2014-01-31, 18:07
Avslutad
Hur många aktieköp gjorde du? Hoppas för ditt eget bästa att det inte var på 100 olika ställen
2014-01-31, 18:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dille24
Börsen stängde halv sex. Därefter kan du inte göra några affärer alls.
ahaa tack!

Citat:
Ursprungligen postat av _Baste_
Du vet att det dras 99 kronor för varje köp och sälj va? Börsen är inget ställe att leka på när man har "inge å göre".
de drog inga 99kr så det e lungt här :P

Citat:
Ursprungligen postat av Bomben1
Det låter som du har en sund relation till pengar , du kan inte sälja dem än om du köpte svenska aktier.. du måste vänta till måndag morgon, 09:00 mer exakt för då öppnar börsen igen..
ahaa tack! vet du när skiten stänger på måndag?.. för e hemma sent på vardagarna för de mesta..

Citat:
Ursprungligen postat av Bulldoozer
Hur många aktieköp gjorde du? Hoppas för ditt eget bästa att det inte var på 100 olika ställen
vart väl 5-6st på olika bolag :P
2014-01-31, 18:46
Medlem
Kom ihåg alla affärer du gjorde tills nästa år, när du ska deklarera detta också
2014-01-31, 19:20
Medlem
WeeMaans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kardantunnel
de drog inga 99kr så det e lungt här :P

Courtageavgifter syns på depån följande dag.
2014-01-31, 19:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av blackshadow
Jag sökte CSN för hela terminen HT( Alltså behöver 18p som du nämner.
Men jag har inte fått tentamenresultat som jag nämnde, gjorde ju sista tentan på HT kursen för 13 dagar sedan. Klarat 2 av de 3 tidigare, som gjordes innan denna.
Vet ju inte om jag klarar eller inte, och resultatet kommer inte innan 3 veckor.
Därav 15/22,5, beräknad utifrån denna tidpunkts situation..

Blir jag godkänd tro?
Hur lång tid mer behövs efter meddelandet jag fått innan beslut?
Någon?
2014-01-31, 19:23
Medlem
Barnflods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Givvvee
Hej, jag är truly fucked.

Fick avslag på min ansökan, skickade med ett personligt brev och hänvisade till särskilda skäl, fick avslag imorse och mår skitdåligt. Var i skolan och pratade, men tentorna ligger där de ligger, saknar 8.5 poäng för att vara berättigad till CSN. Ringde upp handläggaren som fattat mitt beslut, en riktig kärring som nästan hånade mig över telefonen. Problemet är som sagt att det är 8.5 poäng, och kurserna jag läser nu på hösten är 7.5 poängs kurser, inga deltentor eller liknande. Vad ska jag ta mig till, har ett deltidsarbete som ger mig 4-5 lax extra i månaden, skulle behöva typ 4 till för att hålla mig flytande, jag är en stor stark kille med kampsportsbakgrund, kanske stå i dörren någonstans? Bor i sthlm.

Du har inget psykolog-/läkarintyg?
2014-01-31, 19:45
Medlem
ojdå, 5-6 aktieaffärer för 99 kr per styck sedan så kostar det ytterligare 99 kr per aktieaffär att sälja aktierna. Du har åkt på avgifter för 1000-1200 kr. Hoppas att du köpt rätt så många aktier så att courtageavgiften (handelsavgiften) inte äter upp hela vinsten som du gjort.

Jaja, se det som läropengar. Det kunde varit betydligt värre. Alla gör tabbar och det gör att man blir starkare.
2014-01-31, 20:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av WeeMaan
Courtageavgifter syns på depån följande dag.
skojar du?...
2014-01-31, 20:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mynicname
ojdå, 5-6 aktieaffärer för 99 kr per styck sedan så kostar det ytterligare 99 kr per aktieaffär att sälja aktierna. Du har åkt på avgifter för 1000-1200 kr. Hoppas att du köpt rätt så många aktier så att courtageavgiften (handelsavgiften) inte äter upp hela vinsten som du gjort.

Jaja, se det som läropengar. Det kunde varit betydligt värre. Alla gör tabbar och det gör att man blir starkare.
mjo... ger nog fan i att sälja...
2014-01-31, 20:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dille24
Börsen stängde halv sex. Därefter kan du inte göra några affärer alls.

Citat:
Ursprungligen postat av _Baste_
Du vet att det dras 99 kronor för varje köp och sälj va? Börsen är inget ställe att leka på när man har "inge å göre".

Citat:
Ursprungligen postat av glemmy
Du kanske behöver läsa lite grundläggande om aktier.
http://aktiekunskap.nu/vad-ar-en-aktie/

Men kort sagt så måste det finnas någon som vill köpa aktierna till det priset du vill sälja för.
Om kursen gått ner så hittar du ingen som vill köpa för samma som du sålde för.
Har den gått upp kan du få mer än vad du gav.

edit: Och som skrivits ovan är börsen stängd nu.

Citat:
Ursprungligen postat av Bulldoozer

Citat:
Ursprungligen postat av oxis
Kom ihåg alla affärer du gjorde tills nästa år, när du ska deklarera detta också

Citat:
Ursprungligen postat av Mynicname

[b]vet ni om de kostar något varje månad eller så att ha aktierna liggnas på kontot? känns ovärt att sälja när skiten kostar 99kr att sälja skiten.. men e väl lika bra om de ska dra pengar varje månad..
2014-01-31, 21:18
Medlem
Muppers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kardantunnel
[b]vet ni om de kostar något varje månad eller så att ha aktierna liggnas på kontot? känns ovärt att sälja när skiten kostar 99kr att sälja skiten.. men e väl lika bra om de ska dra pengar varje månad..

Och här trodde jag att jag var världssämst på aktier, men till och med jag vet att aktierna inte har någon "hyra" som ska betalas xD
2014-01-31, 21:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mupper
Och här trodde jag att jag var världssämst på aktier, men till och med jag vet att aktierna inte har någon "hyra" som ska betalas xD
Nja, har du till exempelvis en ISK (InvesteringsSparKonto), Kapitalförsäkring eller IPS (IndividuelltPensionsSparande) så drar staten en "hyra" (skatt) varje år på en knapp procent (procentsatsen varierar från år till år). Denna avgift dras automatiskt så man måste ha pengar tillgängligt.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in