att kondesstrimmor breder ut sig och ligger kvar upp till 30min efter planet?

Såg ett plan som spred ut alldeles blå kondesstrimma efter sig som jag tog bild på. Dock så låg det stark sol precis på. Men just den kondesstrimman fångade min uppmärksamhet då den var alldeles neonblå.

En tanke som jag läste på Naturskyddsföreningens sida i en kommentar om chemtrails var; När du sista hade en vecka med blå himmel?

Nej det inte några skillnader från förr, möjligen ligger en del plan på högre höjder idag, och det är mer trafik.

ja det är inget konstigt att de syns långt efter planet passerat, temperatur på den höjden som planet som skapar kondensstrimman påverkar bland annat.

Färgen beror på hur ljuset bryts, temperatur och täthet av kondesdropparn.

Jadu blå himmlar i en vecka under vinterndelen av året kommer och går, beror på väderleken och är olika år från år.
Citera
2014-01-29, 23:01
Medlem
skunkjobbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Henrik.Dorsin

Om du bara läser ett par sidor tillbaka så har du svaret på hur det var förr.
Citera
2014-01-29, 23:10
Medlem
Jag har mycket höghöjdstrafik där jag bor och vissa dagar kan kondensen ligga kvar i över två timmar, andra dagar bildas ingen kondens trots att du har massa flyg. Det beror helt på omständigheterna.
Citera
2014-02-01, 00:52
Medlem
Kondenst strimmor hit o dit, det kan man acceptera. Men när man ser en kondens strima zig zag över ett stort område så kanske man börjar undra eller förstå. Trodde flygbolagen jobade på att spara bränsle och inte att flyga i onödan. Och varför kan man inte se dessa på flightradar tex..
Citera
2014-02-01, 00:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zyxey
Kondenst strimmor hit o dit, det kan man acceptera. Men när man ser en kondens strima zig zag över ett stort område så kanske man börjar undra eller förstå. Trodde flygbolagen jobade på att spara bränsle och inte att flyga i onödan. Och varför kan man inte se dessa på flightradar tex..

Kollat jetströmar?
Plattnacke.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in